2018-04-09, 16:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knack1
Är det så att kommunen har bytt avtal med leverantören och just suketter inte längre omfattas av avtalet. Då skjuter priset förmodligen i höjden med 1000 procent (så ser lagen om upphandling ut) och då väljer man att skippa suketterna helt och hållet.
Kan så vara men för ett par tre år sedan var det max två koppar kaffe om dagen, nåt år innan dess var det frukostäggen som de drog in på något boende.

Till er som tycker att suketter/socker osv. är onödigt, javisst jag håller med och använder inget av det själv, men den som är 80år och druckit sitt kaffe sött i alla år skall få fortsätta med det till den dör, vare sig det är nyttigt eller inte.
Citera
2018-04-09, 16:55
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warp10
Ot..
Var inte detta hela idén Reinfeldt hade från början, nämligen krossa välfärdsstaten?

Ja med facit är det svårt att se andra motiv som han kan ha haft . . . försämrade villkor för de anställda (och bättre tillgång till billig arbetskraft för företag) och en nedmontering av välfärdssystemen.
Citera
2018-04-10, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dont.cry.dear
Varför socker? Ge dem riktig mat! Fisk, kött (jaja, strunt i MP-gökar), ost, riktigt smör, nybakt bröd, grönsaker och frukt! Sluta mata dem med tabletter så lever de längre och är kryare. Men nej! Varför ska de leva längre? Man behöver ju betala ut pensioner?! Det är det man inte har råd med.
"Nybakt bröd" innehåller stärkelse som blir till socker i magen. Frukt innehåller fruktos m.m. som blir till socker i magen. Bär är det bästa ,grapefrukt och päron också. Ge dem LCHF-mat istället. Det är god, normal, nyttig och rel. billig kost. Alla åldrar kan äta LCHF. Amerika är föregångsland, när gäller LCHF. Sverige är rätt så dålig förebild i olika avseenden just nu.
Citera
2018-04-11, 18:17
Medlem
Ah.. Eftersom de är gamla så tycker jag de har mognad nog att välja själva Socker, brunt råsocker, kokossocker, honung, olika sötningsmedel. Varför inte fråga var och en vad de helst vill ha ? De som bor eller äter på Servicehus med Restaurang där, kan väl få ha en bricka med olika söta saker, stående på kaffebordet. Precis som det brukar finnas ett salladsbord med både råkost och annat.
Citera
2018-04-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Samma personer som i mer än 40 års tid röstat på den politik som lett till den situation vi har nu nej du de får skylla sig själva det är dom som har förstört systemet så att jag måste jobba tills 70 år och ändå inte kan räkna med rimlig pension om jag inte tar saken i egna händer

Jo, fast är det helt rättvist att säga så egentligen? Vi får ju ändå komma ihåg att trots att vi skrattar åt Nordkorea är vi själva inte så jävla mycket bättre om vi verkligen tittar på det, så hur ska människor få en ärlig chans att ens veta vad det är dom vill ha när deras tankar och värderingar inte ens är deras egna.
Citera
2018-04-11, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Är det så illa ? Dum fråga förstås med inkompetenta folk som leker med skattebetalarnas pengar

Har du några exempel på liknande inköpspriser för en kommun för småsaker som detta?
En närstående arbetar med inköp till kök i kommunen och vet att de betalar typ 20-30kr mer per kilo kött än i vanlig affär. Vissa varor är dyrare, andra billigare. Men i regel så är det dyrare för en kommun att handla än för vanligt folk.
Har inga idiotexempel personligen, men här är ju en upphandling som gått fel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-39-000-kronor
Citera
2018-04-11, 21:10
Medlem
nimbras avatar
Nu orkar jag inte läsa hela strängen, men vet ni hur mycket en kommun får i statsbidrag för varje pensionär, gör ni inte det, ring er kommun och fråga.
Citera
2018-04-19, 02:51
Medlem
Nu vet jag att de dragit tillbaks beslutet,det spelar egentligen ingen roll,att de kunde föreslå detta till att börja med är för jävligt.

Men när jag läste denna tråden började jag funderade över något som jag inte sett lyftas än.

Skulle detta gälla BARA de gamlas sucketter eller skulle det även inkludera personalens ?

helt oviktigt säkert men det var något jag funderade över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in