2018-04-03, 12:39
Medlem
Hallå!

Jag är på jakt efter en ny bil, min budget ligger på max 110.000:-, bilen ska användas för daglig pendlig till och från jobb (cirka 15 mil tr/r). Gärna med låg bränsleförbrukning.

Jag vill gärna ha en nyare årsmodell som har gått få mil då jag kommer att köra många mil per år. De jag mest sneglar åt är Golf, A3, BMW 1-serien, Honda Civic, V40 osv.

Vad för bil skulle ni rekommendera för detta pris?
Citera
2018-04-03, 12:53
Medlem
Jag köpte mig en Seat Leon 1.2 turbo 2014, med teknikutrustning. Den hade gått 4.2k mil. Köpte den av Seat för 105k. Fungerar hur bra som helst. En leon är bara en billig golf, det är samma motor, samma chassi, inredningen är väldigt lik golfen. Förbrukningen snittar på 0.4l. Dessutom är den i mitt tycke mycket snyggare än golfen.
Citera
2018-04-03, 12:56
Medlem
Jokerswes avatar
Vad har du för krav förutom bränslesnål?
Citera
2018-04-03, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karrholm
Jag köpte mig en Seat Leon 1.2 turbo 2014, med teknikutrustning. Den hade gått 4.2k mil. Köpte den av Seat för 105k. Fungerar hur bra som helst. En leon är bara en billig golf, det är samma motor, samma chassi, inredningen är väldigt lik golfen. Förbrukningen snittar på 0.4l. Dessutom är den i mitt tycke mycket snyggare än golfen.

En turbo som drar 0.4l? Kan ju inte vara mycket i den motorn då.
Citera
2018-04-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Vad har du för krav förutom bränslesnål?

Jag har inga större krav förutom att bilen ska vara i storlek med "Golf-klassen" och bränslesnål. Utöver detta helt enkelt bästa bil man kan få för budgeten, självklart är detta väldigt subjektivt, men tar gärna emot förslag!
Citera
2018-04-03, 13:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordvits
Jag har inga större krav förutom att bilen ska vara i storlek med "Golf-klassen" och bränslesnål. Utöver detta helt enkelt bästa bil man kan få för budgeten, självklart är detta väldigt subjektivt, men tar gärna emot förslag!
Köp en Golf 7 1.2a drar väl 0.5 l/mil om du kör normal landsvägskörning.
Citera
2018-04-03, 15:17
Medlem
SkateBlinds avatar
VW golf VII är en bra och pålitlig bil, jämför man krocktester mellan den och Seat Leon som någon nämnt så vinner golf överlägset. Men det beror på vad man värderar med en bil. Jag föredrar en säkrare bil framför en något billigare bil.
Jag har själv en 1,4 l som dricker 0,85l/mil faktisk förbrukning motorvägspendling. Den snittade 0,70l/mil när jag pendlade landsväg. Men det är klart man kan säkert komma ner på lägre nivåer, men då får man inte gasa och köra för fort
Citera
2018-04-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
VW golf VII är en bra och pålitlig bil, jämför man krocktester mellan den och Seat Leon som någon nämnt så vinner golf överlägset. Men det beror på vad man värderar med en bil. Jag föredrar en säkrare bil framför en något billigare bil.
Jag har själv en 1,4 l som dricker 0,85l/mil faktisk förbrukning motorvägspendling. Den snittade 0,70l/mil när jag pendlade landsväg. Men det är klart man kan säkert komma ner på lägre nivåer, men då får man inte gasa och köra för fort

Hur är det med Golf nuförtiden? Har hört på vissa håll att de har blivit mer och mer opålitliga...
Citera
2018-04-03, 16:09
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Hur är det med Golf nuförtiden? Har hört på vissa håll att de har blivit mer och mer opålitliga...

Opålitliga på vilket sätt? Det var problem med kamkedja för några år sedan och dieselskandalen, men annars har jag inte hört något. Kamkedja har man på 2013 och tidigare om jag inte missminner mig.
Citera
2018-04-04, 00:03
Medlem
BAB7s avatar
Satsa på en VW Golf med den nya 110 hk starka 3-cylindriga bensinmotorn, den fick superbra betyg av biltidningen "vi bilägare", när dom testade den förra året.

Annars är VW up ett utmärkt val, jag köpte själv en ny up i somras och är supernöjd med bilen.
Den funkar perfekt även på riktigt långa resor, jag har redan kört genom tyskland 4 gånger med den, superbra stolar och mycket rymlig för sin storlek.
Dessutom är den ganska snål, drar runt 0,5 liter milen.

Jag köpte min som lagerbil och betalade 105.000:-, listpriset var 140.000:-.

Riktigt bra pris för en ny bil, dessutom med superlåg skatt (360 kronor om året).
Här är exempel på en nästan ny till bra pris och med bra utrutning:https://www.bytbil.com/vastra-gotala...-1126-11403549
Citera
2018-04-04, 00:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Nej, de har blivit riktigt bra de senaste åren, däremot var det en del problem med vissa motorer för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in