Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 04:27
  #49
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så där var det på 90-talet också ju. Kanske inte jeans med muddar men i övrigt var det så på 90-talet också. The Rachel såg jag aldrig efter 2001 typ.

För övrigt kul att så många tänker på Napster. Napster kom 1999 och försvann 2001 så det var ju inte länge som det fanns. För mig är det helt klart 90-tal eftersom det var då det kom, var helt nytt och fungerade dessutom bra.

Haha, jag kanske lag lite efter da. Jag bodde i New York 2000-2001 och anvande Napster frekvent da. Och hade the Rachel som frilla fram tills 2003 tror jag, fast kanske lite langre egentligen an den klassiska Rachel.

00-talet var ju ocksa det decennium da internet borjade vaxa mer. Kommer ihag att vi hangde pa Passagen en del. Senare kom Spray.

Modemassigt hade vi ocksa baggy cargo pants, garna med flarpar som hangde. Singoallatoppar.
Chrysler PT Cruiser var en cool bil, liksom Chrysler Crossfire.
Citera
2018-07-20, 08:24
  #50
Medlem
Vad är en vloggare?

Ja minns ju 11 september och att jag sprang runt med jl tröjor och vondutch keps och levde överklass tror jag brände lätt 5-6000 i månaden på kläder och hängde på playahead ibland och va ute i festa med polarna i tex tanto eller vitabergsparken och man kunde knalla runt utan att bli rånad

Bara trevliga minnen... Idag jadu inget vidare i min mening
Citera
2018-07-20, 10:47
  #51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Haha, jag kanske lag lite efter da. Jag bodde i New York 2000-2001 och anvande Napster frekvent da. Och hade the Rachel som frilla fram tills 2003 tror jag, fast kanske lite langre egentligen an den klassiska Rachel.

00-talet var ju ocksa det decennium da internet borjade vaxa mer. Kommer ihag att vi hangde pa Passagen en del. Senare kom Spray.

Modemassigt hade vi ocksa baggy cargo pants, garna med flarpar som hangde. Singoallatoppar.
Chrysler PT Cruiser var en cool bil, liksom Chrysler Crossfire.
Efter och efter, jag menar bara att det du pratar om, allt från Napster via Friends till Passagen och baggypants är 90-talsgrejer som överlevde till 00-talet snarare än 00-talsgrejer. Jag kommer ihåg att en tjej i klassen skaffade The Rachel när vi gick i nian, det var 1997 och då var hon ändå sen med att ha det.

Passagen, absolut. Amore, Entrén.. och vad fan det svarta rummet hette. Också 90-tal.

Jag minns snarare 00-talet som åren då internet tog helt andra vägar än det gjorde tidigare. Att just Napster, Passagen och liknande ställen bara dog ut en efter en.

Och PT Cruiser har aldrig varit en cool bil.
Citera
2018-07-23, 05:02
  #52
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Efter och efter, jag menar bara att det du pratar om, allt från Napster via Friends till Passagen och baggypants är 90-talsgrejer som överlevde till 00-talet snarare än 00-talsgrejer. Jag kommer ihåg att en tjej i klassen skaffade The Rachel när vi gick i nian, det var 1997 och då var hon ändå sen med att ha det.

Passagen, absolut. Amore, Entrén.. och vad fan det svarta rummet hette. Också 90-tal.

Jag minns snarare 00-talet som åren då internet tog helt andra vägar än det gjorde tidigare. Att just Napster, Passagen och liknande ställen bara dog ut en efter en.

Och PT Cruiser har aldrig varit en cool bil.

Fine - du ar mycket coolare an vad jag ar.

Vi anvande fortfarande passagen 2004 och som sagt - sista avsnittet av Friends visades ocksa 2004. Vad jag har forstatt ar 2004 en del av 00-talet?

Men du, det ar okej. Man kan ha olika minnen och olika forknippningar. Alla behover inte ha samma uppfattning och det innebar inte att du nodvandigtvis har ratt och jag har fel - aven om det ar det som du verkar vara ute efter.
Citera
2018-07-23, 10:59
  #53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Fine - du ar mycket coolare an vad jag ar.

Vi anvande fortfarande passagen 2004 och som sagt - sista avsnittet av Friends visades ocksa 2004. Vad jag har forstatt ar 2004 en del av 00-talet?

Men du, det ar okej. Man kan ha olika minnen och olika forknippningar. Alla behover inte ha samma uppfattning och det innebar inte att du nodvandigtvis har ratt och jag har fel - aven om det ar det som du verkar vara ute efter.
Jag menar bara att det du tar upp är saker som är minst lika typiska för 90-talet och inte särskilt unikt för the noughties.

Det jag minns är att vanliga jeans för tjejer helt föll ur modet. Det skulle vara superskinny eller jeggings för hela slanten.
Citera
2018-07-23, 11:11
  #54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Fine - du ar mycket coolare an vad jag ar.

Vi anvande fortfarande passagen 2004 och som sagt - sista avsnittet av Friends visades ocksa 2004. Vad jag har forstatt ar 2004 en del av 00-talet?

Men du, det ar okej. Man kan ha olika minnen och olika forknippningar. Alla behover inte ha samma uppfattning och det innebar inte att du nodvandigtvis har ratt och jag har fel - aven om det ar det som du verkar vara ute efter.
Jag kan halla med om att friends ar mycket 00-tal. Det blir ju alltid en efterslapning. Lat oss saga att friends debuterade 1995 pa svensk tv och blev populart nagot ar efter det. Sa 4-5 ar av tittande. Repiserna som gick varje vardagskvall med ett rejalt utbud av sasonger fanns egentligen forst pa 00-talet. Hela 00- talet var friends fortfarande i ropet och framforallt 00-04 var det det en blandning av manga sasonger och nya avsnitt.
Citera
2018-07-28, 14:43
  #55
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag kan halla med om att friends ar mycket 00-tal. Det blir ju alltid en efterslapning. Lat oss saga att friends debuterade 1995 pa svensk tv och blev populart nagot ar efter det. Sa 4-5 ar av tittande. Repiserna som gick varje vardagskvall med ett rejalt utbud av sasonger fanns egentligen forst pa 00-talet. Hela 00- talet var friends fortfarande i ropet och framforallt 00-04 var det det en blandning av manga sasonger och nya avsnitt.
För att representera ett årtionde som tv serie är det ultimata att debutera något år innan eller precis när det nya årtiondet börjar. Baywatch, Sienfeld och Simpsons som debuterade 1989 är 90-tal för mig. Likaså Beverly hills 90120(1990) Fresch prince in Bel Air(1990). Det var inte fräscht med repriser av de serierna några år in på 00-tal. De peakade och hade sin reprisrun under 90-talet. På samma sätt är Sopranos och family guy som debuterade 1999 en 00 serie för mig.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2018-07-28 kl. 14:48.
Citera
2018-07-28, 16:35
  #56
Medlem
Nu blev man nostalgisk och lite ledsen faktiskt, synd att man som tonåring skulle klaga så förbannat och aldrig vara nöjd.. Håller med om att internet var mer spännande förr, och att det fanns fler subkulturer för tonåringarna. När jag ser hur vissa yngre mår idag så känner jag mig lyckligt lottad.

Här kommer det jag minns som antingen var nytt eller som inte är så vanligt längre:

Bilddagboken
Kamrat
Steam
DC++
IRC
Cyklar med ”bakåttramp” och 21 växlar
Sidenkallingar
Axe på sprayburk
Vattenkrig
Hyra film (VHS/Moviebox)
Värdelösa DVD menyer
Tekken 3
Playstation 2
Trådlös telefon i hemmet
Soft Air Guns
Daim struten var större och kostade 17kr
Porrtidningar som hårdvaluta
Små blend cigg paket
1,5 liters återanvändbara colaflaskor
När det extra snuslocket kom och alla skojade att det var snusen däri man bjöd på.
Smällare som var farliga
Meta med mjöl och vatten deg
Ogrish
Hotmail
Spray
Altavista
Nokia 3310
Skor som blinkade
Skoldisco
Magic the gathering
Pokémon
Laserpennor
Buffy the vampire slayer
Warhammer
Robinson
Kenny Starfighter
Barnsäkra tändare var nytt
Internetcafé
Diablo
Wow
Jolt Cola
Sibylla
Z-TV
Skatemode
Yamaha DT
Inlines
Pottfrilla
Gogos
Firefox
LAN
Digitalkameror
Newgrounds
Sparkcyklar
Webbkameror
Deathgame
The game (I lost the game)
Tabletop RPG
Windows 2000
Giftig myggrökelse
Tv Programmet Mosquito
Carmageddon
Markoolio
Liero
Shadow Warrior
Fjortisar med reggaekläder
Skinnskallar
Hårdrockare
Sportfånar
Data chassi mods
CRT skärmar
Digitalbox
Modem
Inte behöva låsa cykeln
Bakgrunder till mobilen
Mobilspelet snake
Gameboy color
GTA 1-2..
Worms armageddon
När cheezeballs var nytt
När man skulle ”va” istället för att leka
När folk sa/började säga saker som:
”Det är lugnt”
”Det suger”
”Fan va ägd”
”Noob”
”CP”
till varandra.
Klotter i stil med:
”Vill du knulla ring 07263..”
Cykel på köpet
Chokers
Platåskor
Fubu tröjor
Westside/Eastside byxor
Che Guevara tröjor
Gmail invite
Åka hem till en kompis utan att höra av sig innan
Blåsa i NES spel
Köpa CD skivor
In-ear lurar
Marilyn Manson
Gratis diskformade klubbor från pizzerian
Femtioöringar
Röka inne på krogen
BMX
Hemtelefon
Telefonbok
Telefonkiosker
Foppatofflor
Overhead
Disketter
Björn Rosenström
Ånkel Kånkel
Och en hel drös godissorter som förvånansvärt fortfarande finns kvar på vissa ställen
__________________
Senast redigerad av GoldNux 2018-07-28 kl. 16:39.
Citera
2018-07-28, 17:24
  #57
Medlem
sebastian_s avatar
Kanalerna i tv förändrades och så även deras maktpositioner. På 90-talet stod tv-kriget mellan folkliga tv4 och kaxiga tv3. Det var de två största kanalerna efter svt. När Jan Stenbeck dog 2002 så var det som att tv3 själen försvann. Man höll uppe någon sorts fasad av det gamla tv3 ett par år till men sen gick det brant utför, jag har för mig att de under sena 00-talet till och med skulle bli en utpräglad kvinnokanal.

Istället slog sig kanal 5 in som den nya uppstickaren. Från att ha varit en lite sunkig eller iaf märklig kanal på 90talet så fick de fler och fler bra och framförallt egna program. Det kan man koppla ihop med Filip och Fredriks intåg i tv rutan(de riktiga, inte de nuvarande mossiga antisd-gubbarna). High Chaparall ,Grattis världen, 100 höjdare, Boston tea party. De lyckades även stort med program som Big Brother och CSI samt hade en bra sitcom uppsättning med Vänner, Spin city och Frasier som dominerade sitcomscenen tidigt 2000-tal.
Citera
2018-07-28, 17:46
  #58
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Ingen som minns att stekar-trenden och Stureplan var väldigt hett 2004?

Att ha backslick och spendera massa pengar ute på krogen var en trend. Vanliga Svenssons skulle helt plötsligt vara överklass och ljuga om sin uppväxt. Begreppet "pappa betalar" uppfanns som att det skulle vara något positivt. Media övervakade stockholmsveckan i visby. Peppes bodega och bindefelt. På den tiden då det inte fanns så många dokusåpor så hade man varit med i en så var man fan känd. Jäkligt hett att vara på spy bar när Mirelle från baren är där!

Kan kidsen skratta åt idag.

Ett annat fenomen som uppfanns:

Paris Hilton. Att vara känd utan en anledning. Som folk störde sig på det. Varför är hon känd? Hon har väl inte gjort något bra eller vunnit VM!

Är ändå glad att ha växt upp utan iphones, snapchat, Vloggare, lillgamla människor på 19-år som har livskris och ska operera brösten osv.

Saknar 00-talet lite nu
Jodå postade det tidigare i tråden
Citat:
Jag sökte faktiskt på dokumentären "ung och rik i Sverige" för att posta den här i tråden. Brats var verkligen ett fenomen runt 01-06

Försök att se den dokumentären om du inte har gjort det.


Paris Hilton. Löjligt stor i mitten av 00-talet. Var hon den första som slog igenom med ett sextape och blev känd tack vare det? Tv serien the simple life rullade i alla tonårstjejers rum och varje vecka syntes hon i skvallermagasinen. Dessutom släppte hon en sommarhit 2006.Hennes utseende var väldigt 00-tal. Blond och smal med liten rumpa. Både Paris och det idealet försvann några år senare när Kim Kardashian slog igenom.
Jag undrar hur många 13-15 åriga tjejer det är som idag vet vem Paris Hilton är.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2018-07-28 kl. 17:48.
Citera
2018-08-27, 18:03
  #59
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Jag mediterar på frågan och mitt sinne framkallar en bild, en bild av baksidor på tidningar av papper där olika suspekta företag säljer media till din med eftermarknadsskal prydda mobiltelefon i form av ringsignaler (polyfona och såväl som entoniga!) med Run To the hills och Crazy frog, pixliga bakgrundsbilder föreställande Slitzfähiga kvinnokroppar i Sverigebikinis och kanske till och med ett annat spel till konsekvent ohemula priser.
Citera
2018-09-15, 22:50
  #60
Medlem
Roxanas avatar
* Man drack mer än gärna alkoläsken Xider och Bacardi breezer.

* Den extremt uttjatade hoodien från J.L.

* Minidisc kom och gick.

* Alla hade en Canada Goose -jacka. Bland tjejer var modellen Chilliwack populär.

* Paris Hilton drog igång småhundstrenden.

* Aftonbladets chat

* Skärp med stora blaffiga spännen från J.L och Tiger of Sweden.

* Docklands drog sin sista suck.

* Tidningarna Café och Slitz hade sin storhetstid.

* Lacoste -sneakers med kardborreband.

Hedersomnämnande: "Får jag din MSN?"
Gamla hederliga messenger. Dåtidens sociala medier. Det var där allt hände. Alltifrån skitsnack och smilegubbar till snusk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback