Just nu är jag 26 år gammal och pluggar till civilingenjör. Om jag fortsätter blir jag klar när jag är 30. Jag har redan en utbildning + fast anställning inom ekonomi, med en lön som jag också är mer än nöjd med. Meeeeen, hatar ändå ekonomi från botten av mitt hjärta.
Jag vill dock ta ett års ledighet från studierna för just ekonomiska skäl, (bostadsköp) och sedan fortsätta HT-19. Jag vet inte om det är värt det, jag blir ju bara äldre och lär bli 31-32 när jag avslutar då. Spelar det verkligen någon roll? Jag har ju redan flera års arbetserfarenhet, men rädd för att inte kunna återgå till studentlivet och anpassa mig därefter.
Tacksam för seriösa reflektioner!
P.s puss till malken1 som lusläser mina inlägg.
Senast redigerad av dunia 2018-04-10 kl. 19:03.
Om du hatar ekonomi så är det klart att du ska göra klart studierna. I det stora hela är du mycket ung och kommer att vara ung även när du är färdig. Fastna inte ett helt yrkesliv i något du hatar på grund av den här typen av oro.
Dessutom - även om du inte vill jobba mer med ekonomi - kombinationen ekonomi och teknik är ofta mycket karriärfrämjande. Att i olika mer tekniska roller kunna förstå och prata med ekonomer kommer att vara en jättestyrka för dig i många fall.
31-32 år är väl ingen ålder. Du ska ju sen jobba minst det dubbla innan de är dags att kasta in handduken.
Varför kan du inte köra det sista året direkt så är du klar sen? Kan inte bostaden etc vänta ett litet tag?
Låter som en bra plan.
Om åldern är det stora/enda problemet så kan jag ju säga att många inte kommer att bry sig.
Har inte börjat läsa ännu på universitet men vad jag har hört från diverse folk så är det rätt stor åldersskillnad på studenter.
Vet bl.a. att det finns en som är ca 55 år gammal.
Sen är det bara bra att du läser civilingenjör för jag kan tänka mig att många där är mer mogna/seriösa och då borde din ålder inte vara ett problem.
Sen är väl genomsnittsåldern ca 30?
Just nu är jag 26 år gammal och pluggar till civilingenjör. Om jag fortsätter blir jag klar när jag är 30. Jag har redan en utbildning + fast anställning inom ekonomi, med en lön som jag också är mer än nöjd med. Meeeeen, hatar ändå ekonomi från botten av mitt hjärta.
Jag vill dock ta ett års ledighet från studierna för just ekonomiska skäl, (bostadsköp) och sedan fortsätta HT-19. Jag vet inte om det är värt det, jag blir ju bara äldre och lär bli 31-32 när jag avslutar då. Spelar det verkligen någon roll? Jag har ju redan flera års arbetserfarenhet, men rädd för att inte kunna återgå till studentlivet och anpassa mig därefter.
Tacksam för seriösa reflektioner!
P.s puss till malken1 som lusläser mina inlägg.
Jag undrar mest vad som är så förbannat roligt med civilingenjör och de jobben du får med en sådan utbildning?
Haha förlåt, jag var sarkastisk. Men näe, det är min dröm det här. Lutade åt det direkt efter studenten men idioten som jag är satsade jag på ekonomi av olika skäl.
Du gör helt rätt, även av arbetsmarknadsskäl. Du kommer att ha mycket bättre möjlighet att välja karriärinriktningar som du är intresserad av, inklusive mer renodlade chefspositioner om du vill det och passar för det. Då är din ekonomibakgrund dessutom guld värt.