2018-04-06, 18:14
Moderator
Meijis avatar
Metro skriver:

"Kvinnan anmälde att hon våldtagits och misshandlats på ett hotell. Bland bevisningen fanns ett vittne, skador på kvinnan och blodiga lakan.

Men nu frias mannen av Stockholms tingsrätt. Orsaken: ”Det har inte varit frågan om något bråk eller slagsmål, så som man tänker sig att en våldtäkt ska vara”." (min fetstil)

https://www.metro.se/artikel/rättens-förklaring-till-friande-dom-det-var-inte-som-man-tänker-sig-en-våldtäkt

I likhet med domen, där kvinnan i domen angavs inte vara av en god familj, så är det 2 nämndemän som går emot rådmannen och den tredje nämndemannen.

Ngn som vet ngt mer? (Jag har letat, men inte hittat ngn tråd, som uppmärksammat brottet.)
Senast redigerad av Meiji 2018-04-06 kl. 18:16.
Citera
2018-04-06, 18:29
Medlem
bussilegos avatar
" Mannen friades för våldtäkt trots skador på kvinnan, blodiga lakan och ett vittne. Orsaken var att det inte var "som man tänker sig att en våldtäkt ska vara", enligt Stockholms tingsrätt. "Jag tycker domen är urusel", säger rättsexperten Sven-Erik Alhem.
Nämndemännen friade en man som stod åtalad för våldtäkt och misshandel, trots teknisk bevisning. Motiveringen: ”Hon kan ha förorsakat blessyrerna själv”

" Nu får domen hård kritik.

– Jag tycker domen är urusel. Den pekar på en ofullkomlighet hos ordföranden, säger Sven-Erik Alhem, förbundsordförande för Brottsofferjouren Sverige och tidigare överåklagare.

– Som ordförande har man ett mycket stort ansvar att upplysa lekmannadomare om de kommer in på fel spår i förhållande till den lag som gäller, förtydligar han. "

" Kvinnan som anmälde våldtäkten företräds av advokat Gun Astrid Brodd. Hon reagerade också med bestörtning över hur nämndemännen uttryckt sig.

– Jag trodde inte det var sant först. Jag tänkte att “om media får tag i det här så kommer det diskuteras om nämndemännens vara eller icke vara”.

https://www.metro.se/artikel/experten-om-friande-v%C3%A5ldt%C3%A4ktsdomen-den-%C3%A4r-urusel

Tydligen är det inget aprilskämt...
Den här domen måste fram asap
Citera
2018-04-06, 18:31
Medlem
Fler muslimska nämndemän?
Citera
2018-04-06, 18:38
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Fler muslimska nämndemän?

Jag skulle inte bli förvånad.
Citera
2018-04-06, 18:43
Medlem
rostigamazons avatar
Order från regeringen, för dyrt att ha brottslingar inlåsta ?
Citera
2018-04-06, 18:44
Medlem
STOCKHOLMS TINGSRÄTT
2018-03-29
Mål nr: B 2667-18

Citat:
DOMSLUT
Åtal som den tilltalade frikänns från
1. Misshandel, 3 kap 5 § brottsbalken
2018-02-25
2. Våldtäkt, 6 kap 1 § 1 st brottsbalken
2018-02-25

Citat:
Tingsrättens bedömning
Utgången i målet i ansvarsdelen har bestämts av den mening som nämndemännen
RE och IL ställt sig bakom, som innebär att åtalen ska
lämnas helt utan bifall. De har olika skäl för sin mening enligt följande.
RE har angett följande skäl för sin mening. Det har inte varit fråga
om något bråk eller slagsmål, så som man tänker sig att en våldtäkt ska vara.
Sekretess har inte försökt rymma och hon passade inte på att lämna rummet när hon
skulle hämta sin väninna. Hon kan ha förorsakat blessyrerna själv. Mot den
bakgrunden ska båda åtalspunkterna ogillas.
IE har angett följande skäl för sin mening. Sekretess berättelse är naiv
och kan inte leva upp till verkligheten. Skadorna i åtalspunkten 1 är inte styrkta.
Mot den bakgrunden ska båda åtalspunkterna ogillas.

Övriga frågor
Med hänsyn till utgången i ansvarsdelen ska Sekretess yrkanden om skadestånd
lämnas utan bifall.
//
Ordföranden MH och nämndemannen KG är
skiljaktiga och vill döma KA för misshandel och våldtäkt med följande
motivering.
...
Senast redigerad av u99HSHH 2018-04-06 kl. 18:48.
Citera
2018-04-06, 18:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Om det här får fortsätta kommer vi börja se lynchningar, både av förövare och av korrupta nämndemän. Det finns en gräns även för vad den sovande svensken tolererar.
Citera
2018-04-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Metro skriver:

"Kvinnan anmälde att hon våldtagits och misshandlats på ett hotell. Bland bevisningen fanns ett vittne, skador på kvinnan och blodiga lakan.

Men nu frias mannen av Stockholms tingsrätt. Orsaken: ”Det har inte varit frågan om något bråk eller slagsmål, så som man tänker sig att en våldtäkt ska vara”." (min fetstil)

https://www.metro.se/artikel/rättens-förklaring-till-friande-dom-det-var-inte-som-man-tänker-sig-en-våldtäkt

I likhet med domen, där kvinnan i domen angavs inte vara av en god familj, så är det 2 nämndemän som går emot rådmannen och den tredje nämndemannen.

Ngn som vet ngt mer? (Jag har letat, men inte hittat ngn tråd, som uppmärksammat brottet.)

Då ska vi se vad paragrafen verkligen stadgar:

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Så, äntligen har vi två nämndemän som är kunnig i hur Sverige har ställt sig kring kvinnofrid genom historien.
Citera
2018-04-06, 19:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om det här får fortsätta kommer vi börja se lynchningar, både av förövare och av korrupta nämndemän. Det finns en gräns även för vad den sovande svensken tolererar.

Tyvärr så kommer Svensken att sova fram tills det är försent.

C växer enligt senaste opinionsundersökningen, så hoppas inte på några underverk!

De här domarna är ju enbart toppen av ett isberg. Vem fasen har inte sett när gamla nämndemän sitta och sover under rättegången?
Citera
2018-04-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Eller så tar poltikerna sina förnuft tillfånga och inser att vi nog behöver backa till 1734 års kvinnofridslag. Den är mer strikt på vad våldtäkt är för något.
Citera
2018-04-06, 19:10
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Då ska vi se vad paragrafen verkligen stadgar:

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Så, äntligen har vi två nämndemän som är kunnig i hur Sverige har ställt sig kring kvinnofrid genom historien.

1 § , 3st Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Nu har jag inte vare sig läst stämningsansökan eller domen men visst kan det mycket väl röra sig om något som varit frivilligt från början som sen skenat iväg. Då har nämndemännen bedömt saken rätt.

Det är dock lite smålustigt att det kommer en till dom kort efter incidenten i Solna tingsrätt.
Citera
2018-04-06, 19:30
Medlem
grey.eagles avatar
De här e fan oroväckande, vad sker i "nya Sverige" är det centerpartister igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in