Hej, har fastnat på två stycken uppgifter som jag inte kan lösa, så jag hade uppskattat om jag kunde få hjälp att få lite klarhet i det här:
1) En spole med 1200 lindningsvarv är inkopplad i en strömkrets. Då strömmen till spolen bryts, uppmäts en inducerad spänning över spolen på 240 V. Hur snabbt minskar det magnetiska flödet genom spolen i detta ögonblick?
Jag vet att N=1200 och e=240 V och jag ska räkna ut det magnetiska flödet, men jag har ingen tid. Vilken formeln är det jag ska använda?
2) På avståndet 12 cm från en lång rak ledare är den magnetiska flödestätheten 55 uT. Hur stor är den ström som går genom ledaren?
Det man får reda på är att a=0.12 m och B=55 uT och att I ska räknas ut. Jag antar att jag ska använda mig utav: B= u*I / 2*pi*a och sen lösa ut I. Jag får då detta resultatet:
https://gyazo.com/b6d9dbb289f9461e8f130467429112f7 , men jag är osäker på om jag har löst ut I på fel sätt.
Jag har alltid varit dålig på att lösa ut variabler så hade varit schysst om någon kunde kolla till om det ser rätt ut.