• 1
  • 2
2006-01-27, 06:31
Medlem
zizacons avatar
C-kursen var det ja..men jag tycker ocks att gymnasiets bcker var rtt kassa. Faktum r att ganska mnga mattebcker r kassa, jag menar fr dom betalt per sida som i USA, eller fr att vara s opedagogisk som mjligt?

Jag kpte ett tunt litet papphfte p Chalmers som sammanfattade det hela mycket bttre. Det r ju inte speciellt omstndigt egentligen..
Citera
2006-01-27, 10:53
Medlem
Solstolens avatar
Lste Matte C i tvan. Tar studenten i vr. De bcker vi hade var inte alls bra tyckte jag. Som exempel var det alltid de lttaste uppgifterna, och det r ju bra det med. Men att det inte fanns exempel p lite mer avancerade uppgifter tyckte jag var konstigt. Det r ju lite bkigt nr man sitter hemma och pluggar nr man inte har en lrare till hands om det skulle dyka upp en svr uppgift..
Citera
2006-01-27, 13:03
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Den hr anvnder dom p komvux: http://www.bokus.com/b/9127510271.html
Sen har ven Liber ngon serie som heter Optima, har anvnt den sjlv och tycker att den fungerar mycket bra.

Komvux och Komvux, inte p det i min stad i alla fall.
Vi anvnde "Matematik frn A till E", en bok fr varje kurs.

De lider av exakt det problem Solstolen tar upp. Exempeluppgifterna brjar grundlggande och blir succesivt svrare. Sen nr man kommer till rkneuppgifterna r det samma visa, bara det att nr man klarat av de uppgifter som r i niv med de svraste exempeluppgifterna s fortstter det med ytterligare, nnu svrare uppgifter. Och dr sitter man helt utan vgledning.

Fr distansstudierna fick man kpa till en handledning som lrarna satt ihop fr att det skulle funka.

Och ja, derivatan brjar i C och fortstter sedan i D-kursen.
Citera
2006-01-27, 13:16
Bannlyst
Calculus r den enda bok du behver nr det gller derivata
Citera
2006-01-28, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Komvux och Komvux, inte p det i min stad i alla fall.
Vi anvnde "Matematik frn A till E", en bok fr varje kurs.

De lider av exakt det problem Solstolen tar upp. Exempeluppgifterna brjar grundlggande och blir succesivt svrare. Sen nr man kommer till rkneuppgifterna r det samma visa, bara det att nr man klarat av de uppgifter som r i niv med de svraste exempeluppgifterna s fortstter det med ytterligare, nnu svrare uppgifter. Och dr sitter man helt utan vgledning.

Fr distansstudierna fick man kpa till en handledning som lrarna satt ihop fr att det skulle funka.

Och ja, derivatan brjar i C och fortstter sedan i D-kursen.

D har du antagligen inte ngon som helst fallenhet fr matematik, fr de som har det knner inte som du.
Svrigheterna du upplever tyder p svag begvning fr matematiskt tnkande.
Citera
2006-01-28, 19:32
Bannlyst
Trdskaparen skulle jag vilja tipsa om KTH:s webbmatematik-kurs, mer om den kan du lsa p:
http://www.math.kth.se/internetmatte/index.html
Visserligen behandlas c- och d-matten dr, men fr mycket matematik kan man aldrig lra sig.
Dessutom r kursen en renodlad webbkurs, drfr borde den kunna genomfras relativt smrtfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in