2018-04-10, 16:57
Medlem
Hej! Har prov snart och en av delarna som jag inte riktigt fått grepp om är jordens magnetfält.
En typisk uppgift kan se ut så här:

På en viss ort är det jordmagnetiska fältets horisontalkomposant 15 uT och inklinationen 71 grader.
Vilket värde ger detta på den totala jordmagnetiska flödestätheten på orten?

I boken hittar jag ingen ordentlig formel på hur man löser såna här uppgifter, så jag hade uppskattat om jag kunde få hjälp att förstå det här lite bättre.

Jag vet att horisontalkomposanten kan skrivas som Bjh, och inklinationen i=71 grader, men sen tar det stopp när jag ska räkna ut flödestätheten. När ska man använda cos / tan och är det någon skillnad på att räkna ut jordmagnetiska fältet / jordmagnetiska flödestätheten?
Citera
2018-04-10, 17:48
Medlem
Nails avatar
Du kan behandla den jordmagnetiska fältvektorn som vilken som helst annan vektor.
Kod:
         ∧
        /¦
     B / ¦
      /  ¦
     /   ¦
    / i  ¦
   +----->
     B_h

Vad blir storleken på B då B_h = 15 µT och i = 71º?
Citera
2018-04-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Du kan behandla den jordmagnetiska fältvektorn som vilken som helst annan vektor.
Kod:
         ∧
        /¦
     B / ¦
      /  ¦
     /   ¦
    / i  ¦
   +----->
     B_h

Vad blir storleken på B då B_h = 15 µT och i = 71º?

Vet inte, det är just det jag försöker få hjälp med.
Citera
2018-04-10, 18:17
Medlem
.
Citera
2018-04-10, 18:21
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawthorns
Vet inte, det är just det jag försöker få hjälp med.

Enkel trigonometri! Vad blir cos(i) uttryckt i B_h och B?
Citera
2018-04-10, 18:25
Medlem
Detta borde stå i boken. Finns det inga exempeluppgifter?

Cos v = Bjh/Bj --> Lös ut Bj.
Citera
2018-04-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Detta borde stå i boken. Finns det inga exempeluppgifter?

Cos v = Bjh/Bj --> Lös ut Bj.

Så det blir Bj = Bjh / Cos v

Hur vet man om det ska vara tan och när det ska vara cos? Är det någon skillnad på att räkna ut jordmagnetiska fältet / jordmagnetiska flödestätheten?
Citera
2018-04-10, 18:40
Medlem
Citat:

Hur vet man om det ska vara tan och när det ska vara cos? Är det någon skillnad på att räkna ut jordmagnetiska fältet / jordmagnetiska flödestätheten?

Ja. Sen sätter du in värdena 15µT och 71°.

Tan när du räknar ut det jordmagnetiska fältets horisontalkomposant. När jag ritar upp figuren som blir en triangel (som Nail har lagt upp) så blir det cos.
Det kvittar om kompassnålen pekar öster eller väster, neråt eller uppåt. Du använder Tan när du räknar ut horisontalkomposanten och Cos när du ska räkna ut jordens magnetfält och t.ex. rummet lutar --> inklinationen 71°.

Den vrider sig på ett annat håll. Inklinationen vänder inte på sig, den lutar neråt/uppåt.

Edit. Jag blandade ihop alla trianglarna och skrev lite huller om buller.
Senast redigerad av Siegestor 2018-04-10 kl. 18:57.
Citera
2018-04-10, 18:50
Medlem
Nails avatar
Citat:

Hur vet man om det ska vara tan och när det ska vara cos?
Repetera här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-4/trigonometri/trigonometriska-samband

Citat:
Är det någon skillnad på att räkna ut jordmagnetiska fältet / jordmagnetiska flödestätheten?
Nej.
Citera
2018-04-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ja. Sen sätter du in värdena 15µT och 71°.

Tan när du räknar ut det jordmagnetiska fältets horisontalkomposant. När jag ritar upp figuren som blir en triangel (som Nail har lagt upp) så blir det tan. Det kvittar om kompassnålen pekar öster eller väster.

Den vrider sig på ett annat håll. Inklinationen vänder inte på sig, den lutar neråt/uppåt.

Jaha, då förstår jag! Så om man ska räkna ut Bjh blir det tan, annars cos.

När man ska lösa ut det man vill räkna ut, som exempelvis Bjh ur (tan a = Bspole / Bjh), så blir det enligt formelsamlingen Bjh = Bspole / tan a. Detta är helt rätt, vilket jag vet, men exakt hur går man tillväga när man ska bryta ut ur denna formel?

Missade några poäng på förra provet på grund av att jag satte fel värde i nämnare och täljare. Vet att det är en jävligt dum fråga, men behöver förstå då hela kursen egentligen handlar om att ta rätt formel och sedan göra om den till vad som passar uppgiften.
Citera
2018-04-10, 19:11
Medlem
Citat:
Jaha, då förstår jag! Så om man ska räkna ut Bjh blir det tan, annars cos.

När man ska lösa ut det man vill räkna ut, som exempelvis Bjh ur (tan a = Bspole / Bjh), så blir det enligt formelsamlingen Bjh = Bspole / tan a. Detta är helt rätt, vilket jag vet, men exakt hur går man tillväga när man ska bryta ut ur denna formel?

Hur menar du? Har du problem med att lösa ut variabler ur formler?

Citat:
Missade några poäng på förra provet på grund av att jag satte fel värde i nämnare och täljare. Vet att det är en jävligt dum fråga, men behöver förstå då hela kursen egentligen handlar om att ta rätt formel och sedan göra om den till vad som passar uppgiften.

Men du får ju använda formelsamling.
Eller blandar du ihop alla bokstäver som används i fysiken?
Citera
2018-04-10, 19:14
Medlem
Citat:
Hur menar du? Har du problem med att lösa ut variabler ur formler?

Men du får ju använda formelsamling.
Eller blandar du ihop alla bokstäver som används i fysiken?

Det jag menar är att jag inte riktigt har koll på lösa ut variabler ur formler, precis som du skrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in