2018-03-28, 01:57
Medlem
Mrgreens avatar
Inte meningen att vara tyken här men du skulle nog ha tänkt på detta liiiite tidigare. En mycket bra idé vid mönstring är att t.ex. spela lite halvdöv. När du nu är där du är - ja du...fundera lite på vilken sjukdom som skulle kunna ligga närmast till hands och som på något vis kan säkerställa en positiv bedömning av en läkare. Jag skulle gissa på psykisk åkomma av något slag. Det finns väl också någon sån där allmänt oidentifierbar åkomma - ME eller nåt. I värsta fall får du kanske ta och trampa på en spik och ta den smärtan. Lurig situation men du bör försöka ta dig därifrån. OCH till er herrar som snackar desertör; Vill vi verkligen ha den här typen av "män" i vår armé i skarpt läge? Jag vill inte det i alla fall så tagga ned.
Citera
2018-03-28, 01:58
Medlem
storpungens avatar
Hasch med tobak uti buskarna. Detta går inte!!
Citera
2018-03-28, 02:00
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Hallå kom undan väldigt enkelt...............................
Jag har inte ord för vad jag anser om det som du skrev ,,,,Kronvrak räcker inte.
På min tid var det bara en viss typ av slashasar och noll noll noll och 55or som inte gjorde lumpen.
Jag har gjort drygt fyra år ute i busken själv. Fyra år ca i tält då alltså.
Repövningar hela åttiotalet med och ett par vändor till Bosnien med och du orkar inte hallå grabben.
Tänk om finnarna sagt så under vinterkriget.
Vad fan är 000r och 55r. Du verkar ju halvt krigsskadad.
Citera
2018-03-28, 02:01
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgreen
Inte meningen att vara tyken här men du skulle nog ha tänkt på detta liiiite tidigare. En mycket bra idé vid mönstring är att t.ex. spela lite halvdöv. När du nu är där du är - ja du...fundera lite på vilken sjukdom som skulle kunna ligga närmast till hands och som på något vis kan säkerställa en positiv bedömning av en läkare. Jag skulle gissa på psykisk åkomma av något slag. Det finns väl också någon sån där allmänt oidentifierbar åkomma - ME eller nåt. I värsta fall får du kanske ta och trampa på en spik och ta den smärtan. Lurig situation men du bör försöka ta dig därifrån. OCH till er herrar som snackar desertör; Vill vi verkligen ha den här typen av "män" i vår armé i skarpt läge? Jag vill inte det i alla fall så tagga ned.
Så du vill ha desertörer landsförädare som sticker när det blir lite kallt i fredstid.
Bedrövligt slapp attityd helt otänkbart på min tid och min tid är fan inte över grabben.
Kan nog fan ta på mig uniformen och packa utrustningen om de anfaller oss.
Kan du det?
Eller sticker du med och suger fiendens kuk.
Citera
2018-03-28, 02:07
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det får man nog på andra ställen också, men fy fan vilken unken arbetsmiljö!
Bra aebetsmiljö är det INTE. Kallt så in i helvete ich inget händer. Förbannat tråkigt. Otrevligt och ogästvänligt. Snö och kallt. Kallt!
Citera
2018-03-28, 02:09
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Vad fan är 000r och 55r. Du verkar ju halvt krigsskadad.
Det är en klassificering som användes förr tämligen inofficiellt redan då på idioter kronvrak mm mm.
Sådana som knappt kunde bli malajer.
Ja jag är nog krigsskadad erkänner.
Men jag har gjort min tid i kronans kläder och aldrig gett upp.
Man gjorde inte det förr då var det tåga i folk.
Ungdomar i dag orkar inte något massor med slapptaskar som inte klarar grundläggande fyskrav för att ens bli skytteslusk så dåligt ungdomar som sitter o glor i sin mobil istället för att sparka boll ragga brudar och dansa tro fan att de inget orkar utan sitter i skogen o lipar som en fjolla
Men vänta bara tills den lede Fi anfaller
Citera
2018-03-28, 02:19
Medlem
Mrgreens avatar
Citat:
Så du vill ha desertörer landsförädare som sticker när det blir lite kallt i fredstid.
Bedrövligt slapp attityd helt otänkbart på min tid och min tid är fan inte över grabben.
Kan nog fan ta på mig uniformen och packa utrustningen om de anfaller oss.
Kan du det?
Eller sticker du med och suger fiendens kuk.

Det jag försöker säga till dig arga människa är att jag inte vill ha någon ute i fält i ett skarpt läge som inte vill vara där. Ni verkar vara många hårda veteraner som kan och vill kriga på. Då tycker jag att vi ska låta er göra det och låta småpojkarna som hellre vill annat göra just annat.

Din sista mening "Eller sticker du med och suger fiendens kuk" var ju jättekonstig. Vi pratar inte om mig nu utan vi ska svara en pöjk som vill avsluta sin militärtjänstgöring i förtid. Och FYI: Nej jag suger inte kuk - varken fienders eller vänners.
Citera
2018-03-28, 02:33
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Det jag försöker säga till dig arga människa är att jag inte vill ha någon ute i fält i ett skarpt läge som inte vill vara där. Ni verkar vara många hårda veteraner som kan och vill kriga på. Då tycker jag att vi ska låta er göra det och låta småpojkarna som hellre vill annat göra just annat.

Din sista mening "Eller sticker du med och suger fiendens kuk" var ju jättekonstig. Vi pratar inte om mig nu utan vi ska svara en pöjk som vill avsluta sin militärtjänstgöring i förtid. Och FYI: Nej jag suger inte kuk - varken fienders eller vänners.
Saken är den att vårt försvar i dag inte räcker vi är för få som försvarar landet.
Ruinfeldt skrotade vårt starka försvar vi var en stormakt militärt i Europa fram till 2005 det tar lång tid att komma tillbaka och bygga upp det igen var samma sak efter första världskriget 1925 så beslutades det om kraftiga nedläggningar av försvaret vad hände då tror du på 1930 talet ja och då var det försent vi hade tur som slapp undan det som Norge och Danmark fick uppleva så nog fan blir jag arg på alla som inte står upp för sitt fosterland så som man gjorde förr.
För ryssarna hade aldrig vågat anfalla oss för 20 år sedan vårt flyg hade stoppat dom innan de nått Gotland.
Citera
2018-03-28, 02:34
Medlem
falconer8s avatar
Citat:

Nja..... Jag är nog benägen att hålla med den gode soldaten Charlemange. Skulle vilken krigsmakt som helst endast mobilisera dom som VILLE vara där så skulle dom inte få ihop många soldater.

Hur många av Karl den elftes här vid slaget vid Lund 1676 tror du VILLE vara där? Och där kan jag lova dig var kallt, dålig mat (eller ingen) sjukdomar grasserade båda i den svenska såväl som den danska hären.

Svenskarna hade marscherat i ett dygn eller mer för att nå krigsskådeplatsen och någon vila när dom anlände var det inte tal om!

Så nej ett litet land som Sverige behöver alla soldater dom kan få tag på vid ett skarpt läge! Vi har ju sett hur dåligt det gick nu när vi har testat yrkesförsvar och frivillig värnplikt. Försvarsmakten har inte kunnat få ihop folk.

Ett land som USA med nästan 300 miljoner invånare kan ha det systemet med enbart yrkesförsvar på frivillig basis men knappast Sverige.
Citera
2018-03-28, 02:36
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Det är en klassificering som användes förr tämligen inofficiellt redan då på idioter kronvrak mm mm.
Sådana som knappt kunde bli malajer.
Ja jag är nog krigsskadad erkänner.
Men jag har gjort min tid i kronans kläder och aldrig gett upp.
Man gjorde inte det förr då var det tåga i folk.
Ungdomar i dag orkar inte något massor med slapptaskar som inte klarar grundläggande fyskrav för att ens bli skytteslusk så dåligt ungdomar som sitter o glor i sin mobil istället för att sparka boll ragga brudar och dansa tro fan att de inget orkar utan sitter i skogen o lipar som en fjolla
Men vänta bara tills den lede Fi anfaller
Malaj. Vad är en malaj? Visst fan har man raggat brudar, cyklat, bärsat och spelat fotboll. Nu förfryser jag med en mobil i handen och en pipa hasch i käften. Enda nöjet jag har. Och flashback då. Ärtbössan har jag demonstrativt lagt mot en björk 20 meter bort.
Citera
2018-03-28, 02:42
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Nja..... Jag är nog benägen att hålla med den gode soldaten Charlemange. Skulle vilken krigsmakt som helst endast mobilisera dom som VILLE vara där så skulle dom inte få ihop många soldater.

Hur många av Karl den elftes här vid slaget vid Lund 1676 tror du VILLE vara där? Och där kan jag lova dig var kallt, dålig mat (eller ingen) sjukdomar grasserade båda i den svenska såväl som den danska hären.

Svenskarna hade marscherat i ett dygn eller mer för att nå krigsskådeplatsen och någon vila när dom anlände var det inte tal om!

Så nej ett litet land som Sverige behöver alla soldater dom kan få tag på vid ett skarpt läge! Vi har ju sett hur dåligt det gick nu när vi har testat yrkesförsvar och frivillig värnplikt. Försvarsmakten har inte kunnat få ihop folk.

Ett land som USA med nästan 300 miljoner invånare kan ha det systemet med enbart yrkesförsvar på frivillig basis men knappast Sverige.
Tack
Mitt regemente lifregementes husarer var med då den 4 December 1676 under ledning av regc Bielke vilket kungen var mycket tacksam för och slaget vid Lund anses som ett av världshistorien blodigaste slag i förhållande till hur många som överlevde det går inte in på skruv och mutter men hårt var det.
Ja vi behöver alla som kan stå upp i Sverige och förr hade i princip allt totalförsvarsplikt alltså alla kunde bidra med något soldater skall ju äta och någon skall passa soldatens barn.
Förstår för övrigt inte hur man kan ha fruntimmer ihop med flasarna nu för tiden inte bra för moralen alls. jag erkänner jag är gammal och konservativ det var bättre förr pojkar var pojkar och flickor flickor och i lumpen åt man fläsk fanns ingen muslim mat eller vegetariskt alt till lunch för övrigt så åt vi jägare frystorkat utomhus vi låg inte många dygn inomhus
Citera
2018-03-28, 02:44
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Malaj. Vad är en malaj? Visst fan har man raggat brudar, cyklat, bärsat och spelat fotboll. Nu förfryser jag med en mobil i handen och en pipa hasch i käften. Enda nöjet jag har. Och flashback då. Ärtbössan har jag demonstrativt lagt mot en björk 20 meter bort.
ärtbössa ok tror inte det är en ärtbössa prova mot magen ett skott så får du se vad som händer grabben och du 20 meter prova det när ryssen kommer med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in