2018-04-05, 11:55
Medlem
Som rubriken låter.
Det är ju massor av lagar och regler som måste följas.
Det är ju inte bara att köp/göra och sen sälja.
Köper man in varor utomlands måste man lägga på moms m.m.
Bokföring är jätteviktigt att den sköts annars är det superenkelt att få problem med skatteverket.

Många säger "Ohh jag skulle så gärna vilja starta ett litet fik, jag älskar att baka"
Alla regler och dokumentation kring livsmedelshantering och kostnader för ex miljö och hälsa.

Det är inte bara att starta upp. Det är JÄTTEMYCKET jobb runt allt det roliga.
Citera
2018-04-05, 12:01
Medlem
rostigamazons avatar
Och man måste ha en bra ide, man kan inte göra som regeringen, när dom bygger en massa nya bostäder, utan att kolla upp att det finns penningstarka spekulanter. För många gånger kan man tro att något kommer fungera, när det inte fungerar alls.
Citera
2018-04-05, 12:02
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Vissa kanske tror det. De flesta läser nog på om de tänker göra ett seriöst försök att faktiskt starta sitt företag.
Citera
2018-04-05, 12:03
Medlem
Det är skitlätt.

Om man inte är en negativ latmask så går det alldeles utmärkt att bedriva en-två bolag.
Citera
2018-04-05, 12:06
Medlem
SkepticalHippos avatar
Anledningen till att man skulle vilja, men inte gör det, är väl kanske just det att man förstår hur riskabelt och krångligt det är? Så är det för min del iallafall.

Du lägger nog lite för stor vikt vid folks dagdrömmar.
Citera
2018-04-05, 12:23
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Som rubriken låter.
Bokföring är jätteviktigt att den sköts annars är det superenkelt att få problem med skatteverket.

Många säger "Ohh jag skulle så gärna vilja starta ett litet fik, jag älskar att baka"
Alla regler och dokumentation kring livsmedelshantering och kostnader för ex miljö och hälsa.

Vad är det du vill diskutera?
Allt du räkna upp är ingen nyhet får någon som är det minsta insatt, vilket man skall vara om man startar ett bolag.
Det finns starta eget kurser som man kan gå för att lära sig.
Citera
2018-04-05, 12:25
Bannlyst
man måste vilja jobba också, som många invandrare

vara beredd på att jobba 7 dagar i veckan 12 timmar om dagen.

många svenskar vill inte det!
Citera
2018-04-05, 12:31
Medlem
Gabriel2017s avatar
Att starta företag är lätt, det svåra är att överleva de första 2-3 åren. På en förtjänst/vinst på 100:-, så behåller man c:a 30:- själv, resten försvinner till staten/kommunen i olika skatter och avgifter. Misstaget många gör att man använder inkomsten ifrån moms och skatter till annat. När skatten sedan ska betalas så finns inga pengar kvar, resultat konkurs och kronofogden. Många skuldsätter sig för livet, många invandrare gör det här misstaget.
Citera
2018-04-05, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
I Sverige är ungefär hälften av den utländska vuxna befolkningen arbetslösa. Om svenskarna vore lika lata som invandrare hade Sverige varit ett skräpland lik de länder dessa folkhemsbyggare hör hemma i.

många invandrare jobbar en massa, många svenskar vill inte det!
Citera
2018-04-05, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Att starta företag är lätt, det svåra är att överleva de första 2-3 åren. På en förtjänst/vinst på 100:-, så behåller man c:a 30:- själv, resten försvinner till staten/kommunen i olika skatter och avgifter. Misstaget många gör att man använder inkomsten ifrån moms och skatter till annat. När skatten sedan ska betalas så finns inga pengar kvar, resultat konkurs och kronofogden. Många skuldsätter sig för livet, många invandrare gör det här misstaget.

Det är lätt att starta enskild firma. Att starta aktiebolag tyckte i alla fall inte jag var lätt.
Citera
2018-04-05, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Som rubriken låter.

Helt sant.
Citera
2018-04-05, 12:45
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
många invandrare jobbar en massa, många svenskar vill inte det!
Arbetslösheten är störst bland invandrare. https://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning/

Därför är det många svenskar som jobbar mycket och många invandrare som inte vill jobba.
Välkommen till verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in