2018-04-06, 13:48
Medlem
Du ska givetvis rapportera vad du misstänker eller anser är regelbrott så vi kan titta på det. När man försöker kapa trådar på det viset du beskriver är det fullt tänkbart att det tex rör sig om 0.03 lite beroende på hur det ser ut.

Som sagt, rapportera så kollar berörda moderatorer på det.
Citera
2018-04-06, 13:52
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det är ju uppenbart för de flesta intelligenta på forumet att det bedrivs opinionsbildande verksamhet här. I princip varje tråd invanderas tämligen snabbt av någon som skriver något _lite halvt enligt topic_ för att därefter snabbt flika in något invandrarfientligt (oftast) eller annat politiskt budskap.
Detta förstör forumet mer än att nån skriver ett litet tramsigt off topicinlägg i trådarna.

Fråga: Jobbar admin/mods aktivt med att få bort detta beteende eller är det helt ok?
Så länge man gör det inom ramarna för regelverket så är det ju faktiskt ok, det ska ju inte förglömmas. Vi lägger ju inga värderingar i varför någon uttrycker en åsikt och inte heller vilken åsikten är. Reglerna reglerar hur man uttrycker åsikten.

Om det däremot skulle hindra andra att uttrycka sina åsikter så är det ju inte omöjligt att reglerna justeras för att motverka det.

I grund och botten styrs det nog av vad som är ok och inte ok att uttrycka på andra platser i samhället. Om man som detta forumet har en plattform där alla åsikter är välkomna så kommer det givetvis resultera i en överrepresentation av de åsikter som är förbjudna någon annanstans, med de för- och nackdelar det innebär.
Citera
2018-04-11, 22:39
Bannlyst
Citat:
Det är ju uppenbart för de flesta intelligenta på forumet att det bedrivs opinionsbildande verksamhet här. I princip varje tråd invanderas tämligen snabbt av någon som skriver något _lite halvt enligt topic_ för att därefter snabbt flika in något invandrarfientligt (oftast) eller annat politiskt budskap.
Detta förstör forumet mer än att nån skriver ett litet tramsigt off topicinlägg i trådarna.

Fråga: Jobbar admin/mods aktivt med att få bort detta beteende eller är det helt ok?
Fråga2: Om man som jag nu har tröttnat på att det skall ”opinionsbildas” i var och varannan tråd, står det mig och övriga fritt att då rapportera alla dessa inlägg för ”övrigt/vet ej”? Eller kommer man få en varning för att man massrapporterar?

Jag förstår att det är en svår balansgång då det lätt blir diskussioner om att det handlar om censur. Men vafan, det är ju bara att admin uttalar sig och ber folk hålla käften.
Tja, 1.01 brukar gälla användare som försöker sälja varmkorv och glass, allt annat verkar vara för avancerat.
Citera
2018-04-11, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
...

...Om man som detta forumet har en plattform där alla åsikter är välkomna så kommer det givetvis resultera i en överrepresentation av de åsikter som är förbjudna någon annanstans, med de för- och nackdelar det innebär.
Trams, verkligen. Stora och populära trådar går hand i hand med kvällspress/etc, och det är den utvecklingen som följs; så stort forum som möjligt > så hög yttrandefrihet som möjligt.
Citera
2018-04-13, 05:22
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Fråga2: Om man som jag nu har tröttnat på att det skall ”opinionsbildas” i var och varannan tråd, står det mig och övriga fritt att då rapportera alla dessa inlägg för ”övrigt/vet ej”? Eller kommer man få en varning för att man massrapporterar?

Jag förstår att det är en svår balansgång då det lätt blir diskussioner om att det handlar om censur. Men vafan, det är ju bara att admin uttalar sig och ber folk hålla käften.

Det faktum att någon vill bilda opinion implicerar inte att det är off topic. Det kan mycket väl hända att en politisk eller annan ideologisk kommentar är on topic (även om det förstås ofta inte är så). Vid fina bjudningar anses det tabu att diskutera religion eller politik, men det är förstås inget som bör gälla på Flashback. Här är den enda regeln att man ska hålla sig till ämnet.

Att vilja bilda opinion är både naturligt och sunt, ja faktiskt själva fundamentet för ett demokratiskt samhälle som vilar på grundtanken att tankar och argument ska utbytas tills att det står klart vilka som är mest hållbara. Motsatsen är diktatur/despotism, dvs tanken att någon ledare, ideologi eller "värdegrund" ska vara den dogm som alla måste vika sig för.

Vad har du förresten för stöd för påståendet att det just skulle vara "främlingsfientliga" som driver opinion? Borde inte alla möjliga ideologiska läger ha ett intresse av detta? Eller försöker du påskina att Flashback bör tackla vissa tankar hårdare än andra?

Uppenbarligen bedrivs entrism även på Flashback. Jag har på bara 1-2 dagar fått två varningar för att jag yppat min åsikt om islam. Inläggen har påståtts vara "trams och off topic" trots att det nämndes i förbigående på ett sätt som faktiskt var relevant, och trots att inlägget i huvudsak höll sig till trådens ämne. Så det verkar som att felaktiga påståenden om "trams och off topic" nu är en paragraf som används mer och mer av entrister för att tysta ner dissidenter. Jag tycker absolut att faktiskt trams verkligen är något som inte bör tillåtas, men det stämmer ju inte att det är "trams" bara för att man är av uppfattningen att de postmodernistiska politikerna har ett intresse av att islamisera västvärlden. De som menar att detta är en konspirationsteori eller liknande kan väl argumentera för det istället isåfall, istället för att reflexmässigt censurera vissa uppfattningar som sticker i ögonen på vänstern.
Citera
2018-04-13, 07:28
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det faktum att någon vill bilda opinion implicerar inte att det är off topic. Det kan mycket väl hända att en politisk eller annan ideologisk kommentar är on topic (även om det förstås ofta inte är så). Vid fina bjudningar anses det tabu att diskutera religion eller politik, men det är förstås inget som bör gälla på Flashback. Här är den enda regeln att man ska hålla sig till ämnet.

Att vilja bilda opinion är både naturligt och sunt, ja faktiskt själva fundamentet för ett demokratiskt samhälle som vilar på grundtanken att tankar och argument ska utbytas tills att det står klart vilka som är mest hållbara. Motsatsen är diktatur/despotism, dvs tanken att någon ledare, ideologi eller "värdegrund" ska vara den dogm som alla måste vika sig för.

Vad har du förresten för stöd för påståendet att det just skulle vara "främlingsfientliga" som driver opinion? Borde inte alla möjliga ideologiska läger ha ett intresse av detta? Eller försöker du påskina att Flashback bör tackla vissa tankar hårdare än andra?

Nej jag har inget stöd för det, jag har inte heller påstått att det bara är ”främlingsfientliga” som gör det. Det var ett exempel. Som omedelbart attackerades av en bunt användare som, om man tittar på posthistoriken, oftast hänger just I&I eller länktips och skriver oneliners om blattar.
Ruskigbuss sammanfattade det bra i sitt inlägg. Det handlar inte om vad man försöker säga, utan att man går in i massa trådar och väver in sitt tjat. Om jag personligen röstar höger/vänster är neger eller nazist det är oväsentligt. Det har inget med värdegrund att göra. Det har att göra med att det spammas.
Citera
2018-04-13, 08:25
Medlem
den största opinionsbildningen jag har sett här pågår i flat earth tråden, och då har dessa ful rätt att sprida sin oönskade dynga, så att raportera för regel brott är inte nått man äns kan.

man diskuterar hela tiden utifrån avfärdad information som redan blivit mot bevisad.
så allt går bara runt i en cirkel, runt och runt, om jag vill diskutera flat earth så vill jag inte ha nån som pressar tyngdkraft i mitt ansikte då ämnet platt jord inte har något som kallas eller beter sig så. och oavsett hur många ggr det debunkas så kommer dom tillbaks och beter sig som om inget har hänt.
Citera
2018-04-13, 11:29
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iblanddu
så allt går bara runt i en cirkel, runt och runt, om jag vill diskutera flat earth

Cirkelresonemang kring Flat Earth låter intressant.

admin5
Citera
2018-04-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Cirkelresonemang kring Flat Earth låter intressant.

admin5
jaha fast cirkulerandet beror ju på ngt som är för ämnet helt ointressant, altså att man hela tiden ska behöva upprepa det som redan sagts.
en lösning på detta skulle va en uppdaterad ts, som förklarar den information som redan gåtts igenom.
man kommer ingen vart om folk hela tiden måste få förklarat att tyngdkraft och ytre rymden inte finns.
och det blir väldigt oppinionbildande för dom som inte är insatta i ämnet.

och det är inte ett cirkel resonemang runt flat earth, utan flat blandat med boll, och där med kommer cirkulerandet pga boll jords argument som igentligen inte hör hemma.
Senast redigerad av iblanddu 2018-04-13 kl. 11:54.
Citera
2018-04-13, 12:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av iblanddu
den största opinionsbildningen jag har sett här pågår i flat earth tråden, och då har dessa ful rätt att sprida sin oönskade dynga, så att raportera för regel brott är inte nått man äns kan.

man diskuterar hela tiden utifrån avfärdad information som redan blivit mot bevisad.
så allt går bara runt i en cirkel, runt och runt, om jag vill diskutera flat earth så vill jag inte ha nån som pressar tyngdkraft i mitt ansikte då ämnet platt jord inte har något som kallas eller beter sig så. och oavsett hur många ggr det debunkas så kommer dom tillbaks och beter sig som om inget har hänt.
Det låter som du gärna vill vara en oemotsagd opinionsbildare för din egen ståndpunkt i "Flat earth"-tråden. Jag som modererar i konspirationsforumet där tråden ligger kan lova att det aldrig kommer att hända, oavsett viken åsikt det gäller. Forumet är inte avsett för opinionsbildning och propagandaspridning. Det finns för att folk ska kunna diskutera allt möjligt.

Om du har problem med att diskussionerna går runt i cirklar är du mer än välkommen att presentera några nya argument i tråden.
Citera
2018-04-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Det låter som du gärna vill vara en oemotsagd opinionsbildare för din egen ståndpunkt i "Flat earth"-tråden. Jag som modererar i konspirationsforumet där tråden ligger kan lova att det aldrig kommer att hända, oavsett viken åsikt det gäller. Forumet är inte avsett för opinionsbildning och propagandaspridning. Det finns för att folk ska kunna diskutera allt möjligt.

Om du har problem med att diskussionerna går runt i cirklar är du mer än välkommen att presentera några nya argument i tråden.
inte als, men om nån vill rätta mig med något jag vet är falskt så ser jag det som lögn och propaganda spridning. särskilt när ämnet vi diskuterar avfärdar påståendet.

och det som aldrig kommer hända är en uppdaterad ts med korrekt information.

som sagt det kvittar vad för argument som ges i tråden, då den hela tiden måste börja om från 0 när någon inte läst/glömt/helt ignorerat det som redan sagts.
hur ska man kunna diskutera ett ämne som avfärdar tyndkraft när folk hela tiden argumenterar för att det finns?
Citera
2018-04-13, 13:44
Medlem
Citat:
Det är ju uppenbart för de flesta intelligenta på forumet att det bedrivs opinionsbildande verksamhet här.

Eh, ja? opinionsbildande är en vanlig motivation för att skriva på forum....

Att sen högerextrema är privilegierade och inte behöver följa 0.03 och därför kan skriva om sin besatthet var som helst har inte med saken att gör; dom skulle skriva samma saker i andra trådar ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in