• 2
  • 3
2018-04-13, 10:20
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Utanför Simrishamn, på landet, finns ju riktigt fina ställen. Var själv sugen för något år sedan. Men avstånden till vettiga orter skrämde bort idéerna. Arbetstillfällen är ju för det mesta ganska begränsade där borta.

Jag tycker ändå att Ystad erbjuder det mesta jag behöver vad det gäller kommers för en trivsam vardag. Sen får jag väl vara ärlig och säga att jag inte är ute och festar särskilt mycket heller.

Malmö 1 timme bort och Köpenhamn 1.5 timme bort räcker gott och väl!

Vad det gäller arbetsmarknaden så har jag mitt löst genom internet och för fruns del så fick hon ganska omgående ett arbete. Nackdelen är att det inte finns något högre lärosäte inom 1 timmes avstånd och det kan vara därför kommunen har en så hög medelålder och en ganska nischad arbetsmarknad.
Senast redigerad av HeltCP 2018-04-13 kl. 10:23.
Citera
2018-04-13, 18:16
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Jag tycker ändå att Ystad erbjuder det mesta jag behöver vad det gäller kommers för en trivsam vardag. Sen får jag väl vara ärlig och säga att jag inte är ute och festar särskilt mycket heller.

Malmö 1 timme bort och Köpenhamn 1.5 timme bort räcker gott och väl!

Vad det gäller arbetsmarknaden så har jag mitt löst genom internet och för fruns del så fick hon ganska omgående ett arbete. Nackdelen är att det inte finns något högre lärosäte inom 1 timmes avstånd och det kan vara därför kommunen har en så hög medelålder och en ganska nischad arbetsmarknad.
Dåså, bara köra på då, som sagt rimliga priser på bostäder där borta!
Citera
2018-04-13, 19:06
Medlem
I dag såg jag en mäklarannons där ett objekt i Sandskogen uppgavs ligga "i city". Mycket besynnerligt. Har någon någon gång tidigare benämnt centrala Ystad som "city"? Det är väl dessutom tveksamt om Sandskogen är centrala Ystad. Målgruppen för detta objekt tror jag också antingen vill ha det som kontrast till något "city" alternativt avskyr "city".

https://www.hemnet.se/bostad/fritids...gen-2-13712736
Citera
2018-04-14, 14:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
I dag såg jag en mäklarannons där ett objekt i Sandskogen uppgavs ligga "i city". Mycket besynnerligt. Har någon någon gång tidigare benämnt centrala Ystad som "city"? Det är väl dessutom tveksamt om Sandskogen är centrala Ystad. Målgruppen för detta objekt tror jag också antingen vill ha det som kontrast till något "city" alternativt avskyr "city".

https://www.hemnet.se/bostad/fritids...gen-2-13712736
Mitt i skogen står det?
Citera
2018-04-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Mitt i skogen står det?

Citat:
Att bo mitt i en skog, med gångavstånd till en milslång sandstrand och ändå bo i city med närhet till allt som en stad har att erbjuda, DET är ett toppläge.

Mitt i en skog "i city"(det vill säga Ystad...). På något sätt älskar jag ändå mäklarskrået. Dessa enastående formuleringar!
Citera
2018-04-14, 16:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Mitt i en skog "i city"(det vill säga Ystad...). På något sätt älskar jag ändå mäklarskrået. Dessa enastående formuleringar!
Shit vilka dårar.
Citera
2018-04-15, 01:21
Medlem
Flyktingar kommer man ju inte undan någonstans så det får vi lära oss leva med vare sig vi vill eller inte 😣

Dock undrar jag(som ska flytta ner) för vilka områden-gett8n man ska passa s8g för.

Hur är det på Bruksgatan närmast havet?

Söker lägenhet o vill inte hamma i "utanförskapsområde"..

Hur är Skurup ?
Citera
2018-04-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
Flyktingar kommer man ju inte undan någonstans så det får vi lära oss leva med vare sig vi vill eller inte 😣

Dock undrar jag(som ska flytta ner) för vilka områden-gett8n man ska passa s8g för.

Hur är Skurup ?

Skurup(tätorten) är en riktigt tråkig håla, som dock klarar sig hyfsat på grund av ganska bra geografiskt läge i "Stor-Malmö". Det är väl en ort som skulle funka att bo i villa på gissar jag. Lägenhet(som ju kräver att man vistas mer "ute i samhället" för att man inte ska bli galen) skulle jag verkligen inte överväga i Skurup.

Beträffande Simrishamn så har jag svårt att tro att det ska finnas något område som är alltför kasst.
Citera
2018-04-16, 08:41
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa

Hur är Skurup ?

Bruksgatan är bra! Men som sagt tidigare så har inte Simirishamn något renodlat Rosengård.

Skurup däremot har Östergård som befolkas av mindre bemedlade från icke skidåkande nationer. I övrigt så tycker jag att Skurup är charmigt men med tanke på dess läge i Skåne så borde det vara mindre bonnigt än vad det är.
Citera
2018-05-30, 17:35
Medlem
Liberalerna vill att Simrishamn ytterligare ska profilera sig som en seniorkommun. Jag håller till stor del med i resonemanget för övrigt. De pensionärer som kan köpa hus i Simrishamn ÄR bra att ha i en kommun.
http://www.ystadsallehanda.se/simris...-seniorkommun/

Citat:
– Seniorer är billiga invånare. De har inga barn, de flesta är friska långt upp i åldrarna och många har en ekonomi som gör att de kan konsumera både varor och tjänster, resonerar hon.

Och konsumtion leder till att företagen går bättre och behöver nyanställa.

– Då flyttar även yngre människor till kommunen.
Citera
2018-05-31, 18:46
Medlem
utan.att.stannas avatar
Skurup är fail. Man vill verkligen dö varje gång man är i byn ( hänt 3 ggr).. Gissar att det finns hyfsat trevlig landsbygd runt om Skurup dock, men känner ej till.

Simrishamn å andra sidan perfekt sommarställe men helt ointressant som bostadsort. Som sagt ett pensionärsoaradis. Vad ska du jobba med? Fiska? Iofs finns ett litet sött sjukhus om du är i vården.
Citera
2025-03-28, 16:31
Medlem
Hur har Simrishamn utvecklats sedan 2018? Mer eller mindre afghaner?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in