Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Ett gammalt hederligt skrikbleck?? Det trodde jag försvann på 90-talet. Men ja, det låter förjävligt så det går inte att ta miste på. Inte alls som "vanligt" skrikande bromsar, som ju är väldigt ovanligt numer.
Bromsar som "skrapar" (känns i pedalen) har belägg som är slut, en "slitagevarning som heter duga".
Skämt å sido; gnisslande bromsar är rätt vanligt, behöver inte betyda ett skit. Bäst är väl att på framhjulen svänga så mycket att man ser beläggen. Finns det då typ en halvcentimeter kvar, är beläggen mer än okej. Bakhjulen får man ta av hjulen för att kolla, alternativt hissa upp bilen i GDS-anläggning och kolla. Antar att det rör sig om skivbromsar. Även skivorna byter man om de är spåriga. Finns folk som svarvar gamla skivor, fattar inte idén, jag byter alltid mot nya om skivorna är dåliga. (Nya skivor kostar ju typ två-tre hundra på svenssonbilar, det är ju arbetet som är dyrt!)
Att få bort gnisslet (vid montering av nya belägg) kan man använda "Vibra-stopp" eller vad medlet nu hette. Tillverkas av CRC har jag för mig, samma firma som gör 5-56). Bilverkstäder verkar skita i om beläggen gnisslar när de monterar, vill man ha gnisselfritt, får man GDS).