Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-06, 20:17
Medlem
Vad är detta för stjärna? Lars-Jon Allas misstänkts för att ha hotat en hundspannsförare med kniv för att denna passerat hans renmarker vid något som kallas för Tobaksleden:
"– De är precis som terrorister, förstör allt vi har här uppe. De bryr sig bara om sig själva, de söndrar och förstör precis som IS.
Kan du verkligen jämföra turister med dem som mördar människor?
– De dödar vår näring och våra djur. De förstör allt i vår kultur. Företagen behöver inte ens tillstånd för sina verksamheter. "
själva händelsen:
"– Lars-Jon Allas slog mot hundarna med en spade och viftade och viftade och hotade med en kniv mot guiden, hävdar turistföretagaren Mats Rullander till Sameradion & SVT Sápmi."
Allas hävdar:
"– Det som hänt är att hundarna hade stannat och skällde och ylade precis bredvid där vi matar renarna. Om de stör renarna så har jag rätt att i raka ordalag be dem flytta sig.".
Någon som vet något mer om detta, eller mer om den galna samen?

Tidigare meriter från Allas sida:
1) 2005 manade Allas till revolution, skriver Sameradion & SVT Sápmi. Han ville starta en frihetskamp och kräva en egen samisk stat.
2) För två år sedan, 2016, fick Talma Sameby minskad tilldelning på älgjakten. Detta på grund av de anmält för få fällda älgar. Enligt Allas handlade det om ett medvetet val eftersom han anser att fällavgiften inte kommer till samebyn till del.
Han krävde en större tilldelning och uppgav samtidigt att de skulle fortsätta jaga som vanligt.
– Det är beklagligt att myndighetsutövning går ut på att bestraffa samebyarna när man inte tycker de gjort det man ska göra, sade Lars Jon Allas.
Citera
2018-04-06, 20:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Undrar vilka det är som är IS jag. Hur många fördelar ska dessa samer ha innan nog liksom är nog. De är ju de mest rasistiska som finns inom Sveriges gränser då du måste ha ett visst antal procent samiskt blod i dig för att ens kunna rösta i Sametinget. Hur länge kommer detta vansinne med samerna att få fortsätta? Forskning har liksom visat att norrlänningar i gemen var tusentals år före dom på norrländskt mark så detta med urbefolkning är ju bara båg.
Citera
2018-04-06, 21:56
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Låter som HMF, om man nu ska vara konsekvent!
Borde inte någon se till att anmäla den där rasisten?!?
Citera
2018-04-06, 22:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Låter som HMF, om man nu ska vara konsekvent!
Borde inte någon se till att anmäla den där rasisten?!?
Går inte, HMF är inte applicerbart om det riktas mot svenskar: Det har fastslagits inte bara av en utan två JK.
Citera
2018-04-06, 22:05
Medlem
Samer, fyfan för dessa snönegrer alltså. Det är dags för dessa idioter att sluta åtnjuta specialfördelar.

Angående fallet, låter som ett grovt fall av olaga hot detta. Finns det olika nivåer för olaga hot som det finns för tex misshandel? Det gör det väl inte tror jag? Eftersom han aktivt gått till attack inte bara genom ord utan också/istället kroppsligt borde ju göra att han döms för maxstraffet eller nära därpå tycker jag.
Citera
2018-04-06, 22:30
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ed-terrorister
glömde länken.
Det intressanta är att läsa vad partiledaren säger:
"Lars-Jon Allas, som företräder Guovssonásti i Sametinget, har fått stöd från partiledaren Marita Stinnerbom. Partiet vill invänta rättsprocessen innan man tar ställning.".
Tycker att dom drar ner samerna i skiten, finns trevliga samer, men det finns även militanta samer som är smågalna och tar på sig offerkoftan så snabbt det går
Citera
2018-04-06, 23:08
Medlem
Z2361s avatar
Lasse verkar gått överstyr.. men till hans försvar så är ju hundar i spann ofta rent förjävliga och bör respektera andra. Iövrigt orkar jag inte bry mig, men det är alltid uppfriskande med stjärnor inom politiken
Citera
2020-01-10, 23:59
Medlem
Pojkekorvs avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...tingspolitiker

Åtalet är nu uppe i tinget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem