Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Här en artikel om hur sådan data som Google samlat på mig genom att spara min sökhistorik kan användas till. Bl a kan en bank köpa info för att kolla om jag är potentiell pestkund. Är jag sådan som har flera relationer och skilsmässor bakom mig? Då är man riskkund. Har jag Googlat sjukdomar? Likadant där också.
Och i mitt fall googlade jag intensivt efter sjukdomar under en period då en äldre släkting blev sjuk och det tog tid innan han fick sin diagnos. Så egentligen har det ingenting med mig att göra men det bryr sig inte Google om. Och när banken bestämmer sig för att jag är en pestkund till följd av sjukdomsgooglingar och avvisar mig finkänsligt genom att ge ett förslag på ockerränta har jag ingen aning om att det var pga vad jag googlat.
Och det har ojats över att Kina graderar sina medborgare efter deras beteende. Vi verkar redan leva i Kina utan att veta det.
https://motherboard.vice.com/en_us/a...ata-collection
Kanske dags för folk att sluta skämmas och vara rädda för att exponeras som "icke-perfekta" av maktelitens hantlangare (Google, Facebook, Twitter etc)?
Vi alla har brister. Dessa brister kommer nästan alltid som konsekvens av maktelitens samhälle de gett oss. Vi söker efter porr, vapen, knark, skilsmässor, psykiska problem och mycket annat som eliten vill kunna använda som slagträ mot oss den dagen de vill krossa oss om vi blir för besvärliga. Sluta då att bry er om att ni har brister.