2018-04-06, 18:30
Medlem
somewhereupnorths avatar
Jag har ett heltidsjobb och är ganska nöjd med min ekonomi, dock funderar jag på att testa någonting litet vid sidan om, bara för skojs skull. Planen är att denna sidogrej inte ska vara en form av anställning, utan istället någonting man kan göra på fritiden för enbart någon extra tusenlapp i månaden.

Utöver mitt jobb är jag helt okej på att teckna och syssla med musik, men tyvärr så är det svårt att dra in några pengar inom dessa intresseområden. (Om man inte uppträder som trubadur någonstans, men jag suger verkligen på att sjunga och vill inte heller stå och lira på gatan. Att sälja tavlor är inte heller det lättaste.)

Försöker därför just nu att komma på lite idéer. Kriminella grejer undanbedes.
Dra fram matteboken, läsa på om sannolikhet och spela poker? Investera några tusingar i aktier? Starta en podcast?
Citera
2018-04-06, 18:40
Medlem
Sälja sin kropp är ju en klassiker.
Citera
2018-04-06, 18:53
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somewhereupnorth
Jag har ett heltidsjobb och är ganska nöjd med min ekonomi, dock funderar jag på att testa någonting litet vid sidan om, bara för skojs skull. Planen är att denna sidogrej inte ska vara en form av anställning, utan istället någonting man kan göra på fritiden för enbart någon extra tusenlapp i månaden.

Utöver mitt jobb är jag helt okej på att teckna och syssla med musik, men tyvärr så är det svårt att dra in några pengar inom dessa intresseområden. (Om man inte uppträder som trubadur någonstans, men jag suger verkligen på att sjunga och vill inte heller stå och lira på gatan. Att sälja tavlor är inte heller det lättaste.)

Dra fram matteboken, läsa på om sannolikhet och spela poker? Investera några tusingar i aktier? Starta en podcast?

Vi kan starta någon slags podcast tillsammans
Citera
2018-04-06, 18:54
Medlem
Frilansa som någon form av originalare/grafisk formgivare? Är du inte beroende av den inkomsten kan du ju lätt prisa ut andra aktörer, tills dess att du fått bra referenser, för att sedan ta normal taxa. Kan ju vara kul att kunna peka på logotyper, reklamblad och dylikt och säga ”jag skapade det där”.
Citera
2018-04-06, 18:54
Medlem
Piuss avatar
Bli god man eller sälja könsceller kanske?
Citera
2018-04-06, 19:02
Medlem
SophieNeveus avatar
Tycker att du ska fördjupa dig i aktie och fondsparande, kanske till och med lite kryptovalutor om du känner att du är modig nog
Kolla upp vad Powh3d är för något, tjänat ganska bra pengar där det senaste, men risken är hög.
Citera
2018-04-06, 19:22
Medlem
Du nämner tecknande som en grej du är bra på men inte går att dra in några pengar på.

Har du bara som avsikt att dra in någon tusenlapp i månaden kan knappast det vara så svårt, gå med i massa loppisgrupper och andra köp & säljgrupper och annonsera att du målar porträtt antingen utefter fotografi eller att du helt enkelt åker hem till folk.

Konstigt nog brukar det vara rätt populärt, handlar bara om att vända sig till rätt målgrupp och dom brukar finnas just i de grupper jag nämner.
Citera
2018-04-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somewhereupnorth

Investerar du några tusingar i aktier kan du nog få runt 13 kr i månaden bonushora är en bra grej. Annars är nog ett målmedvetet månadssparande i aktier det bästa
Citera
2018-04-07, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Investerar du några tusingar i aktier kan du nog få runt 13 kr i månaden bonushora är en bra grej. Annars är nog ett målmedvetet månadssparande i aktier det bästa

Tveksamt att det är det bästa va? Visst, vill du inte röra dig överhuvudtaget så är såklart aktier ett val. Däremot sjunker ju BTC nu igen, där kan du ju göra större och snabbare pengar om du är lite slipad.

Personligen anser jag jobba slår det mesta, självklart inte på en industri utan med en specialegenskap du har som du kan ta BRA betalt för och du har mininmala utgifter för, ex måla.
Citera
2018-04-07, 09:50
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Frilansa som någon form av originalare/grafisk formgivare? Är du inte beroende av den inkomsten kan du ju lätt prisa ut andra aktörer, tills dess att du fått bra referenser, för att sedan ta normal taxa. Kan ju vara kul att kunna peka på logotyper, reklamblad och dylikt och säga ”jag skapade det där”.

Detta!

Det finns pengar att göra i detta. Kan vara svårt att få stabil inkomst, men som sidoinkomst funkar det nog kanon.
Citera
2018-04-07, 18:09
Medlem
CC75s avatar
Vad du ska skaffa dig är passiva inkomster. Dvs inkomster där du gör en insats och som sedan genererar pengar utan att du behöver göra något mer. Att arbeta mer timmar är i längden ingen lösning om du redan jobbar 40-50 timmar i veckan.

Googla / youtuba på passiva inkomster (passiv income). Det är inte lätt men hittar du något är det väl värt det. Du är duktig på att teckna. Slå dig ihop med någon som är duktig på att skriva och gör en bok tillsammans (som ett exempel).

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in