Citat:
Ursprungligen postat av
F.d-Dramaqueen
Jag har tidigare varit förskonad från att uppleva detta och nu känns det förutom en oerhörd sorg och rädsla över att förlora henne även en rädsla vad man kommer få se henne gå igenom fram tills dess..
Hon har redan mycket ont, av den tid läkaren gissade att hon hade kvar så är det en månad kvar. Hon får vård i hemmet och har plats på sjukhem när det inte går att bo hemma längre. Vi har satt igång hemtjänst för att det ska finnas hjälp men det är även för ren tillsyn morgon och kväll.
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter att stå vid sidan av en cancersjuk fram till slutet?
Beklagar. Jag har gått igenom det du går igenom just nu. Förlorade båda mina föräldrar 2011. Mamma i februari och pappa i november det året, i mammas fall gick det fort och jag hann inte förbereda mig. I pappas fall tog det lite längre tid, fast det tog egentligen bara ett år efter att han hade fått sin diagnos som var levercancer tills att han var borta.
De sista tre veckorna var hemska! Det var jobbigt att se honom bli sjukare och sjukare och tyna bort, han som alltid varit pigg, frisk och stark. En riktig urkraft i sin krafts dagar och nu skulle han dö och det fanns ingen återvändo.
Kände mig duktigt otillräcklig. Vad ska man säga? Vad ska man göra?

Såhär i efterhand anklagar man sig själv och tänker att jag borde gjort si eller så. Men det är nog bara mänskligt och normalt antar jag.
Min panikångest som jag haft i många år men som legat mer eller mindre latent och jag höll den i bra schack återkom i full kraft p.g.a sorg och sådant. Så mitt tips till dig ts, tillåt dig att sörja & vara ledsen. Var inte " stark" som tror att man ska kunna hålla inne allt för det går inte och man gör sig själv en otjänst.
Stark är den som vågar visa känslor och be om hjälp. Svag är den som går genom livet som inte robot och tror att man är "cool" för att man inte visar känslor. Det är lika viktigt att kunna skratta som att kunna gråta ja att visa alla känslor. även ilska, upphetsning, glädje o.s.v. Den som aldrig gråter och/eller visar känslor och går genom livet som en zombierobot löper större risk att drabbas av mental ohälsa.
har man läst psykologi så vet att man psykologin talar om de fyra vätskorna, brun galla, grön galla, blod och vatten som finns i våra kroppar. Och när vätskorna är i obalans så kan man bli galen och orationell. T.e.x genom att förneka sig sina mänskliga egenskaper som förmågan att gråta eller skratta för den delen. Det är därifrån vi har fått talesättet: " inte vid sunda vätskor."
Så återigen ts jag beklagar verkligen och du får gärna skicka pm. Jag har fler tips, råd och uppmuntran på lager om du skulle behöva det.