Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 20:04
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Ring social kontoret, dom kan hjälpa dig med hyran.

Medtag kontoutdrag för 3 mån tillbaka.
Citera
2018-03-29, 23:16
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
- Jag vet att det är en fälla med SMS-lån, men ...

Inga men, ta inga sms lån!

Citat:
...vad gör man när man närmare sig botten av skithuset(?)

Slutar gräva.
Citera
2018-04-03, 17:28
Medlem

Jag uppdaterar tråden utifrån min nuvarande situation. Skrivandet hjälper mig att fokusera och lägga upp en strategi som funkar. Dessutom är feedback från smartare människor uppskattat.

1. Jag var och besökte stadens PantBank och sålde mina silversmycken, vilka inte gav mer än 400:- totalt. En liten summa jämfört med kostnaden då de köpes i butik.

2. Jag har dessutom kontaktat de som tar del av mina utkomster, de vet av min situation.

3. Jag planerar inför att hoppa av skolan och avvakta med examensarbete.

4. Skrapa ihop pengar på mitt gamla jobb.

5. Förslag ?
Citera
2018-04-03, 22:57
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Jag uppdaterar tråden utifrån min nuvarande situation. Skrivandet hjälper mig att fokusera och lägga upp en strategi som funkar. Dessutom är feedback från smartare människor uppskattat.

1. Jag var och besökte stadens PantBank och sålde mina silversmycken, vilka inte gav mer än 400:- totalt. En liten summa jämfört med kostnaden då de köpes i butik.

2. Jag har dessutom kontaktat de som tar del av mina utkomster, de vet av min situation.

3. Jag planerar inför att hoppa av skolan och avvakta med examensarbete.

4. Skrapa ihop pengar på mitt gamla jobb.

5. Förslag ?

Låter som en skitdålig idé har du bara examensarbete kvar (15hp?) är du ju klar till sommaren annars och kan börja söka bra jobb?

Jag hade legat på CSN, förklara situationen för dem. Stämmer dina uppgifter kan du ju bara casha in från CSN alternativt ta en kredit på en 20 papp på eller nått och betala när CSN degen kommer.
Citera
2018-04-03, 23:24
Medlem
Social kontoret som sagt, vill också understryka att du inte ska ta några sms-lån.
Citera
2018-04-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Låter som en skitdålig idé har du bara examensarbete kvar (15hp?) är du ju klar till sommaren annars och kan börja söka bra jobb?

Jag hade legat på CSN, förklara situationen för dem. Stämmer dina uppgifter kan du ju bara casha in från CSN alternativt ta en kredit på en 20 papp på eller nått och betala när CSN degen kommer.

Fick studiebidraget idag som en klumpsumma på 25k. Jag har dock inte bara examensarbetet kvar. Jag har dessutom 2 omtentor, jag får inte redovisa ex-arbetet innan dessa är avklarade. Klarar jag inte dessa omtentor nu så måste jag vänta tills nästa vår (...). Vilket är **** drygt. Min strategi är att studera och klara dessa tentor (har typ 10 veckor på mig) och därefter påbörja ex-arbetet (vilket jag kan göra under sommaren, Ht eller Vt).

- Plugga till omtentor.
- Jobba extra när tid finns för att slippa hamna i skiten igen.
- Efter avklarade tentor - påbörja ex-arbetet.

Jag klarar inte av att göra allt detta samtidigt (!)
Citera
2018-04-04, 15:48
Bannlyst
Citat:
Fick studiebidraget idag som en klumpsumma på 25k.

Hade liknande situation men fick inte något retroaktivt Backade 10 lax
Du kan skriva ex jobbet såvida du har påbörjat kurserna där du har omtenta, mao om du har skrivit de första tentorna och varit med på lektionerna. Alltså varit regad på kurserna. Däremot får du inte examen förrän du klarat omtentorna. Tänkte likadant som dig, men efter snack med studievägledaren så fick jag "klarhet". Mitt tips är att snacka med studievägledaren, tagga ner och gör exjobbet, skriv omtentorna efter sommaren om du inte kan göra det före. Då har du din examen i augusti Lycka till
Citera
2018-04-04, 15:56
Medlem
Hamsterbolls avatar
Om dina föräldrar är döda och du inte har några syskon måste du väl fått ett arv? Hade de varken pengar eller bostadsrätt eller värdesaker? Har du kusiner så har du väl även mostrar/fastrar som du kan låna av?
Citera
2018-04-04, 16:39
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Om dina föräldrar är döda och du inte har några syskon måste du väl fått ett arv? Hade de varken pengar eller bostadsrätt eller värdesaker? Har du kusiner så har du väl även mostrar/fastrar som du kan låna av?

Arv är ingen självklarhet. Vilken planet bor du på? Det kostar att dö min vän. Mycket.
Citera
2018-04-05, 23:14
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Fick studiebidraget idag som en klumpsumma på 25k. Jag har dock inte bara examensarbetet kvar. Jag har dessutom 2 omtentor, jag får inte redovisa ex-arbetet innan dessa är avklarade. Klarar jag inte dessa omtentor nu så måste jag vänta tills nästa vår (...). Vilket är **** drygt. Min strategi är att studera och klara dessa tentor (har typ 10 veckor på mig) och därefter påbörja ex-arbetet (vilket jag kan göra under sommaren, Ht eller Vt).

- Plugga till omtentor.

Jag hade nog satsat på att bli klar framförallt, nu vet jag visserligen inte vad du pluggar men dina arbetstimmar lär i vilket fall bli värda minst 300% mer när du är klar och dessutom blir de roligare/intressantare. Drygt med två omtentor dock på 10 veckor borde ju saken vara biff så länge du strukturerar upp tiden, jobba extra hade jag personligen avvaktat med tills efter spärrtentorna better safe than omtentamen nästa vår kompis.
Citera
2018-04-06, 02:26
Medlem
Kroegarns avatar
Citat:

- Plugga till omtentor.

Fick du klumpsumman på 25 lakan nu? Isåfall om TS vill så kan jag slänga ihop en budget åt dig för 3 månader framåt, Om du bara ger mig ungefärliga utgifter i PM (t.ex boende, mat, busskort/bil, övrigt och om du bränner något på skit du klarar dig utan snacks/alkohol/m.m)

Så fixar jag det åt dig. Klart att du ska greja detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in