Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-03, 16:25
  #1
Medlem
Om tråden
"Spacetime Physics 2nd Edition" är en lärobok (ISBN: 9780716723271, finns online i pdf-format för dom som kan använda google) med mål att ge en introduktion till speciell relativitetsteori. Varje kapitel är följt med ett antal övningsuppgifter där alla uppgifter med jämna tal saknar lösning och tanken med denna tråd är att just diskutera och komma överens om svaren till dessa uppgifter. Har man frågor om andra uppgifter ur boken är de också lämpliga här (men en fråga i taget helst i ordning). Ange gärna frågans nummer i fet stil så det är mer läsbart.

Motivering
Anledningen till att man valt att undanhålla svaren till alla jämna uppgifter är att de ska kunna användas vid examination för kurser där boken är läromedlet och kursansvariga kan då hämta ut svaren från förlaget. Jag tycker att det är rakt ut ett förkastligt koncept då elever köper och betalar för, egentligen, en ofärdig produkt. Dessutom lär man sig inget av att sitta och gissa om man svarat rätt. Kan man inte bekräfta/testa sitt svar har man ju inte lärt sig något öht.
Oftast handlar det inte ens om huruvida man räknat rätt utan snarare om man förstått semantiken i frågan.

Som en start då:
1-2 images from Neptune
Voyager 2 passerar Neptunus och skickar bilder tillbaka till Jorden via 'mikrovågsrelä'. Det tar 4 timmar och 6 minuter för mikrovågssignalen att nå jorden (hastighet c). Bortse från all relativ rörelse mellan Jorden, Neptunus och Voyager 2.

a) Beräkna avståndet mellan Jorden och Neptunus för den tidpunkt då Voyager passerar Neptunus i enheter av minuter, sekunder, år, meter och kilometer.

b) Beräkna tiden som signalen tar på sig för att nå jorden, i samma enheter som tidigare.
Citera
2018-04-03, 18:43
  #2
Medlem
1-2
Är ej helt säker men detta är vad jag tror:
Händelse 1 är när signalen lämnar Voyager och händelse 2 är när signalen registreras på Jorden.
Om man då (utifrån Lorentz intervall) ska kunna få ut ett svar så måste:
i^2 = 14760^2 [s] - 0^2 => i = 14760 [s] ~ 4.45e12 [m] (4 timmar 6 minuter)
Citera
2018-04-03, 19:38
  #3
Medlem
1-4
Fyll ut tabellen (se i boken).

Svaren får jag till:
a(?) : 8.92 [s]
b(?) : 101 [s]
c(?) : 29.19 [s]
d(?) : 5.12 [s]
e(?) : 6.56 [s]
Citera
2018-04-03, 20:07
  #4
Medlem
1-6
a)Bild på staden
Mina paint-skills är fenomenala.
b) Ja
c) Ja
Citera
2018-04-03, 22:21
  #5
Medlem
1-8
(Ingen tycks hoppa på så postar bara svaren sen om någon vill diskutera eller fått fram andra svar så skriv det gärna)
a)2*D*10^6[m] = c[m/s]*1[s] = |c| [m] => svar: D=|c|/(2*10^6)~150[m]
svar 2: Minskat
b) Svar: 0.150[m]
c) Svar: 0.00015[m]
d) Diskutera..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback