Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 21:24
  #1
Avstängd
Hej! Min lillebror ska ha nationella prov i svenska på onsdag. Han går på första året i Teknik och ska hålla ett tal på cirka 4 minuter. Är det någon som vill hjälpa/har en färdig text då svenska aldrig varit hans starkaste ämne.

Tack.
Citera
2018-04-09, 21:34
  #2
Avstängd
kvackbos avatar
Du kan väl hjälpa honom, som det hjälpsamma syskonet du är
Citera
2018-04-09, 21:37
  #3
Avstängd
Önskar jag kunde. Nu är det så att jag inte är bättre än han på svenska
Citera
2018-04-09, 21:44
  #4
Medlem
obnoXIuzzs avatar
Se till att lär han att säga lite med mycket ord.
Citera
2018-04-09, 21:47
  #5
Medlem
Leta upp någon kolumn eller krönika och studera strukturen. Gör talet på exakt samma sätt.

Inledning, argument, motargument, argument, avslutning. Sista meningen ska vara något bajsnödigt och klämkäckt som folk kommer ihåg.

Gratis A varje gång.
Citera
2018-04-09, 22:09
  #6
Medlem
Kalkon77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esketitbich
Hej! Min lillebror ska ha nationella prov i svenska på onsdag. Han går på första året i Teknik och ska hålla ett tal på cirka 4 minuter. Är det någon som vill hjälpa/har en färdig text då svenska aldrig varit hans starkaste ämne.

Tack.
Förvänta dig inte att någon kommer göra jobbet åt han. Lägger han ner ett par timmar ikväll och imorgon så kommer han nog fixa att hålla ett 4 minuters tal. Vad ska det handla om?
Citera
2018-04-09, 22:15
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkon77
Förvänta dig inte att någon kommer göra jobbet åt han. Lägger han ner ett par timmar ikväll och imorgon så kommer han nog fixa att hålla ett 4 minuters tal. Vad ska det handla om?

Ämnet är "tid för förändring" och han valde att skriva om Klimatförändringar.
Citera
2018-04-11, 21:04
  #8
Medlem
Jag ska ha samma prov och lånar tråden lite. Jag har valt att prata om ämnet "varför förändring" och ska då prata lite om hur förändring driver utvecklingen i samhället. Har ni några fler tips på saker som jag kan ta upp kopplat till ämnet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback