2018-04-06, 14:53
Medlem
Yr.kands avatar
Människan har så vitt jag kan se inget konsekvent "jag" ena dagen känner den si andra dagen känner den så. Finns det någon filosofisk metod för att lista ut "Vad fan är det jag vill egentligen"? När det väl är avklarat hur finner man handlingskraften att agera i linje med denna vilja?
Citera
2018-04-06, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Människan har så vitt jag kan se inget konsekvent "jag" ena dagen känner den si andra dagen känner den så. Finns det någon filosofisk metod för att lista ut "Vad fan är det jag vill egentligen"? När det väl är avklarat hur finner man handlingskraften att agera i linje med denna vilja?

Långsikt och kortsiktig.

Detta är korta mål.
Jag vill äta när kroppen säger det, men jag vill ju inte göra det hela tiden. Jag vill sova när jag är trött.
När det blir för seriöst vill man skoja.

Långsiktiga mål bygger främst på livserfarenhet, kunskap, färdigheter och förutsättningar där vägen till målet även är givande med ett måttligt motstånd för att hålla igång stimulansen och utsöndra belöningsystem vid framgång.
Det skall alltså vara något som inte är för enkelt men samtidigt går bra så man känner ett värde på sig själv, med ett längre mål som innehåller delmål.

Utan delmålen så finns det ingen bekräftelse på framgång, och utan se ett mål längre bort så finns det ingen resa kvar, det blir bara tomt.
Senast redigerad av rusur 2018-04-06 kl. 15:33.
Citera
2018-04-06, 15:32
Medlem
Mandateofheavens avatar
Bäbisar kryper automatiskt upp till mammans bröst när dom blir födda.

Vi är bottar i ett datorprogram som blir styrda av våran vilja men fattar det inte själva...
Citera
2018-04-06, 15:39
Medlem
MrsGodesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Långsikt och kortsiktig.

Detta är korta mål.
Jag vill äta när kroppen säger det, men jag vill ju inte göra det hela tiden. Jag vill sova när jag är trött.
När det blir för seriöst vill man skoja.

Långsiktiga mål bygger främst på livserfarenhet, kunskap, färdigheter och förutsättningar där vägen till målet även är givande med ett måttligt motstånd för att hålla igång stimulansen och utsöndra belöningsystem vid framgång.
Det skall alltså vara något som inte är för enkelt men samtidigt går bra så man känner ett värde på sig själv, med ett längre mål som innehåller delmål.

Utan delmålen så finns det ingen bekräftelse på framgång, och utan se ett mål längre bort så finns det ingen resa kvar, det blir bara tomt.
Imponerande svar, tråden kan härmed stängas!
Citera
2018-04-06, 15:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Det låter som om "vad är det jag vill?" och "vad är meningen med livet?" är två olika frågor; den första lite mer kortsiktig.
Ser du också den skillnaden i din fråga kan starten vara att ta reda på vad meningen med livet är.
När du funderat på det en stund och kommit fram till att det inte finns någon mening med livet startar nästa steg; antingen accepterar du det och begår självmord eller tar du reda på vad som är meningen med livet för dig? "To be or not to be"
Ja det är väl till att fundera. Fundera på vad ett meningsfullt liv kan vara och BEVEKELSEGRUNDERNA för detta. Hur gör man då? Skulle kunna tänka mig att man visualiserar ett möte med sig själv i framtiden, om femtio år, ett möte där du i förtid får träffa dig själv och berätta vad du gjort med alla dessa dagar som bara kom och gick. Det som var ditt liv. Vad skulle du vilja berätta för denne ålderstigne och livserfarne hen? Att du är rik men fattig i själen? Att du är barnlös eller varit en dålig far? Att du känner dig själv väl efter att ha levt tillsammans och utvecklat dina karaktärsdrag så att du har sinnesfrid? Så att du inte lider av en obesvarad kärlek till dig själv? Skall du berätta att du är egocentrisk och ointresserad av anda människor? Att du har fördomar och högmod? Att du har gått den snabba vägen eller haft möjlighet att skaffa ett viktigt och stimulerande arbete? Ja det är du som ser bilden. Kanske kan du utifrån den förstå vad du vill mer konkret?
Citera
2018-04-06, 19:06
Medlem
din ''inre'' röst!
Citera
2018-04-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit
din ''inre'' röst!
Jag vet inte vad din säger men min säger, "stäng av väckarklockan och somna om !"
Varje dag är en kamp att inte lyssna till den inre rösten skulle jag säga !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in