Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Det är ju precis det samhället ni som understött fusk på högskoleprovet vill ha och kämpar för.
Tråkigt med alla dessa påhittade påståenden. Jag tycker att detta - med försvårande åtgärder - borde motarbetas av de som tillhandahåller provet. Dock anser jag inte att kroppsvisitation är lämplig åtgärd. Det finns andra sätt att motarbeta det på utan att allmänheten behöver påverkas.
Sedan borde man kanske fundera på att göra gärningen straffbar, det skulle nog ha en avskräckande effekt.
Jag står i vart fall absolut inte för att våld och tvång ska lösa problemen när läget är som det är. Den här metoden som staten använder nu är bara vansinnigt dyr och får oanade konsekvenser.
Det går att föra dialog om man är oense om juridik eller andra bevisfrågor men det verkar inte myndigheterna förstå. I så fall kan man reda ut oklarheter redan innan en huvudförhandling och på så sätt spara miljontals kronor. Dessa belopp hade man kunnat lägga direkt på att motverka fusket istället, det handlar trots allt om 8-siffriga belopp.
Staten hade lika gärna kunnat anställa de 3 ”huvudmännen” för resten av deras liv, och låtit dem motverka fusket istället. Med en grov 5-sekundersuträkning så skulle det kosta samhället lika mycket, men resultatet skulle antagligen vara exceptionellt mycket bättre. Bättre och säkrare prov, bättre offentliga statliga utredningar, bättre lagförslag osv.
Med hänsyn till att behovet av fuskstävjande kanske inte är lika aktuellt under en 40-års period så skulle det blivit en förhållandevis billig åtgärd.
Istället väljer man att med buller och bong ta fram en förundersökning på 10.000 sidor som inte bevisar någonting, som ingen förstår sig på och som hittills bara skapat kaos. Jag löser hellre problem än att lyssna på någon sur kärring till åklagare som vill göra karriär.
Det finns ingen vinning i att skapa fiender i onödan, det skadar bara samhället. Det kan ju lika gärna vara så att inga brott ens har begåtts.