2018-04-04, 20:43
Medlem
Reko45s avatar
tjena. jag blir inte riktigt klok på hur actic hanterar träningskort. jag är intresserad att börja träna hos dom men jag fattar inte på de här att man bla tvingas med autogiro.

jag är van vid att det som är betalt gäller. att man köper månadskort, 10 gångerskort, 3 månaders kort, årskort etc. sen får man träna den perioden och inte mer med de.

jag brukar dock tröttna på gym efter 2-3 månader.

så om jag blir medlem på actic och vill säga upp mitt kort hos dem efter typ 2-3 månader, är det möjligt?

de här med att gymkort ska ha bindningstider gör mig inte klok. de är ju som att skaffa sig ett abonnemang för en ny telefon.

sen står det att det tillkommer en engångsavgift på actic på 549 när jag testar att fylla i rutorna för medlemskap på skoj på deras hemsida....jag är van vid medlemskap på gym. säg en 100kr eller så. men va fan, 549 kr? så de kostar alltså 549 kr + 339 kr första månaden? sen bara 339?

vill ändå testa actic då jag länge kört på ett slitet gym med maskiner och redskap från förra seklet.
Citera
2018-04-04, 21:15
Bannlyst
tror inte det är möjligt att säga upp efter 2-3 månader, och knappt efter 12 månader heller...
Citera
2018-04-04, 21:38
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
tror inte det är möjligt att säga upp efter 2-3 månader, och knappt efter 12 månader heller...

lägg av? fy fan. hemskt att jag tvingas betala för något jag inte är aktiv med. de måste bli bättre regler kring sådant här. träning må vara positivt. men att de ska komma på samma nivå som att ha en telefon i dagens samhälle är att gå för långt.
Citera
2018-04-04, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
lägg av? fy fan. hemskt att jag tvingas betala för något jag inte är aktiv med. de måste bli bättre regler kring sådant här. träning må vara positivt. men att de ska komma på samma nivå som att ha en telefon i dagens samhälle är att gå för långt.

det är så dom gör, låser upp en på 12 månader eller mer sen drar dom pengar vare sig man dyker upp på gymmet eller inte...
Citera
2018-04-04, 21:55
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det är så dom gör, låser upp en på 12 månader eller mer sen drar dom pengar vare sig man dyker upp på gymmet eller inte...

tycker det är oschysst mot kunderna. hur många på gym tränar egentligen året om? tycker det alltid går i perioder som folk tränar....om man nu inte gör det till sin livsstil att träna. visst gör vi det alla som en del för att må bättre fysiskt, psykiskt och socialt. men det finns fler saker än träning som kan göra så att vi mår bättre. men de är så jävla överdrivet medialt kring träning att vi "måste" träna så ofta så vi alla blir tvungna till ett årskort och kan inte säga upp det!?
Citera
2018-04-04, 21:58
Medlem
Läs avtalet du skriver under, där står allt.

Och står där mot förmodan inget har du tolkningsföreträde.
Citera
2018-04-04, 22:23
Bannlyst
Det här med att man måste binda upp sig är något jävla påhitt som bara finns i Sverige tror jag.
Man kan nästan tro att det går riktigt jävla dåligt för gymmen och att dom måste göra så för att kunna gå runt men så är det absolut inte, det är helt enkelt en ful grej att tjäna lite extra pengar på då många binder upp sig sen tröttnar efter någon månad men kan inte säga upp kortet och måste fortsätta betala, sen är det även någon jävla uppsägningstid på 2 månader med även om bindningstiden är slut så finns denna uppsägningstiden, riktigt sjukt är det.

Finns att köpa utan bindningstid på många gym men då brukar priset vara väldigt mycket högre, det där med anmälningsavgift, eller inskrivningsavgift är också en ful grej att tjäna extra på, 300 kr för att dom ska skriva in ens uppgifter i en dator och koppla ett kort på ens namn när man ändå ska betala 400+ kr i månaden i över 1 år.

Allt handlar helt enkelt om att tjäna extra pengar.
Senast redigerad av qirtero 2018-04-04 kl. 22:28.
Citera
2018-04-04, 22:39
Medlem
Citat:
Bindningstid - Finns det obundet medlemskap?
Vi erbjuder endast 4 eller 12 månaders bindningstid på våra medlemskap.
Tecknar du ett autogiromedlemskap är det även löpande. Det innebär att det fortsätter när bindningstiden gått ut om du inte valt att avsluta det.
Detta kan man bl.a. läsa om i Actic's supportforum.
Citera
2018-04-05, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det här med att man måste binda upp sig är något jävla påhitt som bara finns i Sverige tror jag.
Man kan nästan tro att det går riktigt jävla dåligt för gymmen och att dom måste göra så för att kunna gå runt men så är det absolut inte, det är helt enkelt en ful grej att tjäna lite extra pengar på då många binder upp sig sen tröttnar efter någon månad men kan inte säga upp kortet och måste fortsätta betala, sen är det även någon jävla uppsägningstid på 2 månader med även om bindningstiden är slut så finns denna uppsägningstiden, riktigt sjukt är det.

Finns att köpa utan bindningstid på många gym men då brukar priset vara väldigt mycket högre, det där med anmälningsavgift, eller inskrivningsavgift är också en ful grej att tjäna extra på, 300 kr för att dom ska skriva in ens uppgifter i en dator och koppla ett kort på ens namn när man ändå ska betala 400+ kr i månaden i över 1 år.

Allt handlar helt enkelt om att tjäna extra pengar.

Att man behöver binda upp sig har med att gymmen vill ha en jämn inkomst över året och inte en hög inkomst i Januari och en hälften så stor i Februari. De har avbetalning/leasing på utrustning och personal. Mer folk som tränar innebär att det måste städas oftare. I Sverige få man inte sparkar folk hur som helst till höger och vänster.
Höga startavgifter håller jag med om att det är ett ofog.
Senast redigerad av mattoys 2018-04-05 kl. 07:24.
Citera
2018-04-05, 07:44
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
tjena. jag blir inte riktigt klok på hur actic hanterar träningskort. jag är intresserad att börja träna hos dom men jag fattar inte på de här att man bla tvingas med autogiro.

jag är van vid att det som är betalt gäller. att man köper månadskort, 10 gångerskort, 3 månaders kort, årskort etc. sen får man träna den perioden och inte mer med de.

så om jag blir medlem på actic och vill säga upp mitt kort hos dem efter typ 2-3 månader, är det möjligt?

de här med att gymkort ska ha bindningstider gör mig inte klok. de är ju som att skaffa sig ett abonnemang för en ny telefon.

sen står det att det tillkommer en engångsavgift på actic på 549 när jag testar att fylla i rutorna för medlemskap på skoj på deras hemsida....jag är van vid medlemskap på gym. säg en 100kr eller så. men va fan, 549 kr? så de kostar alltså 549 kr + 339 kr första månaden? sen bara 339?

vill ändå testa actic då jag länge kört på ett slitet gym med maskiner och redskap från förra seklet.

Avtal kan vara riktigt kluriga att förstå sig på, så det är inte lustigt att du känner dig förvirrad! Har själv väldigt god erfarenhet hur gymkedjor jobbar med olika typer av träningskort och avtal. Min uppfattning är att många inte läser ordentligt och inte heller förstår vissa begrepp (det är som sagt inte helt lätt alla gånger) Ska försöka räta ut det åt dig:

Bindningstid betyder den tid du är bunden, dvs den tiden du är låst och måste betala för.
Står det "bindningstid 12 månader" måste du alltså betala för 12 månader innan du kan säga upp det.
Att tänka på vid autogiro, är att det i nästan alla fall skulle jag våga säga, aldrig avslutas automatiskt efter att bindningstid gått ut (en vanlig missuppfattning från kunder). När bindningstiden gått ut fortsätter avtalet månad för månad tills dess att man själv säger till att man vill avsluta/säga upp.

Uppsägningstid betyder den tid du, från uppsägningens datum, har kvar att träna.
Står det "uppsägningstid 3 månader" så kommer du alltså säga upp ditt kort och därefter, från den dagen, ha 3 månaders träning/betalningsmånader kvar.

Engångsavgift är en "startavgift" eller tänk dig som en kostnad för "själva medlemsskapet", man betalar den första gången (tillsammans med första månadsaviften precis som du skriver) och den kan variera kraftigt från gym till gym. Har man tur finns det kanske någon kampanj där den är gratis.

Överlåtelse av träningskort brukar finnas som en möjlighet om du vill sluta träna men fortfarande är bunden x antal månader. Det betyder att du går till gymmet med din kompis som ska överta kortet, ni skriver tillsammans med personalen över ditt kort på kompisen, som då fortsätter träna den tiden som är kvar på avtalet. (Åter igen, de avslutas inte efter att bindningstiden gått ut, man måste själv säga till om man vill sluta/säga upp träningskortet).

Ofta kan man gå till stället och fråga om de inte har något "kontantkort" på tex ett halvår? Säg att du är osäker på hur länge du kan träna pga studier, tex. Eller var ärlig och säg att du inte vill binda dig förrän du vet om du kommer fortsätta! Ibland finns ju även autogiro med bindninstid 6 månader men det brukar då bli en högre månadsavgift. Generellt blir det ju alltid billigare ju mera tid man köper.

Men jag tycker inte du ska vara rädd för att fråga, det kan finnas fler möjligheter/avtal/kort än de som läggs ut på internetsidan. Kanske har de ett avtal för den som endast tänker nyttja gymmet? Eller tvärt om, för den som bara tänker gå på pass?

Jag tycker själv att startavgift på 500 kr är ganska saftigt. Även månadsavgifter på uppåt 500 kr, men sen beror det på vad man tänkt nyttja, kanske finns det både bassäng, bastu, pass, styrka, ja allting under samma tak. Man får liksom göra en avvägning vad man får för månadskostnaden.

Att det är bindningstider och uppsägningstider kan jag också förstå, anläggningen är ju beroende av betalande kunder.

Givetvis kan det skilja sig en del från gym till gym, det jag skrivit är så som jag upplevt träningsavtal genom åren. Mitt råd sammantaget, fyll inte i på nätet, gå dit och prata med dem på plats lycka till
Citera
2018-04-05, 09:39
Medlem
Citat:

Gå till konkurrenterna. Du fick bra svar ovan men annars kan du även vänta tills det kommer bra erbjudanden kan du också göra. Då kan det några hundralappar billigare i månaden.
Citera
2018-04-05, 11:04
Medlem
rostigamazons avatar
Säg att du vill testa i 2-3 månader, det borde gymmet gå med på. För annars förlorar dom ju en kund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in