Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-02, 00:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Och jag menar att det inte stämmer. Ett n-dimensionellt hyperplan behöver ett rum med n dimensioner, men det krävs n+1 dimensioner för att två olika n-dimensionella hyperplan ska kunna existera där. Ett n-dimensionellt rum har exakt ett n-dimensionellt hyperplan.

Då förstår jag hur det hänger ihop. Tack!
Citera
2018-04-02, 09:55
  #14
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nej, ett plan är tvådimensionellt.
inte nödvändigtvis, du kan ju ett papper och istället för låta det vara slätt kan du ju böja på det i rummet.
Citera
2018-04-02, 13:12
  #15
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
inte nödvändigtvis, du kan ju ett papper och istället för låta det vara slätt kan du ju böja på det i rummet.

En krökt yta i R³ är fortfarande tvådimensionell.
Exempel, parametriserad halvsfär:
x = r cos(ϕ) sin(θ)
y = r sin(ϕ) sin(θ)
z = r cos(θ)
0 ≤ θ ≤ π/2, 0 ≤ ϕ ≤ 2π.
Citera
2018-04-02, 19:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
inte nödvändigtvis, du kan ju ett papper och istället för låta det vara slätt kan du ju böja på det i rummet.

Hur ändrar det att du har en tvådimensionell yta?
Citera
2018-04-02, 23:38
  #17
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Hur ändrar det att du har en tvådimensionell yta?
nej jag tänkte väl mer på att plan i xy-planet kan varje punkt i planet beskrivas som (x,y) men börjar man kröka planet måste vi inför (x,y,z) för att beskriva de olika punkterna.
Citera
2018-04-03, 01:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
inte nödvändigtvis, du kan ju ett papper och istället för låta det vara slätt kan du ju böja på det i rummet.

Men ett papper är mer ett rätblock än ett plan såvida vi inte talar om ett pappersflygplan
Citera
2018-04-03, 08:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
nej jag tänkte väl mer på att plan i xy-planet kan varje punkt i planet beskrivas som (x,y) men börjar man kröka planet måste vi inför (x,y,z) för att beskriva de olika punkterna.

Det ändrar ju fortfarande inte att ett plan är tvådimensionellt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback