2018-12-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Är det någon som vet vem den 5:e personen har för koppling till HP-Hjälpen? Vi har ju VG, OG och LKG samt pappan. Men det fanns en 5:e person. Vad fan var hans uppgifter?
Det finns åtminstone 2 personer som verkat ha kommit undan. En person som löste provet och sedan ytterligare en person som läckte provet under aliaset Tintin.
Citera
2018-12-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Ja det verkar verkligen gått åt helvete med dessa "retarderade fuskare och klumpiga kriminella"...ja men jag gillar ändå verkligen ägandenamnet för postboxen 1530, kundens namn "M.Yass" är verkligen fyndigt så humor verkar killarna ha alla fall
Skoja inte om min kompis, han finns på riktigt. :-)

Angående namn, se citat från förhör med en av medhjälparna till ligan, AZ.

Citat:
Vem är ching?
AZ tror att det är VG som är Ching Chong. AZ tror det eftersom han tycker att det låter bekant. Ching och Kapten Filling är samma, AZ tror att man kan ändra display name. Alkming och Ching Chong var med i chatten då AZ hade Kik.

Vem är Alkis beer?
Ingen aning.

Vem är Tintin?
Känner inte igen.

Vem är Geniet?
Känner inte igen någon som kallas så. Han har inte hört någon prata om geniet någon gång.

Vem är Okänd Svensson?
Känner inte igen namnet.

Vem är Fifflaren?
AZ känner inte igen namnet. Situationen känns absurd med allvarliga misstankar i kombination med de oseriösa namnen.
Citera
2018-12-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Är det någon som vet vem den 5:e personen har för koppling till HP-Hjälpen? Vi har ju VG, OG och LKG samt pappan. Men det fanns en 5:e person. Vad fan var hans uppgifter?
Den personen du tänker på är AZ. Han hade till uppgift att övervaka alla telefoner i sambandscentralen och ringa upp dom fusktelefoner som kopplade ur under dagen. Det var ett engångsgig för honom och han skulle få 25000kr för det.

Han hade samma uppgift vid ett par tidigare tillfällen, 2016/2017.

Han hade även hand om HP-Hjälpens support-mail 1 månad, i början av 2017 tror jag. Men han pallade inte med det.
Senast redigerad av bajspasta 2018-12-13 kl. 12:22.
Citera
2018-12-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epoxer
Oj känns som personen i fråga bör ha haft god potential att nå 1,8 på egen hand utan att fuska. Bör vara rätt tät om man lägger ut 74 k för att höja sig med 0,1.
Om nu uppgifterna stämmer så kanske det kändes "hopplöst" om personen fick 1,3 på det senaste provet, då det skulle krävas en höjning med 0,55 för att få 1,85 som var det personen önskade. Det provresultatet som är på 1.7 är inte giltigt längre för ansökningar till HT19 och senare(de är endast giltiga 5 år) så det måste ju kännas snopet för vederbörande då samtliga på 1.7 blev antagna till läkarprogrammet på KI till VT19, men vem vet hon kanske sökte in igen nu till vårterminen? Isåfall har hon kommit in på sina egna meriter och kommer tyvärr få tillgodoräkna sig de hon studerat innan.
Citera
2018-12-13, 12:57
Medlem
Avengerssons avatar
En annan sak att fundera över, tycker jag iallafall är polisens urusla bilder vad gäller bevakningen, spaningsfoton med mera. Det är det mest spännande avsnittet tycker jag i en FUP, alltså hur väl "Span" lyckats med sina uppgifter. Själv tycker jag den är under all kritik. Många av bilderna, (se aktbilaga 353) är riktigt korniga och väldigt oskarpa. Vet nu inte riktigt vilken "proffsutrustning" polisen använder sig av men knappast någon D3s eller D4 eller Canons höga ISO möjligheter. Märkligt då dessa "proffskameror" går att få tag på till rätt hyfsade priser.

Har själv knäppt mycket bättre bilder med Nikons D3s och med riktigt höga ISO samt ett helt vanligt Nikon 200-300 mm objektiv än de som visas i FUP...
Span verkar gå på sparlåga vad gäller teknisk utrustning
Citera
2018-12-13, 13:17
Medlem
Iskelos avatar
Vet någon om det finns personer som fortfarande studerar?
Citera
2018-12-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag
Om nu uppgifterna stämmer så kanske det kändes "hopplöst" om personen fick 1,3 på det senaste provet, då det skulle krävas en höjning med 0,55 för att få 1,85 som var det personen önskade. Det provresultatet som är på 1.7 är inte giltigt längre för ansökningar till HT19 och senare(de är endast giltiga 5 år) så det måste ju kännas snopet för vederbörande då samtliga på 1.7 blev antagna till läkarprogrammet på KI till VT19, men vem vet hon kanske sökte in igen nu till vårterminen? Isåfall har hon kommit in på sina egna meriter och kommer tyvärr få tillgodoräkna sig de hon studerat innan.

Om det är nu så att resultaten stämmer så är det bara sorgligt att hon fuskar. Men din beskrivning förklarar i princip tillvägagångssättet för henne...
Citera
2018-12-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskelo
Vet någon om det finns personer som fortfarande studerar?

Det verkar som att UHR och Ekobrottsmyndigheten verkligen tagit tag i situationen och jag fick höra att de allra flesta "studenter" blivit av med sina studieplatser och de få som ännu inte blivit utkastade blir nog det inom en mycket snar framtid.
Citera
2018-12-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Det verkar som att UHR och Ekobrottsmyndigheten verkligen tagit tag i situationen och jag fick höra att de allra flesta "studenter" blivit av med sina studieplatser och de få som ännu inte blivit utkastade blir nog det inom en mycket snar framtid.

Jag känner till att en av de 23 åtalade fuskarna har tagit upp sina läkarstudier i Polen. Och det antar jag att UHR inte kan göra något åt.

Vilken ironi. HP-hjälpen riktade reklam till svenska läkarstudenter i Polen, så dom skulle kunna flytta hem och studera. Nu får HP-Hjälpens kunder flytta till Polen istället, för dom är inte välkomna hemma längre.
Senast redigerad av bajspasta 2018-12-13 kl. 20:10.
Citera
2018-12-13, 20:54
Medlem
Att läkarstuderande har fuskat är för mig en rätt obehaglig realisering men sen tänker jag hur mycket fusk har det funnits tidigare som vi inte fått reda på.
Citera
2018-12-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Att läkarstuderande har fuskat är för mig en rätt obehaglig realisering men sen tänker jag hur mycket fusk har det funnits tidigare som vi inte fått reda på.

Hundratals studenter har fuskat sig in på alla möjliga utbildningar. Själv har jag svårt för juridikstudenter som fuskat på högskoleprovet. Funderar på att hänga ut en stenhårt, men jag har inte blivit tillräckligt grinig ännu.

Blir kul och se om det här avbräcket ger något resultat med avhoppande läkarelever. Finns en artikel från 2017 i läkartidningen, där dom tar upp bl.a HP-fusk som en möjlig orsak.

Länk - Stor oro över läkarstudenters fallande resultat 2017-10
Citat:
Allt fler läkarstudenter misslyckas med studierna de första terminerna. Oron över utvecklingen är stor. »Studenterna är inte dummare än förr och vi har inte gjort utbildningen svårare. Så det är helt klart något som fallerar«, säger Agneta Ekman, universitetslektor vid Göteborgs universitet.

– Sedan ska man inte bortse från att en hel del studenter har fuskat sig in genom högskoleprovet. Det kan vara ett större mörkertal än vi tror. Vi har inga belägg för det, men vi ser att det finns studenter som först har väldigt låga poäng och sedan skrivit 2,0 – och de klarar sig sämre.
Senast redigerad av bajspasta 2018-12-13 kl. 21:41.
Citera
2018-12-13, 22:02
Medlem
ShodanSSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Ja det verkar verkligen gått åt helvete med dessa "retarderade fuskare och klumpiga kriminella"...ja men jag gillar ändå verkligen ägandenamnet för postboxen 1530, kundens namn "M.Yass" är verkligen fyndigt så humor verkar killarna ha alla fall

Tror nog snarare att herr Viktor Gustafsson sett dokumentären Enron – The Smartest Guys in the Room. Visserligen roligt ägandenamn av postboxen men knappast något namn han kom på för egen maskin.

Nämns bland annat här: https://www.theguardian.com/business/2006/may/07/corporatefraud.enron

Citat:
We see the hubris (one of the shell companies set up to shelter the firm's mounting losses was called M. Yass - OK, move the full stop to the right), the self-serving and the rampaging greed.

Klassisk och grym dokumentär btw!
Senast redigerad av ShodanSS 2018-12-13 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in