2018-04-13, 16:29
Medlem
Vad skulle hända om vi hade Bichkoine ( stavning är inte rätt) som gemensam valuta i hela världen? Vore på ett sätt praktiskt med samma valuta tex om jag vill köpa något från USA eller något annat land.
Citera
2018-04-13, 16:48
Medlem
Man skulle bland annat få förvänta sig en transaktionstid på några månader/år.
Citera
2018-04-14, 12:08
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Vad skulle hända om vi hade Bichkoine ( stavning är inte rätt) som gemensam valuta i hela världen? Vore på ett sätt praktiskt med samma valuta tex om jag vill köpa något från USA eller något annat land.
Bitcoin är redan gemensam valuta i hela världen.

Men förstår vad du menar. Vi kommer hinna med att uppleva det också, men det går inte på en natt.
Citera
2018-04-14, 12:23
Medlem
Fancyfruits avatar
Nu är jag långt ifrån en expert inom ekonomi.

Men hade inte en global valuta gjort det svårt för ett land att bli "starkt" eftersom en valuta inte kan ställa sig högre i jämförelse till någon annan då längre? Både på gott och ont antar jag.
Som du säger är det helt klart en fördel då handel kommer att bli lättare och smidigare.

Intressant tänk i alla fall.
Citera
2018-04-15, 02:58
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Nu är jag långt ifrån en expert inom ekonomi.

Men hade inte en global valuta gjort det svårt för ett land att bli "starkt" eftersom en valuta inte kan ställa sig högre i jämförelse till någon annan då längre? Både på gott och ont antar jag.
Som du säger är det helt klart en fördel då handel kommer att bli lättare och smidigare.

Intressant tänk i alla fall.
Jo. Och BTC används redan i flera länder i tredje världen som alternativ till betalsätt (kunde boka rum med Bitcoin om jag ville). Det kommer bli som Swisch fast smidigare, scanna QR kod i kassan klart. Webhallen har BTC/BTCH som alternativ till betalning, oehört smidigt.
Citera
2018-04-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950

Om man utgår från hur BTC hanteras idag så kulle banker bli KRAFTIGT försvagade då BTC inte kräver någon 3rd part som förvaltar och fördelar pengar behövs längre.
Citera
2018-04-19, 06:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Om man utgår från hur BTC hanteras idag så kulle banker bli KRAFTIGT försvagade då BTC inte kräver någon 3rd part som förvaltar och fördelar pengar behövs längre.
Det skulle fortfarande finnas bra med värde i att förvalta pengar, det är bara att det faktiska värdet (och därmed potential) skulle stå i proportion till hur värdefulla tjänsterna är snarare än de hittepå-siffror vi ser idag. Man kan lugnt säga att det skulle finnas väldigt, väldigt, väldigt mycket mindre pengar över till bankerna för vad de gör idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in