2018-04-12, 10:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Assad ligger inte bakom den senaste attacken. Det finns ju inga bevis mot honom överhuvudtaget och det borde du känna till.
Hur vet du att han inte låg bakom attacken?
Citera
2018-04-12, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpartanPrepper
USS Donald Cook har lämnat Syrien https://twitter.com/bjoernstritzel/status/984307302391050241

Varför då kan man undra

Kanske rädd att få en iskander i sidan!
Citera
2018-04-12, 10:10
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Min utgångspunkt är att Assad är oskyldig till motsatsen har bevisats. Din utgångspunkt är att han alltid är skyldig när han anklagas för något oavsett hur bevisläget ser ut och det tycker jag är vanskligt.
Citera
2018-04-12, 10:10
Medlem
LameBulls avatar
Vad kan detta flygplan tänkas ha för sig?

https://www.flightradar24.com/GLF5/11035777

Verkar vara ett civilt flyg.

EDIT: verkar finnas militära varianter
Citera
2018-04-12, 10:11
Medlem
Lilabanans avatar
Irak all over again.

Men nåt ww3 lär inte bryta ut.
Citera
2018-04-12, 10:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Ingenting tyder på Assad, han har ingenting att vinna på det här. Då tror jag mer på att rebellerna ligger bakom.
Som jag sagt ett par gånger nu: Oavsett vem som legat bakom tidigare kemattacker så har ju konsekvenserna för Assad varit ytterst små så. Idag har han bättre skydd än någonsin från Ryssland så även om han inte skulle ha något att vinna på en kemattack så har han inte heller mycket att förlora.

Vad han skulle ha att vinna är seger i kriget genom att döda och sätta skräck i sina motståndare.
Citera
2018-04-12, 10:15
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Min utgångspunkt är att Assad är oskyldig till motsatsen har bevisats. Din utgångspunkt är att han alltid är skyldig när han anklagas för något oavsett hur bevisläget ser ut och det tycker jag är vanskligt.

Jag förstår vad du menar. Assad har ingenting att vinna på att ha kemgasattacker jadajada. Men vem skulle det isådanafall vara, och varför? Assad är ett monster precis som alla andra diktatorer som funnits i området, och dom älskar att gasa ihjäl sitt folk.
Citera
2018-04-12, 10:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag har faktiskt inte sagt att han är skyldig men att det mesta pekar på det. Du sa att han är oskyldig. Om du utgår från att han är oskyldig så måste någon annan vara skyldig (om det har ägt rum någon attack) och då applicerar du en omvänd bevisbörda på dem istället.
Citera
2018-04-12, 10:19
Bannlyst
Citat:
Hej Skunkjobb, lika lite som att du vet ifall Assad har har gasat sin egna befolkning.
Citera
2018-04-12, 10:20
Medlem
okok1s avatar
Har det spekulerats i vad målet är och hur omfattande attacken kan bli?
Citera
2018-04-12, 10:26
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Som jag sagt ett par gånger nu: Oavsett vem som legat bakom tidigare kemattacker så har ju konsekvenserna för Assad varit ytterst små så. Idag har han bättre skydd än någonsin från Ryssland så även om han inte skulle ha något att vinna på en kemattack så har han inte heller mycket att förlora.

Vad han skulle ha att vinna är seger i kriget genom att döda och sätta skräck i sina motståndare.

En konsekvens är att troligen så kommer USA att stanna kvar i regionen, med det kommer dom att fortsätta att stödja rebellgrupperna. Effekten för Assad blir i så fall en längre och mer utdragen konflikt. Vad jag har förstått av saken så är det civila som drabbats, även det är en smula kontraproduktivt då han som diktator behöver folkets stöd inte att alienera sig med dom.
Citera
2018-04-12, 10:34
Medlem
Belavias avatar
Varför vill inte May, Blair, Trump med flera försäkra sig om att det..

1. Verkligen skedde en gasattack.
2. Om det kan bevisas att gas användes, vilka bevis finns då för att det var Assad som låg bakom.

Varför är dessa två spörsmål helt ointressanta i väst.

Skäms över att vara västerlänning, är vi så här korkade alltså? Riskerar konflikt mellan världens två största supermakter med ett rykte om Assads förehavanden som grund!

Händer det som utspelar sig nu på riktigt, eller har jag en mardröm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in