• 1
  • 2
2018-04-01, 19:35
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eml874
Jag fick vissa dagar men då det var många utspridda dagar var det ca 5 karensdagar och då förlorade jag ca 5000. Eftersom att jag hamnat i en tidigare ekonomisk kris pga skulder så sved det extra mycket. Nu har jag typ inga pengar kvar och det är 3 veckor till nästa lön. Kan inte låna pengar av någon.
Okej, då förstår jag. Tyvärr går det inte att undkomma karensdagarna om man inte har särskilt avtal från sin arbetsgivare. Om du blir sjukskriven under en längre period kan du få ut pengar på din sjukförsäkring, men då behöver du också en ganska allvarlig diagnos som säger att du inte kan jobba alls.
Citera
2018-04-01, 23:32
Medlem
Citat:
Men riktigt så är det inte. Jag har fått en typ av diagnos av en läkare, vill inte outa vad. Denna åkomma gör att jag har dåligt immunförsvar, depression, smärtor och mental trötthet. Jag stannar inte hemma bara för att jag inte orkar gå till jobbet? Kom igen. Jag är fan en vuxen människa!

Om du har fått en diagnos som täcks av försäkringen (se försäkringsvillkoren), så får du en viss förutbestämd ersättning som baseras på försäkringsbeloppet. För att ta reda på ungefär hur mycket du kan få så kan du kika på riktlinjerna från Svensk Försäkring HÄR. Det jag ville poängtera är att en sjuk- och olycksfallsförsäkring har inget att göra med hur mycket inkomstbortfall du har lidit av, utan den ersätter medicinsk och ekonomisk invaliditet. Notera även att det oftast tar flera år att få ersättning från denna typ av försäkring.
Citera
2018-04-02, 10:46
Medlem
Citat:
Jag fick vissa dagar men då det var många utspridda dagar var det ca 5 karensdagar och då förlorade jag ca 5000. Eftersom att jag hamnat i en tidigare ekonomisk kris pga skulder så sved det extra mycket. Nu har jag typ inga pengar kvar och det är 3 veckor till nästa lön. Kan inte låna pengar av någon.
Känner du till att om du insjuknar inom 5 kalenderdagar från sista sjukdagen så räknas det som samma sjukperiod och du slipper karensdag för den nya perioden?
Citera
2018-04-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Känner du till att om du insjuknar inom 5 kalenderdagar från sista sjukdagen så räknas det som samma sjukperiod och du slipper karensdag för den nya perioden?

Yes! Men nu var det utspridda dagar under månaden som jag inte kunde styra över. Mitt mående är upp och ner.
Citera
2018-04-02, 17:42
Medlem
Citat:
Yes! Men nu var det utspridda dagar under månaden som jag inte kunde styra över. Mitt mående är upp och ner.
Det förstår jag, men om det är 5 karensdagar i februari så är det i snitt 5,6 dagar mellan varje och det låter inte så troligt att alla dina sjukskrivningar skulle bestå av en endaste dag och vara så jämnt fördelade över en månad. Alltså är det sannolikt att minst en av dagarna inföll inom 5 dagar från förra sjukskrivningen och då slipper du den karensdagen vilket ger dig mer pengar i fickan. Det är så klart möjligt att du var sjuk så att nästa sjukdag alltid inföll mer än 5 dagar efter att du började jobba, men då hade du maximal otur.
Senast redigerad av e7andy 2018-04-02 kl. 17:45.
Citera
2018-04-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det förstår jag, men om det är 5 karensdagar i februari så är det i snitt 5,6 dagar mellan varje och det låter inte så troligt att alla dina sjukskrivningar skulle bestå av en endaste dag och vara så jämnt fördelade över en månad. Alltså är det sannolikt att minst en av dagarna inföll inom 5 dagar från förra sjukskrivningen och då slipper du den karensdagen vilket ger dig mer pengar i fickan. Det är så klart möjligt att du var sjuk så att nästa sjukdag alltid inföll mer än 5 dagar efter att du började jobba, men då hade du maximal otur.

Jag var borta så jag fick 3 dagar i karens.

Tråden kan stängas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in