2018-04-04, 21:02
Medlem
s0rk3ns avatar
Vad anser ni om bältning inom psykiatrin? Någon med personlig erfarenhet?
Personligen tycker jag det är tortyr.
Citera
2018-04-04, 21:09
Medlem
Knucklehugss avatar
Har jobbat på psyk, helt rätt. UG spelar på känslor vilket är helt ovidkommande när det handlar om utåtagerande personer som är en fara för sig själv och andra. UG vet stort sett ingenting.
Citera
2018-04-04, 21:19
Medlem
Davalrofs avatar
Tycker detta känns lite lika som lagen om att man inte får "ha låsta dörrar" på demensboenden, läs äldreboenden.

Inte många som skulle vilja få ett samtal där det meddelas att deras anhörige vandrat ut i strumpor trots att det är -25 grader celsius ute bara för att hen ville "gå hem".

Det kan låta grymt och är tydligen emot svensk lag att vi låser in våra gamla, och bältar mer än vad gemene man anser är nödvändigt, men vad är alternativet?

Så länge vi inte bemannar dessa inrättningar med 1-1, alltså en personal på en boende, så lär vi ha någon form av möjlighet att kontrollera de som vistas i respektive tjänst som samhället har att erbjuda.
Citera
2018-04-04, 21:33
Medlem
Det verkar ju vara rena tortyren men hur ska man göra istället?
Helmadrasserat rum kanske, vet ej?
Citera
2018-04-04, 21:39
Medlem
kekomis avatar
Förutsatt att det sker på ett korrekt sätt och under de rätta omständigheterna tycker jag det känns som ett viktigt verktyg inom psykiatrin. Har inga personliga erfarenheter dock.
Citera
2018-04-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det verkar ju vara rena tortyren men hur ska man göra istället?
Helmadrasserat rum kanske, vet ej?

Kul att få in någon där. Personalen går före. Den som inte kan bete sig får helt enkelt acceptera att man får begränsad rörelsefrihet.
Citera
2018-04-04, 21:49
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0rk3n
Vad anser ni om bältning inom psykiatrin? Någon med personlig erfarenhet?
Personligen tycker jag det är tortyr.

Jag anser att det är sjukt...

Det borde absolut inte vara tillåtet.

Är det mentalsjukhus från 1800 talet vi har i Sverige för personer som mår psykiskt dåligt ?

Om personen inte mådde dåligt innan den blev inlagd så lär den åtminstonde göra det efteråt.

Många av dessa är ju dessutom godtyckligt frihetsberövade där.

Det sitter ju personer inlåsta där som inte ens har begått brott.
Citera
2018-04-04, 21:58
Medlem
Om det nu är så farligt att ligga stilla, hur gör man då på sjukhus (med väldigt skadade eller i koma) eller väldigt gamla människor? Själv har man varit sängliggande i flera dagar. Ibland hör man ju om liggsår på gamla eller skadade människor.
Citera
2018-04-04, 22:06
Medlem
s0rk3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om det nu är så farligt att ligga stilla, hur gör man då på sjukhus (med väldigt skadade eller i koma) eller väldigt gamla människor? Själv har man varit sängliggande i flera dagar. Ibland hör man ju om liggsår på gamla eller skadade människor.

Som jag förstod det så ska det ges mediciner för detta. och detta görs också för patienter som ligger inlagda. Men det finns inte samma rutiner för patienter som är bältade.
Citera
2018-04-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Jag anser att det är sjukt...

Det borde absolut inte vara tillåtet.

Är det mentalsjukhus från 1800 talet vi har i Sverige för personer som mår psykiskt dåligt ?

Om personen inte mådde dåligt innan den blev inlagd så lär den åtminstonde göra det efteråt.

Många av dessa är ju dessutom godtyckligt frihetsberövade där.

Det sitter ju personer inlåsta där som inte ens har begått brott.

Så vad är ditt förslag på alternativ med personer som kan skada både sig själva och andra?
Citera
2018-04-04, 22:09
Medlem
s0rk3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Så vad är ditt förslag på alternativ med personer som kan skada både sig själva och andra?

Jo, men har var det ju frågan om folk som hade legat bältade i flera dagar. Det tar ca. 30 min att ge mediciner så patienten lugnar sig.
Citera
2018-04-04, 22:11
Medlem
Hegamons avatar
Jag tycker galna ska bältesläggas. Vad är alternativet? Finns verkligen madrasserade rum? Jag har ingen erfarenhet av att bältesläggas. OM jag blev galen skulle jag nog tycka det var bäst om någon bälteslade mig så att jag inte ställer till för mycket djävulskap. Det kan vara farligt för alla inblandade om folk inte låses fast i en säng.

Jag tycker det är fullkomligt korrekt att landsting och psykiatri kan använda bältesläggning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in