• 2
  • 3
2018-04-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Om jag hade lånat de 3 600 dollar från en bank, hur mycket skulle jag då betalat i ränta om jag hade betalat tillbaka pengarna efter 3 år? Att tänka så är kanske rättvis i.o.m. att banker inte gör något om de inte tjänar på det?

5% årlig ränta blir 540 dollar på 3 år. Och det är nog en ganska schysst ränta för henne tycker jag. Om hon inte förväntade sig någon ränta alls
Citera
2018-04-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
5% årlig ränta blir 540 dollar på 3 år. Och det är nog en ganska schysst ränta för henne tycker jag. Om hon inte förväntade sig någon ränta alls

540 dollar för den 3 åren ihop? Kan man få en sån human ränta hos dagens banker?
Citera
2018-04-01, 22:00
Medlem
Rebelxs avatar
Du får väl fråga hur mycket NOK de 3600 USD kostade?

Sedan skickar du över det antalet NOK från din bank i Sverige, vad kursen är för dagen får du veta hos banken.

Låter som att du tänker köpa USD för att han sedan får växla de till NOK? Kanske inte fattar är trött..

edit:.. Att betala tillbaka samma summa i norska som han köpte dollarn åt dig med, innebär ju att han får tillbaka exakt samma köpkraft som han offrade för dig. Släng på 2% för att täcka inflation och valfri dricks på det som tack för hjälpen.
Senast redigerad av Rebelx 2018-04-01 kl. 22:03.
Citera
2018-04-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
540 dollar för den 3 åren ihop? Kan man få en sån human ränta hos dagens banker?

Ja och ja
Citera
2018-04-01, 22:32
Medlem
Enklast och hyffsat billigt så gör du en utlandsbetalning till din kompis norska bankkonto. Eventuellt kan mottagaren behöva betala en avgift så se till att skicka en hundring extra så slipper du skämmas. Skicka i norska kronor.
Går du till Forex och strular med kontanter så kommer avgiften bli ca 10 % dvs 3000 kr. Väljer du din vanliga bank så blir avgiften en tiondel. Viktigt att då får mottagarens hela kontoinformation som BIC-adress och IBAN-nummer.
https://www.nordea.se/privat/produkt...talningar.html
https://www.konsumenternas.se/betala...-till-utlandet
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här