2018-04-05, 10:46
Medlem
babygrls avatar
Är intresserad av att handla med bitcoin men måste först aktivera internationella betalningar hos Swedbank - jag vill dock inte ange på en gång att anledningen är just bitcoin eftersom jag lär bli nekad då. Någon som vet något annat bra svepskäl man kan ange? De frågar en bl.a. vad man har för relation till mottagaren, hur stor betalningen är på ett ungefär och hur många gånger man tänker använda tjänsten.
Citera
2018-04-05, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babygrl
Är intresserad av att handla med bitcoin men måste först aktivera internationella betalningar hos Swedbank - jag vill dock inte ange på en gång att anledningen är just bitcoin eftersom jag lär bli nekad då. Någon som vet något annat bra svepskäl man kan ange? De frågar en bl.a. vad man har för relation till mottagaren, hur stor betalningen är på ett ungefär och hur många gånger man tänker använda tjänsten.

Var har du tänkt handla dina bitcoin, det är väll på någon slags "bank".

Har du provat att ange att det är för investering på en utländsk bank, du behöver väll inte ange exakt vad det är för "onoterade värdepapper" du tänkt handla i?

Är det stora summor?
Citera
2018-04-05, 11:00
Medlem
babygrls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Var har du tänkt handla dina bitcoin, det är väll på någon slags "bank".

Har du provat att ange att det är för investering på en utländsk bank, du behöver väll inte ange exakt vad det är för "onoterade värdepapper" du tänkt handla i?

Är det stora summor?

Det är småsummor, då och då. Om jag säger att det är en utländsk bank jag vill investera i lär de ju vilja veta vilken bank och varför...
Citera
2018-04-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babygrl
Det är småsummor, då och då. Om jag säger att det är en utländsk bank jag vill investera i lär de ju vilja veta vilken bank och varför...

Har du provat att fylla i, är det bara små belopp så borde de inte vara så frågvisa. Det kan knappast handla om penningtvätt om du överför mindre än 10 000 kr om året.
Formuläret du fyller i är för bankens "kundkännedom" är något som är påtvingat av finansinspektionen för att försvåra penningtvätt.
Citera
2018-04-05, 12:00
Medlem
Behöver man aktivera det? Jag har gjort många betalningar/skickat pengar till utlandet över några år, detsamma med tjejen som är från Thailand. Hon har även skickat ner pengar nog för att bygga hus, visst att hon blev inkallad till ett möte på banken ett tag efter, som fått uppdrag av Skatteverket (tror jag det är) att ställa frågor då stora summor pengar flyttas på detta vis. Men det va inget svårare än att förklara hur det låg till och sen va allt bra.

Det kan hända att i den nya versionen av internetbanken så kanske det inte ligger så lätt att hitta vart man gör detta till utlandet, prova byta till den gamla och se.
Citera
2018-04-05, 18:06
Medlem
yz44s avatar
Du kan ange att du tänker handla varor från utlandet. Hade själv en utlandsbetalning i veckan och ville inte aktivera utlandsbetalningar så jag använde Western Union i stället, fungerade utmärkt (kostade mig 25:- men var problemfritt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in