2018-03-30, 11:00
Medlem
Jag funderar på köpa en Volvo årsm. 2011<.
(2010 går också bra beroende på skicket!)
Diesel
budget 100.000kr
Max miltal: 12000mil

Är kass på motorer så till min undran, vilka modeller är det som har svensktillverkade motorer och vilka har inte. De som har motorn 1,6 är de svensktillverkade motorer eller måste man satsa på en större motor då såsom d3? Vill bara slippa att man slutar med en volvomotor tillverkad av sämre kvalité pga ovetskap.

MVH
Citera
2018-03-30, 13:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Nu är knappast en D3 en stor motor till att börja med.
Men varför denna förkärlek till en Svensk motor?
Faktum är att biltillverkarna köper motorer av varandra. Samma sak med standarddetaljer. Sitter samma skit i alla märken.
Just motorer kan du glömma att de är exklusiva för Volvo. Jag kan garantera att det sitter Fordmotorer i Volvobilar på samma sett som Ford Focus RS hade en trimmad Volvo T5-motor i sig när den kom.

Hur det ser ut i dag vet jag inte.
Men förr så gjöt Volvo sina motorblock i Skövde. Dessa monterades sedan ihop med delar från externa leverantörer där bla jag tillverkade delar. Även delar från Finska Valmet kunde jag se o även pallar med bokstäver som inte förekommer på dessa breddgrader.
Citera
2018-03-30, 15:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyoyoyoyo
Jag funderar på köpa en Volvo årsm. 2011<.
(2010 går också bra beroende på skicket!)
Diesel
budget 100.000kr
Max miltal: 12000mil

Är kass på motorer så till min undran, vilka modeller är det som har svensktillverkade motorer och vilka har inte. De som har motorn 1,6 är de svensktillverkade motorer eller måste man satsa på en större motor då såsom d3? Vill bara slippa att man slutar med en volvomotor tillverkad av sämre kvalité pga ovetskap.

MVH
Den femcylindriga är en svensk motor, alla fyrcylindriga är franska. Eller franska och franska, jag vet inte var de är gjorda men de är utveckade i huvudsak av PSA i ett joint venture med Ford.

Vad det gäller problem så har väl båda motortyperna haft ett och annat problem, men det som nämns oftast är ju att femman kan haverera pga. att oljenivån blir för hög och den rusar eller att tillbehörsremmen trasslar in sig i kamremmen. Det drabbar inte de franska på samma sätt.

Men framförallt är det ju en rätt träig historia att köra, den låter mycket, är törstig och är allmänt omodern jämfört med fyrorna.
Citera
2018-03-30, 19:11
Medlem
Var befinner du dig i geografien? Tänkt på miljözoner som kommer att träda in 2020 i Stockholm och sedan runt om i Sverige förhoppningsvis?
Citera
2018-03-31, 18:58
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibbe-33
förhoppningsvis?
Kul eller?
Citera
2018-04-02, 22:34
Medlem
Intressanta svar ni gett som man kan reflektera vidare på! Kanske blir en fyrcylindrig iallfall, någon bra rekommendation där?
Citera
2018-04-03, 06:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av gibbe-33
Var befinner du dig i geografien? Tänkt på miljözoner som kommer att träda in 2020 i Stockholm och sedan runt om i Sverige förhoppningsvis?
2022 ... Och var kommer de däringa zonerna införas? Innanför tullarna eller Gamla stan? Viss skillnad och jag är tämligen säker på att om det blir, det är inte säkert, det enda som är sagt är att det lokalt ska vara möjligt att införa, kommer det vara på väldigt begränsade områden. De som bor i områdena lär dessutom vara undantagna från förbudet när de ska till och från sina hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in