Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 06:58
  #1
Medlem
EpicureNo2s avatar
Haha, jag började grunna på detta liggandes i slafen och kunde inte somna om. Postar här istället för i "Poker, spel och dobbel" eftersom det är matten kring chanserna jag grunnar på och inte några spelförslag. Erkänner utan omsvep att jag är dålig i matematik.

Stryktipset:

Ponera att man skall fylla i en stryktipskupong med 13 matcher och velar mellan 32 enkelrader eller ett matematiskt system på 32 rader (8 "säkra" matcher och 5 med halvgarderingar). Fyller du i 32 enkelrader så kan du göra variationer bland alla 13 matcher, men kör du med systemet så låser du 8 av matcherna och kan bara kryssa i en variation var för 5 matcher. Rent matematiskt blir systemet 32 rader, men borde inte mer varierade enkelrader öka chanserna att vinna?


Lotto:

Här velar man mellan 36 enkelrader eller ett 9-raders system med 9 markeringar istället för 7. Matematiskt blir det samma sak, men du låser din grundrad och hoppas att de 2 extramarkeringarna hjälper dig att få alla rätt. Men bollarna vid dragningen hamnar ju slumpmässigt, så får man inte större chans om man kryssar i 36 slumpmässiga enkelrader?
Citera
2018-04-02, 07:37
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
men borde inte mer varierade enkelrader öka chanserna att vinna?

Nej, eftersom alla variabler du ignorerar i detta system är avgörande för hur ekvationen kan se ut när den är komplett.
Vad gäller Stryktips så kan dina chanser att vinna ENDAST ökas genom att du anskaffar dig lokalkännedom om ekvationens enskilda variabler.



Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Lotto:

Här velar man mellan 36 enkelrader eller ett 9-raders system med 9 markeringar istället för 7. Matematiskt blir det samma sak, men du låser din grundrad och hoppas att de 2 extramarkeringarna hjälper dig att få alla rätt. Men bollarna vid dragningen hamnar ju slumpmässigt, så får man inte större chans om man kryssar i 36 slumpmässiga enkelrader?

Vad gäller Lotto så är det Slumpen som avgör, och där har du Tekniskt sett lika stor chans att vinna 2 mille på 2 rader som du har om du kryssar i ALLA rader, förutsatt att du bara spelar EN gång.


PS. Iaf enligt min egna autistlogik. Jag är SÄKER på att en MÄNGD andra här har vitt skiljda idéer om hur saker och ting fungerar i realiteten.
Citera
2018-04-02, 08:04
  #3
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vad gäller Stryktips så kan dina chanser att vinna ENDAST ökas genom att du anskaffar dig lokalkännedom om ekvationens enskilda variabler.

Ja, exempelvis om toppfotbollsspelaren Pille Sprättstjärts urinvägsinfektion påverkar hans bollskicklighet negativt, vilket gör att man kanske tippar på motståndarlaget istället. Eller att ena laget haft en dålig start på säsongen o.s.v...

Det blir förstås oftare ettor än tvåor och kryss. Men jag tänkte mer på om man ser stryktipset som ett slumpspel.

Citat:
Vad gäller Lotto så är det Slumpen som avgör, och där har du Tekniskt sett lika stor chans att vinna 2 mille på 2 rader som du har om du kryssar i ALLA rader, förutsatt att du bara spelar EN gång.

Nja, om vi säger att det är en chans på tio miljoner att få alla rätt så innebär två rader 2/10.000.000 medan 36 rader innebär 36/10.000.000. Men vi har nog alla hört historier likt "Borlängebon lämnade in en kupong med bara två rader och kammade hem Storvinsten. Borlängebon, som vill vara anonym, säger att han äntligen har råd att köpa kattmat på burk". De få jag vet som vunnit stort på Lotto har spelat bolagsspel med antingen väldigt många rader eller system.
__________________
Senast redigerad av EpicureNo2 2018-04-02 kl. 08:09.
Citera
2018-04-02, 08:34
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Ja, exempelvis om toppfotbollsspelaren Pille Sprättstjärts urinvägsinfektion påverkar hans bollskicklighet negativt, vilket gör att man kanske tippar på motståndarlaget istället. Eller att ena laget haft en dålig start på säsongen o.s.v...

Det blir förstås oftare ettor än tvåor och kryss. Men jag tänkte mer på om man ser stryktipset som ett slumpspel.

Ah, då kan jag inte hjälpa dig. Då hamnar vi i precis samma stillestånd jag hamnade i när jag i högstadiet fick underkänt i NO-teknik då jag vägrade se Friktion som en Försumbar Kraft i den där jävla "vagn-ekvationen" som alla högstadieelever måste göra...

Stryktipset kan ALDRIG bli en slump-ekvation i mina ögon.
Not Possible.


Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
De få jag vet som vunnit stort på Lotto har spelat bolagsspel med antingen väldigt många rader eller system.

De få jag kännt som vunnit storvinster har varit vanliga nobody's, som vunnit på slump, och roligt nog balanserat ekvationen genom att förlora samma belopp och ibland mer kort därefter.


Skall du väga in Personlig Observation i din ekvation så får du problem, eftersom du då, för att få en Säker ekvation, även måste ta hänsyn till Sveriges övriga 9,3 miljarder människors personliga observationer, dra ett derivat av dem och sedan infoga det som en konstant i din ekvation.


Enklast är att helt enkelt skippa allt man sett från födseln fram tills nu och enbart titta på vad man Har.

Lotto:

https://www.youtube.com/watch?v=4NTPjSVarlU
Utifrån de variabler som är kända i detta läge, kan vi på något sätt säga vilka nummer som är MER sannolika att dras än andra?
Citera
2018-04-02, 09:46
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
9,3 miljoner
menar jag.
Citera
2018-04-02, 18:52
  #6
Medlem
nihilverums avatar
Flyttar tråden till rätt underforum.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter

/Moderator
Citera
2018-04-03, 16:09
  #7
Medlem
Låt oss ta ett lite urartat exempel med en halvgardering (och stryktips med två matcher):
1x
1
Och jämföra det med följande två rader:
1
1
och
x
x
Möjliga utfall är
11
1x
12
x1
xx
x2
21
2x
22
Sannolikheten att man får två rätt är samma för båda sätten att spela, 2/9 givet att alla utfall faktiskt är lika sannolika. Notera dock att sannolikheten att ha en rad med minst ett rätt är större i det andra sättet att spela (8/9 vs 7/9). Jag lämnar det till läsaren att generalisera till en mer realistiska situation.
Citera
2018-04-05, 13:29
  #8
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Sannolikheten att man får två rätt är samma för båda sätten att spela, 2/9 givet att alla utfall faktiskt är lika sannolika. Notera dock att sannolikheten att ha en rad med minst ett rätt är större i det andra sättet att spela (8/9 vs 7/9). Jag lämnar det till läsaren att generalisera till en mer realistiska situation.

Tack! När man tänker på spel blir det lätt att man hamnar i tankefällor och magiskt tänkande, så riktig statistik är viktig.

Stryktips är förstås mer komplicerat än slumpen, men tanken här var inte direkt hur jag skulle spela, utan bara ett tankeproblem kring system och enkelrader. I en realistisk situation bör man kanske föra statistik över hur markeringarna utfallit under lång tid och räkna in det ifall man skulle spela på flerveckorskuponger, då man i förväg inte vet vilka matcher som kommer att ingå. Men det är en annan fråga och inte applicerbart här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback