2018-04-18, 23:21
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Våra, ja, statens pengar är våra, vi är staten.

Om vi ska ta de 5,2 miljarder som tråden handlar om, så är det pengar som betalats in till staten. Staten betalar ut dessa pengar till kommunerna eftersom man har haft en skuld till dem. Denna skuld har uppkommit vid kommunernas mottagande av ensamkommande flyktingar.

För att du ska förstå hur pengarna tranferaras så ska jag ge dig lite exempel. Sannolikt har en del av dessa pengar gått till privatdrivna HVB hem. Det är en ganska rak väg till ett privat företag. En del av dessa pengar snurrar runt och kommer tillbaka till staten ganska direkt andra delar går omvägen som löner osv medans en annan del tas ut som vinst.

Några av dessa pengar hamnar säkert hos någon ensamkommande som behöver en iPhone och ett par märkesjeans. Då försvinner en del av dessa pengar ur landet och hamnar hos något multinationellt företag andra delar går tillbaka till staten i form av moms osv.

Så även om det är en chock för dig att alla pengar inte snurrar runt i all evighet så är det inte så.

Ok.. om du avgränsar dig till de 5.2 miljarderna så är jag på samma planhalva. Inser att jag tolkade ditt inlägg fel. Du har till viss del rätt i detta.

Vad du missar är dock att en del av dessa pengar också hamnar i händerna på svenskar som, under en viss övergångsperiod, sparar sina pengar i aktier. Vilka i sin tur investeras för att så småningom via ökad export återföra utförda medel till landet.

Men visst.. en viss liten del försvinner. Å andra sidan så tillförs statskassan nya medel varje år genom ökad omsättning/ökad skattebas. Så.. inget nytt.. och inget egentligt argument i det stora hela.

Vilket är att de 5 miljarderna kommer tillbaka.
Citera
2018-04-18, 23:21
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Nej tyvärr inte helt. Ingen av de två kommuner jag bor i och har kontakt med, har ej fåt den ersättning som lovades. men hoppas !

Tror ej på 100% ersättning. Kommer dock in invandrare varje dag! Och vad spelar det för roll när vi pratar invandrare. Ja, som bor eller kommer in? 5 miljarder är en otrolig summa. Ta som ex. våra pensionärer och sköterskor som blivit lovade höger ersättningar! Vad fick pensionärerna. Några få, en hundring mer i månaden!

Till sist håller jag med dig och att regeringen verkligen står upp för vad som lovats (till alla)!
Enligt Magdalena Andersson ska denna skuld vara reglerad nu, men där är väl lite fördröjningar innan pengarna kommer dit det är tänkt.

Visst är det en otrolig massa pengar och nog kunde de använts bättre eller mer rättvist.
Citera
2018-04-18, 23:28
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ok.. om du avgränsar dig till de 5.2 miljarderna så är jag på samma planhalva. Inser att jag tolkade ditt inlägg fel. Du har till viss del rätt i detta.

Vad du missar är dock att en del av dessa pengar också hamnar i händerna på svenskar som, under en viss övergångsperiod, sparar sina pengar i aktier. Vilka i sin tur investeras för att så småningom via ökad export återföra utförda medel till landet.

Men visst.. en viss liten del försvinner. Å andra sidan så tillförs statskassan nya medel varje år genom ökad omsättning/ökad skattebas. Så.. inget nytt.. och inget egentligt argument i det stora hela.

Vilket är att de 5 miljarderna kommer tillbaka.
Om det är en begränsning för dig att hålla sig till ämnet så ja då har jag begränsat mig.

Vad har nationalitet med aktieköpet att göra? Så länge aktierna är i ett svenskt bolag så spelar det ingen roll vem som köper dem.

Så det var vad du hade att säga till försvar för din teori om en evighetsmaskin?
Citera
2018-04-18, 23:35
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Du är glad för siffror, Här har du några till.

22%, arbetslösheten bland utlandsfödda som står till arbetsmarknadens förfogande.
4,1% arbetslösheten bland svenskfödda som står till arbetsmarknadens förfogande.

Japp. Rasismen är utbredd.

Det där är inte så konstiga siffror. Kan du ta fram statistik för hur stor arbetslösheten är bland svenskfödda i lägre samhällskikt?

Det vore t.ex intressant att se skillnad i arbetslöshet mellan utlandsfödda och svenskfödda i lägre samhällsklasser.
Citera
2018-04-18, 23:36
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Därav att vi behöver ensamkommande och andra invandrare.

Vi behöver inte fler människor som förbrukar resurser utan att själva vara en resurs.
Tack, men nej tack.
Citera
2018-04-18, 23:37
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Om det är en begränsning för dig att hålla sig till ämnet så ja då har jag begränsat mig.

Vad har nationalitet med aktieköpet att göra? Så länge aktierna är i ett svenskt bolag så spelar det ingen roll vem som köper dem.

Så det var vad du hade att säga till försvar för din teori om en evighetsmaskin?

Nationaliteten hade inte så mycket med det hela att göra (naturligtvis). Det finns så klart ensamkommande som köper aktier istället för Iphones också.

du får prova att läsa texten en gång till, så kanske det klarnar. Säg till annars, så förklarar jag.
Citera
2018-04-18, 23:38
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Japp. Rasismen är utbredd.

Det där är inte så konstiga siffror. Kan du ta fram statistik för hur stor arbetslösheten är bland svenskfödda i lägre samhällskikt?

Det vore t.ex intressant att se skillnad i arbetslöshet mellan utlandsfödda och svenskfödda i lägre samhällsklasser.
Vilket är rasism?

Det var vad arbetsförmedlingens statistik gav mig, vill du ha reda på något annat så är det upp till dig själv.
Citera
2018-04-18, 23:39
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

De ingår i statistiken ovan, så det finns ingen anledning att särredovisa dem.
Citera
2018-04-18, 23:40
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Nationaliteten hade inte så mycket med det hela att göra (naturligtvis). Det finns så klart ensamkommande som köper aktier istället för Iphones också.

du får prova att läsa texten en gång till, så kanske det klarnar. Säg till annars, så förklarar jag.
Jag föreslår att du själv läser vad du skrivit.

Så du menar att ett aktieköp i andra eller tredje ledet får ditt påstående att gå ihop?
Citera
2018-04-18, 23:42
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Vilket är rasism?

Det var vad arbetsförmedlingens statistik gav mig, vill du ha reda på något annat så är det upp till dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
De ingår i statistiken ovan, så det finns ingen anledning att särredovisa dem.

Citat:
Jag föreslår att du själv läser vad du skrivit.

Så du menar att ett aktieköp i andra eller tredje ledet får ditt påstående att gå ihop?

Det var tydligen för svårt det här. Orkar faktiskt inte förklara idag. Måste sova. En annan dag grabbar.
Citera
2018-04-18, 23:45
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Det var tydligen för svårt det här. Orkar faktiskt inte förklara idag. Måste sova. En annan dag grabbar.
Nja svårt och svårt, det var mest att ditt påstående inte håller. Sov du på saken.
Citera
2018-04-19, 00:03
Medlem
Citat:
Japp... och inte är det de 50% av befolkningen som utgörs av åldringar, ungdomar, sjuka och arbetslösa.

Inte heller den del på ca 10% i olika åtgärder, eller deltidsarbeten.

Så... ca 40% av befolkningen är det vi pratar om.

Därav att vi behöver ensamkommande och andra invandrare.

Men "ensamkommande" och andra ekonomiska migranter tillskapar ju intet. Tvärt om, de konsumerar stora summor av skattebetalarnas surt förvärvade pengar, men det kan ju enkelt minskas. Du har ju sagt att de "småpengar" som dina likasinnade lägger beslag på för inhysning av ekonomiska migranter kan kvitta, då borde det vara problemfritt att upphöra med relaterade utbetalningar, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in