2018-04-16, 19:25
Medlem
Är det någon som har ett hum om vad man får i ingångslön som en associate på investmentbank i Stockholm? Investmentbanken i fråga är en mindre boutique M&A-firma.

Tack!
Citera
2018-04-16, 19:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjadja
Är det någon som har ett hum om vad man får i ingångslön som en associate på investmentbank i Stockholm? Investmentbanken i fråga är en mindre boutique M&A-firma.

Tack!

Beror på din ålder och erfarenhet, och "hur stor banken är" men lämplig ingångslön kanske runt 30-40 kkr/mån. (Sorry att jag inte ger bättre svar, men det beror en del på luddig fråga från din sida)
Citera
2018-04-16, 19:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Beror på vilken avdelning. Inom Markets är det sämre löner än inom Corp (tex. M&A). För de senare är ingångslönen 30-40 tkr, dock är timlönen kass.
Citera
2018-04-16, 20:00
Medlem
Tack för svar!

24 år gammal, går från intern till associate. Banken är liten (omsätter cirka 60-70 MSEK)
Citera
2018-04-16, 20:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjadja
Tack för svar!

24 år gammal, går från intern till associate. Banken är liten (omsätter cirka 60-70 MSEK)

Då gissar jag att lönen inte blir så hög. Säg 30 eller max 35. Som sagt blir timlönen dock låg, om det är M&A du ska köra.
Citera
2020-04-08, 14:12
Medlem
Om denna tråd inte är ett bevis på hur mycket bullshit som skrivs på flashback så vet jag inte vad som är det.

Rimlig lön (grundlön + bonus, meningslöst att prata lön utan att inkludera bonus i denna bransch) första året på junior nivå är minst 50k+. Kan definitivt vara ännu bättre än så. Grundlön brukar vara minst ca 40k, men vissa mindre ställen väljer att ge högre andel av totallönen i grundlön för juniora, så 45k+ bara i grundlön är inte otänkbart.

Omsättning på 60-70m - om detta endast är ett Stockholms-kontor - är inte ens särskilt litet för en svensk boutique-firma, det finns många som snarare omsätter 20-30m under ett normalår. Antal anställda, andel partners vs juniora, osv spelar dessutom roll för att kunna avgöra huruvida detta är bra eller dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in