2018-03-28, 20:17
Medlem
Irrelefants avatar
Köpte lite Northern Light som ska vara bra för nybörjare. Efter att ha låtit tre frön gro i papper insåg jag att jag råkat köpa sorten som inte är autoblommande... Är det kört då? Eller kan jag få någon skörd på dem utomhus?

(Jag har även köpt nya, autoblommande frön som bör vara på väg hem. Men jag tycker det är synd att slänga de andra)
Citera
2018-03-28, 20:22
Medlem
ganska kört ja. börjar inte blomma förrän på hösten.
Citera
2018-03-28, 22:18
Medlem
Det hade nog varit kört med autoblommade nu med. Nu vet jag inte så mkt om utomhus, men det är ju minus grader i Skåne på natten!
Citera
2018-03-28, 22:36
Medlem
Irrelefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det hade nog varit kört med autoblommade nu med. Nu vet jag inte så mkt om utomhus, men det är ju minus grader i Skåne på natten!

Jo men de ska ju gro i förväg några veckor, inomhus. Eller? Som andra plantor.
Citera
2018-03-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelefant
Jo men de ska ju gro i förväg några veckor, inomhus. Eller? Som andra plantor.

En vecka, el så, i grod (på papper el så) sen i kruka. Om du kör dom under bra ljus är dom 40-60 cm på en månad (beroende på strain) . Då är vi i början maj. Är igen utomodlare, men skulle tippa på att blomningstiden bör börja typ 1/7 eller så.

Men jag tror inte man kör hela veg. stadiet utomhus oxå. Det finns väl trådar för utomhus oxå. Då borde man väl landa nån stans kring mitten på maj att groda dom, sen plantera dom i 1/6. Så dom faller in i blom när dagarna börjar bli kortare.
Citera
2018-03-29, 00:14
Medlem
Det lönar sig att bara vegga autos en vecka max, brukar föra ut dom direkt dem kommit upp ur jorden. Dem klarar ändå av kalla nätter fasst dem är skit småa. Har odlat utomhus fem år irad nu.
Citera
2018-03-29, 15:12
Medlem
Greenwhites avatar
Jag brukar också köra nån vecka inomhus och sätta ut dem när det är 15 grader+ på nätterna så klarar de sig utmärkt. Du kan glömma att lyckas skörda icke-af strains i sverige om du ej kör i växthus TS.
Citera
2018-03-29, 22:42
Medlem
JohnnyHaschs avatar
Vanliga passar sig inte i vårt klimat. Vi har förkorta sommrar, växtsäsonger.
Citera
2018-04-13, 23:11
Medlem
Irrelefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Jag brukar också köra nån vecka inomhus och sätta ut dem när det är 15 grader+ på nätterna så klarar de sig utmärkt. Du kan glömma att lyckas skörda icke-af strains i sverige om du ej kör i växthus TS.

Jag kör i växthus, dock ett oisolerat och väldigt dåligt litet växthus.
Citera
2018-04-14, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelefant
Jag kör i växthus, dock ett oisolerat och väldigt dåligt litet växthus.

Tror dock det är timmarna ljus som avgör när den börjar blomma inte enbart värmen
Citera
2018-04-16, 10:17
Medlem
SVHDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yke
Tror dock det är timmarna ljus som avgör när den börjar blomma inte enbart värmen

16 timmar ljus växer den på längden & bredden, 12 timmar ljus säger plantan att vintern kommer och börjar blomma, värmen får plantan att växa fortare till skillnad om det skulle vara kallt, går långsammare & ibland växer den inte alls

Auto bryr sig inte, de tar sin tid och blommar när den vill efter 4-5 veckor

OP:
Ha bara plantorna ute och behandla dem som du skulle gjort med dina autos, efter 4-5 veckor ta in plantorna och låt dem stå i ett mörkt & rent rum (tex badrummet?) i 12 timmar och ta ut dem vid soluppgång och låt dem vara ute i 12 timmar när du vill dem ska blomma. Är den bästa lösningen jag kunde komma med...
Citera
2018-04-16, 10:58
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Ett lite krångligt sätt att få dina icke-autos att blomma utomhus vore att använda dig av svarta sopsäckar och täcka dom med under 12 mörker, men då är det ju i princip ett måste att bo väldigt nära stället du planterat dom på, för annars blir det jäkligt jobbigt att hålla på med det.

Ett annat sätt att ta tillvara dessa från är att plantera dom utomhus och låta blomingen komma igång av sig självt men att sen inte låta dom blomma klart (vilket dom antagligen inte skulle hinna göra ändå) utan plocka dom när du känner att det inte går att vänta längre och sen använda dom till att göra is-hasch av dom. Lite tricomer hinner ju alltid bildas och dom kan man ju ta tillvara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in