Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 16:59
  #1
Medlem
Jag funderar lite på hur effekterna av blankning påverkar en aktiekurs.

Om vi tänker oss att priset på en aktie är 50 kr. En bank gör en analys och värderar därefter aktien till 45 kr. Banken tror alltså att priset på aktien kommer falla och blankar nu därför denna aktie.
När banken blankar aktien lånar de ju aktier av någon annan (som inte var villig att sälja just nu)och säljer sedan dessa. Blankning kan ha en destabiliserande effekt och när priset nu sjunker kommer effekten bli större än att priset endast sjunker till 45 kr (eller?)
Jag tänker att några kommer se att banken har blankat aktien, inget bra tecken tänker dom och säljer genast av. Vi är nu nere i 42 kr.
Några andra kollar teknisk analys och ser att aktien är inne i en negativ trend och väljer därför att sälja av, vi är nu nere i 38 kr. Nu får några andra panik när kursen fallit mycket och säljer av, vi är nu nere på 35 kr.

Vi har alltså nu en kurs på 35 kr där den "korrekta" värderingen (om det finns någon sån) är t.ex 45 kr, om banken gjort sin analys bra.

Detta exemplet är överdrivet och jag förstår att i verkligheten justeras kursen snabbare än såhär och hinner väl aldrig falla till 35. Så fort kursen är under 45 kr kommer väl banken börja köpa igen.

Men finns det någon sanning i mitt exempel? Kan det vara en bra idé att kolla efter aktier där blankningspossitioner nyligen minskat och på så sätt kanske hitta undervärderade aktier?
Citera
2018-04-04, 19:57
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Självklart. När institut börjar blanka flertalet % av alla utstående aktier kan det i många fall trycka ner aktien ordentligt, se på SAS som väldigt ofta är bland den mest blankade aktien. Det kan dock gå åt andra hållet om många blankare köper tillbaka sina positioner att kursen rusar till överpris.
Citera
2018-04-05, 01:45
  #3
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
Jag funderar lite på hur effekterna av blankning påverkar en aktiekurs.

Om vi tänker oss att priset på en aktie är 50 kr. En bank gör en analys och värderar därefter aktien till 45 kr. Banken tror alltså att priset på aktien kommer falla och blankar nu därför denna aktie.
När banken blankar aktien lånar de ju aktier av någon annan (som inte var villig att sälja just nu)och säljer sedan dessa. Blankning kan ha en destabiliserande effekt och när priset nu sjunker kommer effekten bli större än att priset endast sjunker till 45 kr (eller?)
Jag tänker att några kommer se att banken har blankat aktien, inget bra tecken tänker dom och säljer genast av. Vi är nu nere i 42 kr.
Några andra kollar teknisk analys och ser att aktien är inne i en negativ trend och väljer därför att sälja av, vi är nu nere i 38 kr. Nu får några andra panik när kursen fallit mycket och säljer av, vi är nu nere på 35 kr.

Vi har alltså nu en kurs på 35 kr där den "korrekta" värderingen (om det finns någon sån) är t.ex 45 kr, om banken gjort sin analys bra.

Detta exemplet är överdrivet och jag förstår att i verkligheten justeras kursen snabbare än såhär och hinner väl aldrig falla till 35. Så fort kursen är under 45 kr kommer väl banken börja köpa igen.

Men finns det någon sanning i mitt exempel? Kan det vara en bra idé att kolla efter aktier där blankningspossitioner nyligen minskat och på så sätt kanske hitta undervärderade aktier?

COT (USA)

http://www.cftc.gov/MarketReports/Co...ders/index.htm
https://www.barchart.com/futures/commitment-of-traders

Short interest
http://www.barrons.com/public/page/s...rest-nyse.html
(googlar du på short interest/public disclosure rules för världens börser hittar du liknande*)

E.U.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0024:EN:PDF

(Alla medlemsländer)
https://www.esma.europa.eu/sites/def..._positions.pdf

Sverige
https://www.fi.se/sv/vara-register/blankning/

Handlat faktiskt på dessa, fungerar bra, särskilt inför kvartalsrapporter.
Lycka till gubben, finns massor av intressant därute
Citera
2018-04-05, 09:15
  #4
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
Jag tänker att några kommer se att banken har blankat aktien, inget bra tecken tänker dom och säljer genast av. Vi är nu nere i 42 kr.
Några andra kollar teknisk analys och ser att aktien är inne i en negativ trend och väljer därför att sälja av, vi är nu nere i 38 kr. Nu får några andra panik när kursen fallit mycket och säljer av, vi är nu nere på 35 kr.

Vi har alltså nu en kurs på 35 kr där den "korrekta" värderingen (om det finns någon sån) är t.ex 45 kr, om banken gjort sin analys bra.

Detta exemplet är överdrivet och jag förstår att i verkligheten justeras kursen snabbare än såhär och hinner väl aldrig falla till 35. Så fort kursen är under 45 kr kommer väl banken börja köpa igen.

Men finns det någon sanning i mitt exempel? Kan det vara en bra idé att kolla efter aktier där blankningspossitioner nyligen minskat och på så sätt kanske hitta undervärderade aktier?

Fast du glömmer att alla vet att blankarna måste köpa tillbaka.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om en aktie jag tror på är superblankad. Det är faktiskt precis tvärtom. Att aktien är blankad är ytterligare något på plus-sidan då det vittnar om 1) många är superlånga i aktien 2) det finns ett återköpsbehov.

Exempel. Jag köpte Note för 2 år sedan på 10 kr. Det var ingen som trodde på stigande marginaler, oklart varför eftersom det för att göra en lång historia kort, i princip bara var att ta till sig fakta så blev motsatsen tydlig. Men strunt samma. Alla bär ansvar för sina egna placeringar. Dessutom var aktien superbillig. När aktien stod i 15 kr var aktien kraftigt blankad med hedgefonden elementa i spetsen. Detta gjorde ägandet snarare mer intressant. Uppenbart fanns här stora aktörer som bettade på en total konjunkturkrasch inom kort. Det pratades mycket om att EU skulle kollapsa efter brexit och Trump och ett globalt kärnvapenkrig kunde inträffa när som helst. Personligen ansåg jag detta var en ganska pinsam förståndshandikappad analys. Tvärtom, vilket jag faktiskt skrev här på sajten (alla buade som vanligt, då det är icke-PK skriva något optimistiskt på flashback) , tydde det mesta på ett starkt 2017.

Marginalerna tickade långsamt uppåt. Vid 17 kr började det bli väldigt spännande att blankarna inte hade stängt sina positioner, speciellt som det gjordes ett mycket indikativt insiderköp av samtliga i ledningen i bolaget, en signal närmast av absolut karaktär. Här borde faktiskt blankarna stängt sina positioner om det agerat professionellt och iskallt. Men det brukar ju sitta hårt inne att erkänna ett fel och vi lever i en känslomässig tid där mannen blivit det nya känslomässiga könet, så jag antar att blankarna satt där och "höll tummarna". Så jag ökade faktiskt blankingen till trots. Det som hände sen var att det började komma väldigt mycket positivt från bolaget, stigande marginaler, stororder, generellt bra orderingång osv. Dvs, precis vad man kunde förvänta sig efter de insiderköpen som hela ledningen gjorde.

Först då, bortåt 20+ kr, började man se att blankarna så smått/stort började stänga sina positioner (såg väldigt desperat ut vissa dagar). Det visade sig vara en hel radda med banker som kortat aktien. De lär hela bunten gjort svidande förluster då aktien stack iväg mot nästan 30 kr, troligtvis delvis just p.g.a. att blankarna var tvungna köpa. Ligger idag på kanske 25 kr. (jag äger inte längre aktier i Note, då jag sålde på ca 26-27 kr)

Sensmoralen: Alla som trodde att aktien skulle krascha enbart därför att den var hårt blankad förlorade väldigt mycket pengar. Alla som istället gjorde en egen analys enligt skolboken hittade ett okej/billigt bolag som troligtvis skulle dra nytta av god konjunktur, svag krona, låga räntor osv, och de gjorde en bra placering. Jag begriper faktiskt fortfarande inte hur blankarna räknade och varför de valde just denna aktie. Det finns en del riktigt dyra bolag på börsen, denna aktie hör inte dit.
Citera
2018-04-05, 09:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
text

Tack för svar. Det var nått åt det hållet jag var ute efter.

Känns väl dock som det är svårt att hitta bolag där banker och andra stora aktörer gör en så felaktig analys?
Citera
2018-04-05, 21:32
  #6
Medlem
Bucketshops avatar
Det är väl på exakt samma sätt som om någon köper aktier. Andra ser att folk köper och driver upp priset, då vill dom också haka på tåget. Eller varför tänker du att det skulle vara skillnad när folk går kort?
Citera
2018-04-05, 22:31
  #7
Medlem
Man har hållit på med blankning av aktier i 400 år så det är verkligen ingen ny företeelse.

Fördelen med blankning är att man får en mer korrekt prissättning av aktierna. Skulle vi inte ha blankning så skulle alla sträva efter högre aktiekurser. Folk skulle trigga varandra mot högre och högre priser. Men genom att man även kan tjäna pengar på kursnedgångar kommer en del önska lägre pris.

När en aktie ökar väldigt mycket i pris så kommer alltid någon att sälja av ( blanka) väldigt många aktier. Det medför att det blir många aktier tillgängliga på marknaden och prisökningen avmattas.

På samma sätt är det bra att man har folk som har blankat när en aktie har rasat. Då kommer alltid några av blankarna att köpa tillbaka aktierna och aktiepriset kommer sluta sjunka för att istället börja öka igen.

Jag ser det därför bara positivt med blankning eftersom jag tror att prissättningen faktiskt blir stabilare och bättre.
Citera
2018-04-07, 00:15
  #8
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Fast du glömmer att alla vet att blankarna måste köpa tillbaka.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om en aktie jag tror på är superblankad. Det är faktiskt precis tvärtom. Att aktien är blankad är ytterligare något på plus-sidan då det vittnar om 1) många är superlånga i aktien 2) det finns ett återköpsbehov.

Exempel. Jag köpte Note för 2 år sedan på 10 kr. Det var ingen som trodde på stigande marginaler, oklart varför eftersom det för att göra en lång historia kort, i princip bara var att ta till sig fakta så blev motsatsen tydlig. Men strunt samma. Alla bär ansvar för sina egna placeringar. Dessutom var aktien superbillig. När aktien stod i 15 kr var aktien kraftigt blankad med hedgefonden elementa i spetsen. Detta gjorde ägandet snarare mer intressant. Uppenbart fanns här stora aktörer som bettade på en total konjunkturkrasch inom kort. Det pratades mycket om att EU skulle kollapsa efter brexit och Trump och ett globalt kärnvapenkrig kunde inträffa när som helst. Personligen ansåg jag detta var en ganska pinsam förståndshandikappad analys. Tvärtom, vilket jag faktiskt skrev här på sajten (alla buade som vanligt, då det är icke-PK skriva något optimistiskt på flashback) , tydde det mesta på ett starkt 2017.

Marginalerna tickade långsamt uppåt. Vid 17 kr började det bli väldigt spännande att blankarna inte hade stängt sina positioner, speciellt som det gjordes ett mycket indikativt insiderköp av samtliga i ledningen i bolaget, en signal närmast av absolut karaktär. Här borde faktiskt blankarna stängt sina positioner om det agerat professionellt och iskallt. Men det brukar ju sitta hårt inne att erkänna ett fel och vi lever i en känslomässig tid där mannen blivit det nya känslomässiga könet, så jag antar att blankarna satt där och "höll tummarna". Så jag ökade faktiskt blankingen till trots. Det som hände sen var att det började komma väldigt mycket positivt från bolaget, stigande marginaler, stororder, generellt bra orderingång osv. Dvs, precis vad man kunde förvänta sig efter de insiderköpen som hela ledningen gjorde.

Först då, bortåt 20+ kr, började man se att blankarna så smått/stort började stänga sina positioner (såg väldigt desperat ut vissa dagar). Det visade sig vara en hel radda med banker som kortat aktien. De lär hela bunten gjort svidande förluster då aktien stack iväg mot nästan 30 kr, troligtvis delvis just p.g.a. att blankarna var tvungna köpa. Ligger idag på kanske 25 kr. (jag äger inte längre aktier i Note, då jag sålde på ca 26-27 kr)

Sensmoralen: Alla som trodde att aktien skulle krascha enbart därför att den var hårt blankad förlorade väldigt mycket pengar. Alla som istället gjorde en egen analys enligt skolboken hittade ett okej/billigt bolag som troligtvis skulle dra nytta av god konjunktur, svag krona, låga räntor osv, och de gjorde en bra placering. Jag begriper faktiskt fortfarande inte hur blankarna räknade och varför de valde just denna aktie. Det finns en del riktigt dyra bolag på börsen, denna aktie hör inte dit.

Det där är dock ett typ exempel på selection-bias, då det är ett alldeles för litet urval av positioner. Visserligen må de har förlorat ett par kronor på affären, men om de har stabil risk management och money management så utgör postionen inte mer än 0.5% av det totala kapitalet de handlar med på marknaden.

Den positionen blir således en liten förlust i en vidare kontext. Och de har modeller där de beräknar en statistisk sannolikhet till att de skall gå ner. De institut som har inadekvata risk-modeller och urdålig MM & RM går i konkurs tillslut.

Ifrån ett annat perspektiv så kan man också se det som att hedgefonder och andra institut blankar dylika instrument för att det existerar fundamentala faktorer till att de ska gå ner.

Därför är det tvärtom intressant att titta på motivet till deras blankningar och försöka förstå den bakomliggande orsaken till att de är blankade. I annat fall så kan man se det som en contrarian view om man är long aktien personligen, och få en bredare analys och snabbare inse ifall man behöver korrigera sin position.

Ifall man följer majoriteten av blankningarna på de länkarna jag presenterade så märker man att de till största delen går ner över ett större statistiskt urval.

*Dock förstår jag inte riktigt heller hur de kunde missa insider-köpen, bör nog ha och göra med att vissa fonder är mer kvantitativa men man kan tycka sig att diskretionära inriktade fonder borde ha uppmärksammat detta och agerat därefter.. Minns du ifall vissa fonder faktiskt minskade ner sina positioner?
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-04-07 kl. 00:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback