2018-03-29, 18:29
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
En halv miljon är mycket. Va inte så dum att du betalar. Sjukskriv dig och lev på bidrag. Samtidigt flyttar ni i all hemlighet till Danmark eller Norge och arbetar där, tjänar bra utan utmätning.

Norge, Sverige och Danmark har en sorts amkörda skatteregister. Jag jobbar i Norge ibland och Sverige får alltid veta av Skatteetaten vad jag tjänat i Norge.
Citera
2018-03-29, 18:42
Medlem
Onanikrems avatar
Cykla i stället för ha bil.
Laga mat (billig) från grunden i stället för fredagsmys och halvfabrikat.. potatis är jättebilligt!
Kontantkort till telefonen och INGEN surf.. gammal knapptelefon som går att ringa med och 100 kr i månaden för detta.
Alla jävla kanalpaket och spotify är bara att klippa direkt, sälj Tvn.. är bara propaganda skit och lekprogram ändå.
Sluta rök/snusa och sluta drick alkohol.

Folk är bortskämda!
Citera
2018-03-29, 20:51
Medlem
Tack min vän ! Tänk om alla kunde vara som du och stödja istället för att komma med sina idiotiska kommentarer ?
De kan inte fatta att man kan hamna i en sånt situation på så många olika sätt och det har inte med att vara oansvarig . Tvärtom
Kanske mitt företag gick i konkurs ?
Kanske jag har två svår cancer sjuka föräldrar i hemlandet som har inte den fria sjukvården som här ? Skulle inte ni låna och betala för eran föräldrar om ni var i den situationen ?
I så fall har ni varken samvete eller den minsta av kärlek i ert hjärta !
Jag bara bad att få tips och råd just om hur KF brukar räkna och om det beloppet stämmer inte att hur vi ska leva och spara osv. Det kan vi redan själva !
Hur som helst tack för din information.
Citera
2018-03-29, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peddi11
Jag och min fru har av olyckliga anledningar hamnat hos kronan med en skuld runt halv miljon.
Vi arbetar båda två och har två barn ! Ungdomar !
När kronan gjorde utmätning på lönen blev så att vi fick behålla ca 19000kr av lönen och resten drar dem vilket är ca 22000kr varje månad ! De tar ingen hänsyn till privata lån eller kreditkort, mobil, internet, tv kanaler inget !
De säger att en familj på 4 personer efter hyran ska ha ca 11000kr och då allt ingår i detta belopp.
Men verkligheten är inte så när vi betalar alla räkningar finns inte ens pengar till maten.
Nu till frågan :
Är det verkligen så ?
Kan man överklaga deras beslut ?
Finns det något vi kan göra för att sänka beloppet?
Vi ville självklart betala av vårt skuld men 22000kr varje månad är verkligen mycket och vi klarar inte oss !
Detta är så omänsklig ! Vi är ändå inte brotslingar ! Har bara ofrivillig hamnat i detta situation.
Tacksam för all tips, råd och fakta.

11k efter hyran och ej nöjd. Wtf du har skulder och säkert många räkningar. Betala bara hyra och el samt bredband bwhövs inte ner
Citera
2018-03-29, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
11k efter hyran och ej nöjd. Wtf du har skulder och säkert många räkningar. Betala bara hyra och el samt bredband bwhövs inte ner

Ta ett samlingslån och betala av skulderna.
Citera
2018-03-29, 21:38
Medlem
Tack så hemsk mycket min vän du pratar rakt ut från mitt hjärta ! Läs svaren som jag skrev till Riddarhuset !
Folk fattar ingenting och läser inte ens vad man har skrivit !
Dem ville bara döma folk och säkert bara njuter av andras problem och olyckligheter.
Ingen hamnar frivilligt i den sitsen det finns alltid en eller flera förklaringar som man inte behöver ta upp här.
Jag behövde bara lite info om hur KF räknar ut beloppet som man kan behålla anledningen var det att en av arbetskamraters syskon hade varit i samma situation med ännu högre skuld och de tjänade mer än oss per månad men kronan hade dragit typ hälften av det som dem drar av oss och hon var chockad när jag berättade hur mycket de tar från oss och tyckte att det måste vara nåt fel räknad någonstans !
Därför skrev jag detta inlägg för att se om någon annan är i samma sits och hur mycket de betalar varje månad.
Hur som helst tack för din omtanke och hoppas att dem andra lär sig lite hyggligheten i detta tråd.
Tack
Peddi11
Citera
2018-03-29, 21:56
Medlem
Hade vi inte tagit ansvar så hade vi inte fortsatt jobba häcken av oss och satt hemma och levt på socialen och inte betalat en enda krona tillbaka !
Dessutom du som inte vet något om andras liv är bättre och hålla käften och lyssna/läsa istället och se vad människor behöver hjälp med !
Jag behövde inte sådana tips och råd som du kom med !
Citera
2018-03-29, 21:57
Medlem
När det går till utmätning, har det innan det, vandrat några varv inom myndigheterna.. dvs de som någon är skyldig pengar till har tröttnat och vill ha pengarna omedelbart. Kan vara en liten företagare som är beroende av typ 30 000 för att inte behöva försätta sig i konkurs.. Den som har en skuld får ju åtskilliga brev innan och kan och har möjlighet att komma fram till en lösning innan det blir utmätning. Inga sympatier här inte.. Men en dialog med de som ska ha pengarna och en deal med dem är ju bäst, innan det blir Kronofogde/tingsrätt..vilket annars slutligen leder till utmätning.
Citera
2018-03-29, 22:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddi11
Hade vi inte tagit ansvar så hade vi inte fortsatt jobba häcken av oss och satt hemma och levt på socialen och inte betalat en enda krona tillbaka !
Dessutom du som inte vet något om andras liv är bättre och hålla käften och lyssna/läsa istället och se vad människor behöver hjälp med !
Jag behövde inte sådana tips och råd som du kom med !
Kronofogden räknar på att man efter bostadskostnaden är betald får behålla ett normalbelopp. Utifrån det du beskriver låter 11 000 lite lågt. Normalbeloppet 2018 är satt till 7 952 kronor för sammanlevande makar eller sambor samt 2 940 kronor för barn 7 år eller äldre (du skrev ungdomar i din trådstart - är de yngre än 7 år är beloppet 2 554 kronor). Med andra ord skulle det motsvara drygt 13 800.

I boendet kan andra utgifter ingå:
Citat:
Förutom normalbeloppet får du också behålla pengar för ditt boende. Om du bor i hyreslägenhet är boendekostnaden din hyra samt kostnaden för värme. Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftkostnader vara en del av boendekostnaden.
Mitt tips är att du ser över era utgifter och kartlägger hur mycket det handlar om, vad pengarna går till och se vad ni kan rensa bort samt läser på vad det står på kronofogdens sidor:
https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
https://www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html

Därefter kan det vara vara en bra idé att kontakta din handläggare på kronofogdemyndigheten och se om den summa ni har kvar verkligen är riktig.
Citera
2018-03-30, 05:12
Medlem
TS skriver ju att de har 19 000 kvar, vilket är mer än vad jag och två andra helt skuldfria personer drar in tillsammans i hushållet, så jag ser faktiskt inte problemet här. Betala och var glad att ni får behålla allt ni har, det kunde varit mycket värre.
Citera
2018-03-30, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
När det går till utmätning, har det innan det, vandrat några varv inom myndigheterna.. dvs de som någon är skyldig pengar till har tröttnat och vill ha pengarna omedelbart. Kan vara en liten företagare som är beroende av typ 30 000 för att inte behöva försätta sig i konkurs.. Den som har en skuld får ju åtskilliga brev innan och kan och har möjlighet att komma fram till en lösning innan det blir utmätning. Inga sympatier här inte.. Men en dialog med de som ska ha pengarna och en deal med dem är ju bäst, innan det blir Kronofogde/tingsrätt..vilket annars slutligen leder till utmätning.

Fordringsägaren skickar en faktura, sedan oftast en påminnelse som följs av ett kravbrev. Inget resultat så långt, då lämnas ansökan om bf till kfm, efter erhållen exekutionstitel kan utmätning ske direkt. Så några varv inom några myndigheter hanteras inte ärendet.

Är det en skuld till det allmänna, skatter, avgifter eller liknande, då restförs denna, alltså en enklare tur av ärendet hos kfm, sedan möjlighet till utmätning även i dylika fall.

Ovanstående åskådliggör normala fall där inte fordran är tvistig.
Citera
2018-03-30, 10:54
Medlem
ElvaMls avatar
11000 efter hyran är inte lite egentligen. Lite om man är van med betydligt mer JA, men inte omöjligt att klara sig på. Vet folk med utmätning som har betydligt mindre än så efter hyra/räkningar med lika många barn men som endå klarar sig.

Är det prick 11 efter hyran eller med el inräknat? Vad har ni för andra räkningar? Internet? Många abonnemang går ju att avsluta eller sänka kostnaden på, förhandla avtal osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in