2006-01-27, 13:48
Medlem
JazzyJamess avatar
Går just nu och väntar på att eventuellt bli kallad till intervju angående jobb jag sökt, ett jobb som har 3-årigt gymnasium och körkort som krav. Jag har läst sju år på universitet, och arbetar just nu i en helt annan sektor än den jag vill söka mig till. Mitt nuvarande yrke är alltså kopplat till min utbildning, men jag inser mer och mer för var dag som går att det här nog inte är vad jag vill göra.

Är det någon här som har erfarenhet av rekrytering, och som kan ge mig lite tips och kommentarer? Hur ser ni på det här med "överkvalificering"? Jag söker ju den här tjänsten för att jag verkligen vill jobba inom ett nytt område, inte för att jag är arbetslös och desperat.
Citera
2006-01-27, 14:22
Medlem
Go Finchey!!
Citera
2006-01-27, 14:29
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJames
Hur ser ni på det här med "överkvalificering"? Jag söker ju den här tjänsten för att jag verkligen vill jobba inom ett nytt område, inte för att jag är arbetslös och desperat.
Berätta för rekryterararen precis det du här berättar för oss. Bara han vet varför du söker jobbet så borde det ju inte vara ett alltför stort hinder, kan tyckas.
Citera
2006-01-27, 14:34
Medlem
JazzyJamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Go Finchey!!

Ska dock inte bli resande säljare
Citera
2006-01-27, 14:35
Medlem
eragrims avatar
Som jag ser det kommer din tidigare erfarenhet och utbildning vara en bra merit eller det motsatta beroende på om du blir kallad till intervjuv eller inte.

Tycker de att du är för överkvalifiserad kommer du antagligen inte att bli kallad, utan istället få besked att du tyvärr inte gått vidare osv osv. Det kan till och med hända att de anger i avslaget att du är för överkvalificerad för tjänsten (vet att bla McDonalds och Lidl anger detta som orsak till avslag).

Om du blir kallad tycker de att du är intressant, men kommer antagligen att ställa frågan varför du söker tjänsten med en backgrund som din. Förbered dig på frågan. Och i min mening tycker jag de anledningar du angav ovan är alldeles utmärkta till varför du nu söker detta jobb.
Citera
2006-01-27, 15:40
Medlem
JazzyJamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eragrim
Som jag ser det kommer din tidigare erfarenhet och utbildning vara en bra merit eller det motsatta beroende på om du blir kallad till intervjuv eller inte.

Tycker de att du är för överkvalifiserad kommer du antagligen inte att bli kallad, utan istället få besked att du tyvärr inte gått vidare osv osv. Det kan till och med hända att de anger i avslaget att du är för överkvalificerad för tjänsten (vet att bla McDonalds och Lidl anger detta som orsak till avslag).

Om du blir kallad tycker de att du är intressant, men kommer antagligen att ställa frågan varför du söker tjänsten med en backgrund som din. Förbered dig på frågan. Och i min mening tycker jag de anledningar du angav ovan är alldeles utmärkta till varför du nu söker detta jobb.

Tack för intressant svar! Gäller bara att bli kallad nu. Har läst tips om att man ska insistera på att få träffa rekryteraren, men undrar om inte det kan ge intryck av att man är alltför envis. Ja, ja. Det är åtminstone en vecka kvar innan jag kan börja misströsta.
Citera
2006-01-27, 17:29
Medlem
Kuggarns avatar
Tycker defintivt att du skall vara tydllig med att du vill göra en karriärvändning och att du vill satsa på det nya yrket. Fokusera gärna på sådant i din tidigare utbildning som gör att du även passar i ditt nya yrket.. Tjata och poängtera din lämplighet.
Citera
2006-01-28, 18:26
Medlem
Gromits avatar
Jag baserar mitt svar på att själv varit överkvalificerad för en del tjänster jag sökt samt hur vi hanterar över-, under- och felkvalificerade (livsmedelstekniker söker som mekanikkonstruktör) jobbsökande där jag jobbar nu.

Vet de intervjuansvariga om att du är sugen på att byta inriktning, exempelvis att du redogjorde för det i ansökningshandlingarna eller när du ringde och hörde dig för om jobbet?

Om inte är nog dina förutsättningar för en intervjuchans små. Då det är dyrt att anställa idag vill arbetsgivaren veta att han kommer att pricka rätt. När man är en så överkvalificerad person som du så kan risken bedömas vara för hög att du kommer söka dig vidare.

Alltså, se till att ha förklarat läget så ökar chansen till en intervju. Annars är risken att du direkt blir bortsållad om det är många sökande.

Om det går vägen och du hamnar på intervju, så får du vara beredd på att återigen redogöra för varför du vill ta detta steg. Att byta inriktning så som du vill kan ses som suspekt av vissa, så de vill verkligen veta att du är något att satsa på. Var väl förberedd alltså!

Har du väl kommit så långt som till intervju och lyckas förklara ditt branschbyte på ett övertygande sätt så är det inte säkert att din långa utbildning ligger dig till last. Det är inget som hindrar dig att göra karriär inom din nya bransch och att du då vill börja längre ned i näringskedjan och sedan jobba dig uppåt kan ses som positivt.

Du nämner inget om din nuvarande utbildning eller vilken bransch du söker jobb inom, så jag chansade vilt.

Berätta gärna hur det gick!
Citera
2006-01-31, 14:29
Medlem
JazzyJamess avatar
Jag vill inte ange exakt vad det är för tjänst jag sökt, men det är inom en svensk myndighet. För närvarande arbetar jag med utbildning inom kultursektorn. Återkommer när jag vet hur det gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in