• 1
  • 2
2018-04-11, 00:34
Medlem
Har känt liknande i perioder då jag isolerat mig och varit allmänt ointresserad av livet. Kanske är det en försvarstaktik för att slippa känna något, då om man känt något hade man fyllts av ångest och nedstämdhet över livets meningslöshet. Hamnar man i rätt sammanhang kan man känna sig gladare, som om man träffar folk man tyckte om innan man blev känslokall, eller om man ser glädje i barn och djur som väcks från innan. Även nya människor kan framkalla känslor, jag märker det på vänner jag haft som varit singlar tills de varit 25 år men som träffar en flickvän och blir helt nya människor, från att vara kyliga ensamvargar och gamers till att våga skratta, prata och vara känslosamma. Fördelen för mig när jag inte kände något, varken glädje eller sorg, var att jag hade hur mycket energi som helst för att träna, jag brydde mig inte om hur utmattad jag var och gick från lite småfet till att springa milen tre gånger i veckan och styrketräna tre. Sen hittade jag ett jobb och jobbade över ofta vilket förbättrade ekonomin avsevärt i kombination med låga levnadskostnader, då jag inte brydde mig om vad jag gjorde då jag ändå aldrig kände glädje eller sorg, utan enbart agerade rationellt. Jag kommer ihåg att jag tyckte ändå att jag var tragisk som satt ensam vid en dator och jobbade på ett kontor hela helgerna, och innerst inne hade jag hellre satsat på ett normalt socialt liv som kollegorna som tjänade mindre än jag då de levde ut istället för att inte känna något. Kan tänka mig att de som avtjänar långa fängelsestraff efter några år slutar känna efter, om de vet att de kommer sitta inne i 10+ år kommer de inte kunna hantera att känna efter hur livet försvinner ifrån dem, istället blir de rationella och tränar eller får tiden att gå på andra sätt som att lösa korsord, måla, skriva eller studera.
Citera
2018-04-11, 00:37
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nell12
Någon som upplevt att vara helt likgiltig och känslokall inför allt? Fullkomligt apatisk. Alla jag brydde mig om tidigare ser jag på som främlingar. Det är skrämmande att inte känna några känslor, är totalt förvirrad över allt som händer runt om mig. Förstår ingenting, kan inte ts in någon ny information eller göra nytta av den gamla, det står helt still i Hjärnkontoret, det känns som om den är omringad av dimma som gör mig oförmögen att tänka över huvudtaget. Sen, att inte kunna gråta, inte känna något överhuvudtaget. Det började ske successivt efter en depression. Det var som att hela ”jaget” gav upp. Nu finner jag ingen motivation till något. Om jag tar mig upp ur sängen, vad spelar det för roll? Det är bara förvirrande att göra något när man vet att man bör känna, men känner inget alls. Är det någon som gått igenom detta och förstår vad jag menar? Som också tagit sig ur det?

Är det känslor i allmänhet, eller rör det bara mellanmänskliga förhållanden, sociala relationer? Rör det alla typer av känslor eller bara en viss typ av känslor? Kan du känna t.ex. ångest, rädsla, ilska?
Citera
2018-04-11, 01:27
Jag kände liknande ett tag.

Jag har alltid varit för snäll av mig.
Men jag har alltid blivit sviken osv.
Det gjorde att jag stängde av under en period. Ganska länge, faktiskt.
Jag blev helt empatilös, både till andra men till mig själv också. Jag slutade bry mig. Jag blev aldrig arg eller ledsen ens.
Jag gjorde sånt som var viktigt för min överlevnad, resten sket jag i - känslomässigt.

Det gick över.
Det kändes VÄLDIGT konstigt när det väl var igång. Kan knappt egentligen beskriva känslan...
Citera
2018-04-11, 02:17
Medlem
FETochFULs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OralMassage
Skulle tacksamt ta emot mer information om rekomenderad behandling, är du vegan?

Vad skulle det göra om man var vegan ? gäller vegeterian här också kanske ?
Citera
2018-04-11, 04:05
Medlem
Det går över, i synnerhet om du har en depression i grund och botten. Det hela har kommit och gått för mig större delen av mitt liv i olika intensivitetsgrader. Man lär sig att simulera känslouttryck, även om det kan ta emot att uppvisa dem. Se till att ta det försiktigt när det går tillbaka till normala bara, det kan vara ganska överväldigande att känna känslor igen efter en längre period utan att känna dem.
Citera
2018-04-11, 04:08
Medlem
RyanBroslings avatar
är droger något som du använder/har använt det senaste?
Citera
2018-04-20, 16:15
Medlem
om du är en känslokall och likgiltig person, då känner du ingen skam över om du sårar eller skadar en annan människa?!
du kan bli en potentiellt farlig person om du är helt likgiltig inför en annan människa.

kan nog vara bra om du söker hjälp för detta innan det går för långt?
Citera
2018-04-20, 17:34
Bannlyst
Har väl upplevt det själv också. Gör nog det fortfarande men känner mer nu än innan.
Har du stressat mycket? Lever du i nuet?
Har läst från flera oberoende källor att det är ett symtom på bland annat utbrändhet att vara känslomässigt avtrubbad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in