Citat:
Ursprungligen postat av
Bussen88
Jag tänker att några kommer se att banken har blankat aktien, inget bra tecken tänker dom och säljer genast av. Vi är nu nere i 42 kr.
Några andra kollar teknisk analys och ser att aktien är inne i en negativ trend och väljer därför att sälja av, vi är nu nere i 38 kr. Nu får några andra panik när kursen fallit mycket och säljer av, vi är nu nere på 35 kr.
Vi har alltså nu en kurs på 35 kr där den "korrekta" värderingen (om det finns någon sån) är t.ex 45 kr, om banken gjort sin analys bra.
Detta exemplet är överdrivet och jag förstår att i verkligheten justeras kursen snabbare än såhär och hinner väl aldrig falla till 35. Så fort kursen är under 45 kr kommer väl banken börja köpa igen.
Men finns det någon sanning i mitt exempel? Kan det vara en bra idé att kolla efter aktier där blankningspossitioner nyligen minskat och på så sätt kanske hitta undervärderade aktier?
Fast du glömmer att alla
vet att blankarna måste köpa tillbaka.
Personligen bryr jag mig inte ett skit om en aktie jag tror på är superblankad. Det är faktiskt precis tvärtom. Att aktien är blankad är ytterligare något på plus-sidan då det vittnar om 1) många är superlånga i aktien 2) det finns ett återköpsbehov.
Exempel. Jag köpte Note för 2 år sedan på 10 kr. Det var ingen som trodde på stigande marginaler, oklart varför eftersom det för att göra en lång historia kort, i princip bara var att ta till sig fakta så blev motsatsen tydlig. Men strunt samma. Alla bär ansvar för sina egna placeringar. Dessutom var aktien superbillig. När aktien stod i 15 kr var aktien kraftigt blankad med hedgefonden elementa i spetsen. Detta gjorde ägandet snarare
mer intressant. Uppenbart fanns här stora aktörer som bettade på en total konjunkturkrasch inom kort. Det pratades mycket om att EU skulle kollapsa efter brexit och Trump och ett globalt kärnvapenkrig kunde inträffa när som helst. Personligen ansåg jag detta var en ganska pinsam förståndshandikappad analys. Tvärtom, vilket jag faktiskt skrev här på sajten (alla buade som vanligt, då det är icke-PK skriva något optimistiskt på flashback) , tydde det mesta på ett starkt 2017.
Marginalerna tickade långsamt uppåt. Vid 17 kr började det bli väldigt spännande att blankarna inte hade stängt sina positioner, speciellt som det gjordes ett mycket indikativt insiderköp av samtliga i ledningen i bolaget, en signal närmast av absolut karaktär. Här borde faktiskt blankarna stängt sina positioner om det agerat professionellt och iskallt. Men det brukar ju sitta hårt inne att erkänna ett fel och vi lever i en känslomässig tid där mannen blivit det nya känslomässiga könet, så jag antar att blankarna satt där och "höll tummarna". Så jag ökade faktiskt blankingen till trots. Det som hände sen var att det började komma väldigt mycket positivt från bolaget, stigande marginaler, stororder, generellt bra orderingång osv. Dvs, precis vad man kunde förvänta sig efter de insiderköpen som hela ledningen gjorde.
Först då, bortåt 20+ kr, började man se att blankarna så smått/stort började stänga sina positioner (såg väldigt desperat ut vissa dagar). Det visade sig vara en hel radda med banker som kortat aktien. De lär hela bunten gjort svidande förluster då aktien stack iväg mot nästan 30 kr, troligtvis delvis just p.g.a. att blankarna var tvungna köpa. Ligger idag på kanske 25 kr. (jag äger inte längre aktier i Note, då jag sålde på ca 26-27 kr)
Sensmoralen: Alla som trodde att aktien skulle krascha enbart därför att den var hårt blankad förlorade väldigt mycket pengar. Alla som istället gjorde en egen analys enligt skolboken hittade ett okej/billigt bolag som troligtvis skulle dra nytta av god konjunktur, svag krona, låga räntor osv, och de gjorde en bra placering. Jag begriper faktiskt fortfarande inte hur blankarna räknade och varför de valde just denna aktie. Det finns en del riktigt dyra bolag på börsen, denna aktie hör inte dit.