2019-01-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Det är inte riktigt så livet fungerar. Eftersom jag redan kommer hamna rätt upp (övre medelklass?) så är ditt exempel irrelevant. Men om du vill ha seriöst svar så ska jag säga det.

Hade som sagt aldrig fuskat (även om du tror jag ljuger), pengarna i min sits spelar ingen roll, det handlar om risker och moral. Varför ska jag riskera att hamna i en dålig sits (juridiskt) och samtidigt TA någon annans plats? Först och främst kommer man ångra sig. Vi har redan exempel på en person i tråden som fuskade och blev nästa tagen och skulle moralpredikera om andra fuskare, men som tänkte typ ta livet av sig p.g.a ångest.

Min grundtanke är att alla ska spela spelet på lika termer. Ingen förtjänar något mer än någon annan oavsett. Fuskare är livets orättvisa och dem skall bekämpas på alla möjliga sätt. Även om det krävs att folk i din närhet måste få reda på det via andra.

Eftersom jag själv aldrig försöker skada andra via mina egna handlingar så förväntar jag mig att alla ska göra det tillbaks. Att jag skriver om dessa fall handlar som sagt inte om mig själv personlig. Har flera vänner som inte kommit in och som blivit x antal reserv (som William i UG).

Ok du lyckades fuska enligt dig och kom undan (även om det du säger också kan vara falskt). Men dem vi kan få fram måste man göra något åt.

Hur ska en som inte ens kan lösa en ekvationsuppgift på provet på KVA: x^5 eller x^4 (jmf kvantitet) läsa ingenjör medan en person som kan bra mer än snittet (1,3-1,6) inte få läsa till det.

Ja det finns alltid orättvisor, frågan är hur vi tar itu med dessa. Och vi som är emot det har valt att göra på vårt sätt medan andra väljer att rädda sitt eget skinn.

Nu dansar du bara runt min fråga, vilket inte är förvånande men jag hade hoppats på en gnutta ärlighet.

Att inte våga ta en risk, är inte samma sak som att vara emot spelet.
Citera
2019-01-20, 15:22
Medlem
Riktigt spännande läge att följa. *Vet någon förresten om det finns något hp gäng kvar, eller har UHR lyckats kamma rent marknaden?
Citera
2019-01-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taharahh
Hahahah gud vad underbart. Nu sitter säkert Lovisa och alla de andra där hemma och skakar.

Är det verkligen underbart? Många utav stackarnas självförtroenden rubbas förmodligen vilket slutar i att de blir bidragstagare. Skulle vara intressant om de kan väcka något slags skadestånd för eventuellt ptsd (har för mig att allt sådant flyter i kära Sverige).

Ser ingen större skillnad på fusket jämfört med dem som betalat sig in på handels eller med dem som fått 0.5 hp tillgodoräknat för sin arbetslivserfarenhet.
Citera
2019-01-20, 21:06
Medlem
Kan någon dela med sig av DOMEN? Borde väl finnas klistrad i första inlägget kan man tycka
Citera
2019-01-20, 23:14
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagassistans
Är det verkligen underbart? Många utav stackarnas självförtroenden rubbas förmodligen vilket slutar i att de blir bidragstagare. Skulle vara intressant om de kan väcka något slags skadestånd för eventuellt ptsd (har för mig att allt sådant flyter i kära Sverige).

Ser ingen större skillnad på fusket jämfört med dem som betalat sig in på handels eller med dem som fått 0.5 hp tillgodoräknat för sin arbetslivserfarenhet.
Handlingar har konsekvenser, de kanske skulle tänkt innan de fuskade och för de alla som inte kom in som faktiskt har en anledning att må dåligt, men fuskarna har valt att endast se sin egna personliga vinning och inte rätta sig efter det system som alla andra väljer att följa. Sympatin till fuskarna är x=0. Och sen när kan man få 0.5hp höjning för sin arbetslivserfarenhet?
Citera
2019-01-21, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Handlingar har konsekvenser, de kanske skulle tänkt innan de fuskade och för de alla som inte kom in som faktiskt har en anledning att må dåligt, men fuskarna har valt att endast se sin egna personliga vinning och inte rätta sig efter det system som alla andra väljer att följa. Sympatin till fuskarna är x=0. Och sen när kan man få 0.5hp höjning för sin arbetslivserfarenhet?

Som jag skrev ett par sidor bak - visst finns det argument emot fusket. Kolla gärna där så slipper det bli repetition.

Det går inte längre, det gällde fram till 2010-11.
Fyra års arbete gav 0.5 poäng extra på provet.
Citera
2019-01-21, 03:44
Medlem
Det jag inte fattar är hur själva betalningen fungerade. Hur garanterade ligan att folk betalade den resterande summan efter att de fått sina resultat? Skulle betalning utebli kan de ju knappast vända sig till någon myndighet för att få hjälp. Samma sak med utrustningen, som debiterades 15 000 om man inte skickade tillbaka den.

Sen undrar jag också hur de gav olika resultat till olika personer. De satt väl och läste upp svaren för alla sammankopplade mobiltelefoner, hur kunde de då ge olika resultat till olika personer utefter vad de hade beställt?

Och sist av allt, hur visste ligan alla rätta svaren?
Senast redigerad av 123459876 2019-01-21 kl. 03:54.
Citera
2019-01-21, 04:54
Medlem
Citat:
Som jag skrev ett par sidor bak - visst finns det argument emot fusket. Kolla gärna där så slipper det bli repetition.

Det går inte längre, det gällde fram till 2010-11.
Fyra års arbete gav 0.5 poäng extra på provet.

Ja, och? Dessa hamnade i en egen urvalsgrupp! Folk med dessa extra 0,5 p tävlade mot varandra om platser. En urvalsgrupp som dessutom innehöll få platser och som därmed hade skyhöga intagningspoäng.

Att jämföra trådens brottsfall med 0,5 hp för arbetserfarenhet är både felaktigt och oerhört korkat. Spelreglerna var lika för alla. Det var varken orättvist eller fusk över huvudlaget, till skillnad från vad som avhandlas i denna tråd.

Ser att du registrerats i januari i år och enbart gjort inlägg i denna tråd. Say no more
Senast redigerad av Endryt 2019-01-21 kl. 05:02.
Citera
2019-01-21, 06:35
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123459876

Hur garanterade ligan att folk betalade den resterande summan

Sen undrar jag också hur de gav olika resultat till olika personer.

hur visste ligan alla rätta svaren?

De var anonyma vilket i sig kan vara hotfullt, dessutom hade de all info att ge myndigheter om betalning uteblir.

de olika nivåerna hade kanske sin eget gruppsamtal, de med lägre resultat fick fler avsiktliga fel?

De hade tillgång till ett extra prov som ett geni snabbt löste, vem det var är ännu oklart(?)
Citera
2019-01-21, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123459876
Det jag inte fattar är hur själva betalningen fungerade. Hur garanterade ligan att folk betalade den resterande summan efter att de fått sina resultat? Skulle betalning utebli kan de ju knappast vända sig till någon myndighet för att få hjälp. Samma sak med utrustningen, som debiterades 15 000 om man inte skickade tillbaka den.

Sen undrar jag också hur de gav olika resultat till olika personer. De satt väl och läste upp svaren för alla sammankopplade mobiltelefoner, hur kunde de då ge olika resultat till olika personer utefter vad de hade beställt?

Och sist av allt, hur visste ligan alla rätta svaren?

En I ligan var provledare och hade tillgång till provet I förväg.
Citera
2019-01-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Kan någon dela med sig av DOMEN? Borde väl finnas klistrad i första inlägget kan man tycka

Inlägg nr 3876. Kunde tyvärr inte länka. Hoppas du hittar.
Citera
2019-01-21, 17:43
Medlem
Ascks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Vad skilljer sig dessa domar emot de tidigare för att det skulle bli grovt? Är det i och med att man även sprängden ligan?

De två som det stod någon artikel om som hade kommit undan på grund av att tiden gått ut ligger risigt till igen då.

Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Efter att ha hört åklagaren och domaren så framgår det att man senaste tiden har valt att omvärdera allvarlighetsgraden vad gäller högskoleprovsfusk. Man kommer framöver åtala för grovt brott som standard.

Enkelt kan man säga att de som dömdes tidigare terminer dömdes snällt, innan rättsväsendet "vaknade upp". Enligt åklagaren i höstas för att fusket är allvarligt systemhotande.

Så nej; fuskarnas straff har inget med ligan att göra så att säga. Varje enskild döms utifrån dennes eget brott. En fuskare kan inte dömas utifrån hur omfattande fusksäljarna har jobbat så att säga. Fuskligans brott var ju extremt omfattande, men givetvis ska inte fuskköparna dömas utifrån detta - utan enbart utifrån vad de själva har gjort.
Så jo att de senaste fuskarna dömts för grovt brott nu har väldigt mycket med ligan att göra.

Till exempel står det
Bes*rt* G*shi begick gärningen med uppsåt. Brottet ska bedömas som grovt då Bes*rt* G*shi använt avancerade tekniska hjälpmedel under provet, åtgärderna är förslagna och sammantaget systemhotande,
brottet utgjort ett led i en brottslighet som utövats i organiserad form,
Det är ordagrant utskrivet i senaste domen på varje enskild fuskare........

Citat:
Du bör läsa (lyssna) lite mer och skriva (prata) betydligt mindre.
Ungefär så kanske ja......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in