Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 13:55
  #253
Medlem
Rakiis avatar
Misstänker att en jag stötte på för en stund sedan idag har AS eller någon form av autism. Monoton röst och stel i rörelsemönstret, frågade en dam som jobbade i butiken som jag besökte om de hade böcker om städer, tåg eller ånglok. Alltså väldigt nischade och specifika ämnen som han sökte böcker inom så det borde vara hans specialintressen m.a.o. Han verkade inte vilja lyssna på vad damen svarade då hon sade att de inte hade sådana böcker, utan frågade samma fråga gång på gång om de hade böcker i ämnena. Likt gaypersoner med deras "gaydar" så får man väldigt snabbt en "aspieradar", märker oftast när man möter en likasinnad då man har sig själv att utgå ifrån i de mest grundläggande dragen hos personer med högfungerande autism.
Citera
2018-11-02, 21:55
  #254
Medlem
Ranndalls avatar
De har problem med motoriken va? Alla aspergerare jag har mött kan inte riktigt röra sig flexibelt och normalt.
Citera
2018-11-03, 19:23
  #255
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
De har problem med motoriken va? Alla aspergerare jag har mött kan inte riktigt röra sig flexibelt och normalt.

Stämmer. Personligen hade jag problem som bebis med att börja gå, kröp längre än medelsnittsbebisen och sen var idrotten i skolan en mardröm då man var klumpig och fumlig, man fick höra ett och annat om att man var kass i den ena idrottsgrenen efter den andra.
Citera
2018-11-03, 19:28
  #256
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Stämmer. Personligen hade jag problem som bebis med att börja gå, kröp längre än medelsnittsbebisen och sen var idrotten i skolan en mardröm då man var klumpig och fumlig, man fick höra ett och annat om att man var kass i den ena idrottsgrenen efter den andra.
Vet man vad det beror på?
Citera
2019-08-08, 13:44
  #257
Avstängd
iFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektmedlem
Träffade några aspergare och de var galna, slog mig och skit. Då har jag ändå diagnos själv men har aldrig stött på någon mindre sympatisk än dessa. Helt crazy! Värsta var dock när de som ursäkt sa "ja men jag har aspperjeers".

Hahaha. Känner igen det där.
Citera
2019-08-08, 16:29
  #258
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Vet man vad det beror på?
Det är nog så att hjärnan är "feldragen" på oss på något sätt, vilket gör att det är mycket vanligt att vi har usel motorik och balans.
Citera
2019-10-18, 01:45
  #259
Avstängd
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Så att man kan undvika dem, eller om man är lite mer elakt sinnad, så att man kan mobba dem med gott samvete.

Jävla miffo! Hur kan man ha ett gott samvete om man saknar skam?
__________________
Senast redigerad av Mayahem 2019-10-18 kl. 01:56.
Citera
2019-10-18, 01:50
  #260
Medlem
Saltkatts avatar
Syns på ögonbrynen, faktiskt. (Nej, jag skojar inte.)

Men jag är lite kär i en aspie.
Citera
2019-10-18, 02:00
  #261
Avstängd
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Syns på ögonbrynen, faktiskt. (Nej, jag skojar inte.)

Men jag är lite kär i en aspie.

Du får nog utveckla ditt påstående om ögonbrynen. Dela med dig kunskapen.
Citera
2019-10-18, 02:07
  #262
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Du får nog utveckla ditt påstående om ögonbrynen. Dela med dig kunskapen.

Faktum är: i stort sett 3/4 av alla aspies jag har träffat har haft påfallande kraftiga, mörka, tydliga ögonbryn. Har ingen aning om varför det skulle behöva ha något samband, men det är ett märkligt sammanträffande. Det är inget försök att hänga ut någon, tvärtom. Jag älskar de flesta av dessa aspies. Men det verkar faktiskt finnas något slags koppling.
Citera
2019-10-18, 02:21
  #263
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Faktum är: i stort sett 3/4 av alla aspies jag har träffat har haft påfallande kraftiga, mörka, tydliga ögonbryn. Har ingen aning om varför det skulle behöva ha något samband, men det är ett märkligt sammanträffande. Det är inget försök att hänga ut någon, tvärtom. Jag älskar de flesta av dessa aspies. Men det verkar faktiskt finnas något slags koppling.


Ligger något i det. Faktiskt. Nu känner man sig som en "ras biolog" nästan.

Det här med så kallade diagnoser. Ok.
Visst.
Men jag tycker inte att man ska plantera in en sådan ide och därmed "handikappa" en ung människa.

Störiga men häftiga.
Och en jävligt tråkig värld utan våra aspies. Asså
Sköna på sitt vis...
Citera
2019-10-18, 02:26
  #264
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Ligger något i det. Faktiskt. Nu känner man sig som en "ras biolog" nästan.

Det här med så kallade diagnoser. Ok.
Visst.
Men jag tycker inte att man ska plantera in en sådan ide och därmed "handikappa" en ung människa.

Störiga men häftiga.
Och en jävligt tråkig värld utan våra aspies. Asså
Sköna på sitt vis...

Nä, jag försöker inte plantera in någon idé någonstans. Jag är bara lite paff över ett samband som jag råkade upptäcka, och som jag aldrig hade trott att jag skulle upptäcka. Men jag älskar mina aspie-bekanta, det finns inga andra som är så lätta att umgås med och förstå sig på :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback