Citat:
Ursprungligen postat av
Pandorak
Hej igen,
Svar till "from Another Place":
Beklagar att jag kanske inte uttyckt mig tydligare,
Självfallet så kan man inte mena att ALLA, psykotiker är schamaner, el profeter.
Men jag vill framhålla att stort antal ur denna grupp, skulle kunna botas,
eller ha det väsentligt bättre. I minst ur synvinkeln att psykosmediciner för dom flesta,
är MKT skadliga.
Vad som kanske inte riktigt kom fram:
Med stort tålamod, personlig lämplighet, fantasi - går det att förstå
"psykotikerns budskap". MEN det ÄR mkt arbetssamt, man måste ha TRON !
Ett flertal dokumentationer finnes på detta, i Sverige främst Barbro Sandin på Säter,
RD Laing i England och Frieda From Reichman i USA. Det låter som ngn kultursnobbism,
men det är ju en skola, den sk "psykosterapi-skolan"
- Men idag så finnns EJ tron och styrkan, personal inom vården blir itutade att modellen ej
funkar, den lilla majoritet som finns kvar orkar då ej, starta upp ngt. Man kan oxo,
lugnt utgår från att multinationella läkemdelsbolag lägger krokben i vägen.....
Pandorak
Hej, först vill jag fråga om ifall du har någon erfarenhet av psykosterapin och vad du tycker om den? Hjälpte den? Hur gick behandlingen till för dig? Sen så vill jag kritisera din användning av tro. Visst, man kan skriva TRO i caps lock och mena den här övermänskliga intuitionen som man kan tyda svårtydlig symbolik, men i ärlighetens namn så skulle du kunna mena precis vad som helst. Bara för att massa människor tror på en viss terapi, känner de läkande vindarna, så betyder det inte att det faktiskt hjälper. Det låter jävligt farligt att en terapi ska grunda sig på "a leap of faith" istället för empiri, i alla fall så skulle jag inte vilja ta min dotter till någon sådan terapi-skola.