2018-04-04, 22:37
Medlem
När bromsskivorna börjar glöda och lyser upp nattmörkret är det dags att skruva dit nya belägg.
Citera
2018-04-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarskallen
Bilen är en Kia Ceed från 2015, den har gått 2000 mil. Har svårt att se på bara bromskloss Arna deras skick. I bland gnisslar det när man bromsar.

Om bromsbeläggen gnisslar så är det oftast stål mot stål och du bör byta.
Men det beror på om du vet när de byttes senast för gnisslande bromsar kan man få ändå när bilen stått en stund, gå ut på motorvägen och bromsa hårt vid nästa avfart så vet du om det var inbillning eller självbevarelsedrift.
Citera
2018-04-05, 02:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Enligt instruktionsboken så "hörs ett gnisslande ljud" lol! Så det är nog dags. Jag blev lite förvånad faktiskt över att man bara har en mekanisk varning då de flesta bilar brukar ha en elektronisk. Funkar nog lika bra dock.

Ett gammalt hederligt skrikbleck?? Det trodde jag försvann på 90-talet. Men ja, det låter förjävligt så det går inte att ta miste på. Inte alls som "vanligt" skrikande bromsar, som ju är väldigt ovanligt numer.
Citera
2018-04-05, 04:47
Medlem
killawifes avatar
Ja det känns rätt omodernt. Ceed har ju annars rätt bra utrustningsnivå så konstigt att de sparat några tior på just slitvarningen.

Att beläggen är slut efter 2000 mil är inte onormalt. Kolla upp det, annars kan det bli dyrare. Om du kör med slut belägg kan de slita ut bromsskivorna med och så får du köpa såna med. Beläggen slits lika mycket fram som bak på en bil. Ett ok kan även kärva och slita beläggen ojämnt, det är ganska vanligt på lite äldre bilar. Verkar konstigt om det skulle vara så på din.

Men som jag sa innan så kan det vara annat som gnisslar, det är värt att kolla upp det och inte bara köra vidare. Jag hade det på en A6:a, då berodde det på att den stått länge så det blivit rostspår i skivan. Lite slipande och hårda inbromsningar så försvann det.
Citera
2018-04-05, 04:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ett gammalt hederligt skrikbleck?? Det trodde jag försvann på 90-talet. Men ja, det låter förjävligt så det går inte att ta miste på. Inte alls som "vanligt" skrikande bromsar, som ju är väldigt ovanligt numer.

Bromsar som "skrapar" (känns i pedalen) har belägg som är slut, en "slitagevarning som heter duga".

Skämt å sido; gnisslande bromsar är rätt vanligt, behöver inte betyda ett skit. Bäst är väl att på framhjulen svänga så mycket att man ser beläggen. Finns det då typ en halvcentimeter kvar, är beläggen mer än okej. Bakhjulen får man ta av hjulen för att kolla, alternativt hissa upp bilen i GDS-anläggning och kolla. Antar att det rör sig om skivbromsar. Även skivorna byter man om de är spåriga. Finns folk som svarvar gamla skivor, fattar inte idén, jag byter alltid mot nya om skivorna är dåliga. (Nya skivor kostar ju typ två-tre hundra på svenssonbilar, det är ju arbetet som är dyrt!)

Att få bort gnisslet (vid montering av nya belägg) kan man använda "Vibra-stopp" eller vad medlet nu hette. Tillverkas av CRC har jag för mig, samma firma som gör 5-56). Bilverkstäder verkar skita i om beläggen gnisslar när de monterar, vill man ha gnisselfritt, får man GDS).
Citera
2018-04-05, 09:02
Medlem
jag kör tills jag känner att det skrapar. då är det dags. lossa däcken och ta en bra ficklampa och lys ner och titta hur mycket av beläggen som e kvar.
Citera
2018-04-05, 09:06
Medlem
pillenottens avatar
Jag tycker de "akustiska slitagevarnarna -skrikblecken" är att föredra - svårt att missa och ger inga felkoder som kan vara bekymmer på äldre bilar med elektriskt varningssystem
Citera
2018-04-05, 10:23
Medlem
Att bromsar gnisslar på nyare bilar är inget ovanligt. Kia eller Mercedes, spelar ingen roll även om Mercedes inte har riktigt lika stora problem med det. Har samma problem på min Subaru!
Verkstäderna skyller på materialen i de nya klossarna, jag tror det är en blandning på det och att man snålat på installationen.

Hur länge dom håller beror mycket på körstil och om du har automat så slits dom lite hårdare.
Men för att dom skall vara slut på 2000 mil så måste du nästan köra på racingbana ett par gånger om året! Om bilen går hårt så kanske bromsarna håller 5000 mil annars upp till 10000!
Citera
2018-04-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ja det känns rätt omodernt. Ceed har ju annars rätt bra utrustningsnivå så konstigt att de sparat några tior på just slitvarningen.

Att beläggen är slut efter 2000 mil är inte onormalt. Kolla upp det, annars kan det bli dyrare. Om du kör med slut belägg kan de slita ut bromsskivorna med och så får du köpa såna med. Beläggen slits lika mycket fram som bak på en bil. Ett ok kan även kärva och slita beläggen ojämnt, det är ganska vanligt på lite äldre bilar. Verkar konstigt om det skulle vara så på din.

Men som jag sa innan så kan det vara annat som gnisslar, det är värt att kolla upp det och inte bara köra vidare. Jag hade det på en A6:a, då berodde det på att den stått länge så det blivit rostspår i skivan. Lite slipande och hårda inbromsningar så försvann det.

Inte onormalt?! Hur kör du människa om du sliter ut ett par bromsbelägg på 2000 mil?!
Att byta skivor är inte ett stort jobb och inte dyrt heller beroende på vilken bil man har. Men visst, det är en onödig utgift som man kanske bör undvika. Men med det sagt så bör man byta även skivorna om dom får för djupa spår då nya klossarna slits onödigt fort annars.
Citera
2018-04-05, 10:44
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Att bromsar gnisslar på nyare bilar är inget ovanligt. Kia eller Mercedes, spelar ingen roll även om Mercedes inte har riktigt lika stora problem med det. Har samma problem på min Subaru!
Verkstäderna skyller på materialen i de nya klossarna, jag tror det är en blandning på det och att man snålat på installationen.

Hur länge dom håller beror mycket på körstil och om du har automat så slits dom lite hårdare.
Men för att dom skall vara slut på 2000 mil så måste du nästan köra på racingbana ett par gånger om året! Om bilen går hårt så kanske bromsarna håller 5000 mil annars upp till 10000!
Gnisselproblemen började när man förbjöd användning av asbest i bromsbelägg (tidigt -70?)
Citera
2018-04-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Gnisselproblemen började när man förbjöd användning av asbest i bromsbelägg (tidigt -70?)

Ja, asbesten ersattes med något annat som antagligen blivit för dyrt eller förbjudits.. Så nu är vi på ruta ett igen!
Har inte hängt med i bromsklossarnas evoulutionshistoria, så exakt vad som hänt på senare år när dom återigen börjat gnissla vet jag inte.
Citera
2018-04-05, 12:22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarskallen
Bilen är en Kia Ceed från 2015, den har gått 2000 mil. Har svårt att se på bara bromskloss Arna deras skick. I bland gnisslar det när man bromsar.
Morsan har en Piccanto -13 eller -14 som gått 4500 mil.
Hennes skivor o belägg bak var det jävligaste jag någonsinn sett. Det fanns inte en blank fläck ens o bara några milimeter kvar av beläggen.
Tyvärr så behövdes det även specialverktyg för att byta skiten så jag gick bet på det.

Normalt sett så hyllar jag Kia. Men detta var bedrövligt o med tanke på att Biltema säljer komplett bak men inte fram till modellen så tyder det på att deras bakbromsar är ett sorgebarn.
Betvivlar att andra modeller är bättre.
Tur i oturen. Är Kias skit så är Biltema billigt o de flesta verkstäder fixar jobbet till en billig peng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in