2018-04-07, 18:43
Medlem
Jag bor i en etta på bara 40 kvm, funderar på att skaffa katt som sällskap, har haft katter tidigare. Men det känns som att jag bor för litet för att en katt ska trivas?
Citera
2018-04-07, 18:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvotflykting
Jag bor i en etta på bara 40 kvm, funderar på att skaffa katt som sällskap, har haft katter tidigare. Men det känns som att jag bor för litet för att en katt ska trivas?

Kommer det finnas möjlighet för katten att gå ut? Tumregeln jag har hört är att katten inte ska kunna se hela lägenheten från någon punkt i lägenheten, om det är en innekatt.
Citera
2018-04-07, 18:48
Medlem
WGASs avatar
Jag hade en etta på 17m2 och det kändes faktiskt för litet för katten, ingen plats att tokspringa runt på. 40 låter helt ok.
Citera
2018-04-07, 18:49
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har haft både hund och katt på 32 kvm. Gick hur bra som helst.
Dessutom ligger en katt bara och sover ändå.
Citera
2018-04-07, 18:49
Medlem
Om katten har möjlighet att gå kan det säkert fungera. Annars är det för nog för litet och risken är stor att katten känner sig instängd.
Citera
2018-04-07, 18:54
Medlem
rostigamazons avatar
Har du någon uteplats, där katten kan gå och snoka lite på egen hand ?
Citera
2018-04-07, 18:59
Medlem
40 kvadrat låter ändå rätt ok. Finns det sedan möjlighet för katten att klättra i typ klösträd så är det bra. Har du balkong eller liknade är det självklart ett plus.
Citera
2018-04-07, 19:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Uteplats och balkong? Ska katten sola sig eller klippa gräset?
Så länge den får en fristad i lägenheten, så är 32 kvm. inga problem.
Citera
2018-04-07, 22:08
Medlem
Elementarts avatar
Jag skulle också säga att så länge som katten kan få sitt eget utrymme där kissen kan ligga ostörd så räcker det nog.
Citera
2018-04-07, 23:27
Medlem
jagnickars avatar
Så länge katter har tillgång till en egen plats och som någon annan redan har skrivit, någon klösmöbel eller något att klättra i då man kan bygga på höjden åt en katt så att den endast inte bara har tillgång till golvet det gör en stor skillnad. Så jag tror absolut att din katt kan klara sig på 40 kvm om den får det den behöver. Men egentligen tycker jag personligen att en katt ska få vara ute för att få vara "katt" på riktigt.
Citera
2018-04-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvotflykting
"Utrymmen där katter hålls samt rastgårdar ska vara minst 6 kvadratmeter. Ytan ska vara minst 2 kvadratmeter per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 meter. Rastgårdar får gärna vara större men aldrig mindre än dessa mått."
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.ht ml
Citera
2018-04-08, 14:33
Medlem
Klart du kan ha en innekatt, dock skulle jag undvika de mest krävande raserna som Bengal tex.
Sätt upp hyllor så katten kan röra sig på höjder genom rummet.

Näta in ett fönster så kan den få luft precis som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in