Citat:
Ursprungligen postat av
Luxus
Det är ju uppenbart för de flesta intelligenta på forumet att det bedrivs opinionsbildande verksamhet här. I princip varje tråd invanderas tämligen snabbt av någon som skriver något _lite halvt enligt topic_ för att därefter snabbt flika in något invandrarfientligt (oftast) eller annat politiskt budskap.
Detta förstör forumet mer än att nån skriver ett litet tramsigt off topicinlägg i trådarna.
Fråga: Jobbar admin/mods aktivt med att få bort detta beteende eller är det helt ok?
Fråga2: Om man som jag nu har tröttnat på att det skall ”opinionsbildas” i var och varannan tråd, står det mig och övriga fritt att då rapportera alla dessa inlägg för ”övrigt/vet ej”? Eller kommer man få en varning för att man massrapporterar?
Jag förstår att det är en svår balansgång då det lätt blir diskussioner om att det handlar om censur. Men vafan, det är ju bara att admin uttalar sig och ber folk hålla käften.
Det faktum att någon vill bilda opinion implicerar inte att det är off topic. Det kan mycket väl hända att en politisk eller annan ideologisk kommentar är on topic (även om det förstås ofta inte är så). Vid fina bjudningar anses det tabu att diskutera religion eller politik, men det är förstås inget som bör gälla på Flashback. Här är den enda regeln att man ska hålla sig till ämnet.
Att vilja bilda opinion är både naturligt och sunt, ja faktiskt själva fundamentet för ett demokratiskt samhälle som vilar på grundtanken att tankar och argument ska utbytas tills att det står klart vilka som är mest hållbara. Motsatsen är diktatur/despotism, dvs tanken att någon ledare, ideologi eller "värdegrund" ska vara den dogm som alla måste vika sig för.
Vad har du förresten för stöd för påståendet att det just skulle vara "främlingsfientliga" som driver opinion? Borde inte alla möjliga ideologiska läger ha ett intresse av detta? Eller försöker du påskina att Flashback bör tackla vissa tankar hårdare än andra?
Uppenbarligen bedrivs entrism även på Flashback. Jag har på bara 1-2 dagar fått två varningar för att jag yppat min åsikt om islam. Inläggen har påståtts vara "trams och off topic" trots att det nämndes i förbigående på ett sätt som faktiskt var relevant, och trots att inlägget i huvudsak höll sig till trådens ämne. Så det verkar som att felaktiga påståenden om "trams och off topic" nu är en paragraf som används mer och mer av entrister för att tysta ner dissidenter. Jag tycker absolut att faktiskt trams verkligen är något som inte bör tillåtas, men det stämmer ju inte att det är "trams" bara för att man är av uppfattningen att de postmodernistiska politikerna har ett intresse av att islamisera västvärlden. De som menar att detta är en konspirationsteori eller liknande kan väl argumentera för det istället isåfall, istället för att reflexmässigt censurera vissa uppfattningar som sticker i ögonen på vänstern.