Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 11:24
  #1
Medlem
Hej har ett tal som jag inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt

frågan är

Till kurvan y=x^2 -3x+5 finns en tagent som är parallell med linjen y=5x +2. bästem tagentens ekvation
Citera
2018-04-07, 11:39
  #2
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2018-04-07, 11:58
  #3
Medlem
Här skall du söka efter den punkt där kurvans derivata är lika med linjens riktningskoefficient.
Citera
2018-04-07, 13:13
  #4
Medlem
Krusensnorres avatar
Om linjerna är parallella så har de ju samma lutning, alltså 5. I punkten där ekvationen tangeras ska lutningen vara samma som tangentens lutning. Du får prova själv, ta reda på Y när kurvans derivata är 5.
Edit: Slarvfel, fixat.
Citera
2018-04-07, 13:32
  #5
Medlem
y=x^2 -3 lär inte skapa en matematisk revolution... 3. grads ekvationer av kunniga flashback aktörer vs svesn gymnasie matematik
Citera
2018-04-07, 14:59
  #6
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Förtydligat rubriken. En rubrik ska vara tydlig och beskriva något av vad det behövs hjälp med.

/Mod
Citera
2018-04-07, 15:51
  #7
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanjoj
Hej har ett tal som jag inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt

frågan är

Till kurvan y=x^2 -3x+5 finns en tagent som är parallell med linjen y=5x +2. bästem tagentens ekvation

På kurvan y=x^2-3x+5 finns ett ställe som har samma lutning som hela linjen y=5x+2.
Dvs k=5
Det är detta ställe som är tangenten.

Denna sida kan vara till hjälp för dig:

https://www.matteboken.se/lektioner/...entens-lutning
Citera
2018-04-07, 16:17
  #8
Medlem
tack så mycket för svaren

(första gången jag andvänder flashback)
Citera
2018-04-07, 16:27
  #9
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
På kurvan y=x^2-3x+5 finns ett ställe som har samma lutning som hela linjen y=5x+2.
Dvs k=5
Det är detta ställe som är tangenten.


"Det är detta ställe som är" tangeringspunkten menar du väl?
Citera
2018-04-09, 06:29
  #10
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
"Det är detta ställe som är" tangeringspunkten menar du väl?



Vad jag menar är att en tangent är en rät linje vilken tangerar en kurva i en punkt och denna punkten är tangerimgspunkten.

Har man hittat var någonstans på kurvan lutningen är densamma dvs k=5 så har man hittat tangerimgspunkten.
Eftersom man inte kan avgöra lutning i en punkt så väljer man en punkt om vardera sida av tangerimgspunkten. Drar man då en linje genom dessa tre punkter så får man fram lutningen i den mittersta punkten (tangeringspunkten). Det gäller dock att dess punkter ligger så tätt som möjligt brevid varandra för att inte lutningen ska bli fel.
Och för det finns förklaring på den sida jag länkade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback