2018-04-08, 11:44
Medlem
Spillt olja i bakluckan, nästan hela bakluckan är sunkig av olja. Vad ska man göra? Har provat diverse medel som ska lösa upp oljan och sedan våtdamsuga på de men inget hjälper.... någon som kan komma med tips på vad man ska göra?
Citera
2018-04-08, 11:57
Medlem
Det blir till att ta en massa trasor och doppa dom i thinner och sen torka..
Citera
2018-04-08, 11:57
Medlem
DyslexiKungens avatar
Är det tyggolv? Då kan du bara byta tyget där
Citera
2018-04-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Är det tyggolv? Då kan du bara byta tyget där

Ja det är tyg men det har ju antagligen gått igenom tyget. Hur jag ska riva ut tyget blir en annan fråga haha
Citera
2018-04-08, 12:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrchowder
Ja det är tyg men det har ju antagligen gått igenom tyget. Hur jag ska riva ut tyget blir en annan fråga haha

Dra på avfettningsmedel skrubba med diskborste på med vatten och dammsuga i omgångar sista gångerna bara vatten med lite allrengöring sedan är det klart
Citera
2018-04-08, 12:16
Medlem
DyslexiKungens avatar
En billig investering sen är ju att man köper en gummimatta till bagageutrymme.Du kan ju försöka få bort det mesta av Oljan, så gott det går och investerar sen en gummimatta över.Det finns specialanpassade gummimattor till olika bilmodeller.

mvh/
Senast redigerad av DyslexiKungen 2018-04-08 kl. 12:22.
Citera
2018-04-08, 12:23
Medlem
Byt matta. Det kommer att lukta oja for ever annars...
Citera
2018-04-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dra på avfettningsmedel skrubba med diskborste på med vatten och dammsuga i omgångar sista gångerna bara vatten med lite allrengöring sedan är det klart

Har gjort det men fortfarande när man drar fingrarna på mattan så blir man oljig. Känns ganska hopplöst
Citera
2018-04-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Byt matta. Det kommer att lukta oja for ever annars...

Min partners förslag va att lägga en matta ovanpå bara men jag tror som du att man måste riva ut den gamla annars kommer de lukta....
Citera
2018-04-08, 14:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Min partners förslag va att lägga en matta ovanpå bara men jag tror som du att man måste riva ut den gamla annars kommer de lukta....

Lägg en bit hushållspapper med en tyngd ovanpå oljefläcken så kanske lite olja kan sugas tillbaka upp. Kattsand kanske också fungerar.
Citera
2018-04-08, 15:00
Medlem
Citat:
Jag tror definitivt inte på detta, den nya mattan (om gummi) kommer bara att göra så att oljan fastnar under och stannar där, jag tror även att detta kommer att lukta.

Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Lägg en bit hushållspapper med en tyngd ovanpå oljefläcken så kanske lite olja kan sugas tillbaka upp. Kattsand kanske också fungerar.

Jag tycker det låter som en intressant idé, för att få bort fukten från mattan så kanske den kan fortsätta driva upp genom sig själv, kan vara värt det bara för att se om det fungerar, i värsta fallet så har man förmodligen fått bort lite av oljan och kanske gjort det mindre kladdigt om man bestämmer sig för att ta ut tygmattan.
Citera
2018-04-08, 15:18
Medlem
Absol är bra på att suga upp vätskor. Häll ut - låt verka - borsta runt - låt verka - borsta bort eller dammsug. Gör om tills du är nöjd. Har det gått igenom mattan får du kanske ta ur den eller byta. Sånt här används inom industrin för att göra rent efter spill och annat.

Citat:
En miljöprodukt framställd av kalk och sandsten som snabbt och effektivt suger upp oljor, oljeemulsioner, fett, färg, syror och vissa asfaltslösningar.

http://www.swedol.se/absorberingsmedel-absol-40-liter.html

Du kan ju leta efter en mindre förpackning men annars är det bra att ha stående ut ifall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in