2018-03-25, 14:59
Medlem
Jag begriper inte den ensidigt inriktade behandlingen på tidig störning,
alltså tunga mediciner - neuroleptika ?
Man kallar det annorlunda medvetandet för "sjukdom", el psykisk ohälsa, som om
det vore cancer el diabetes.

# I primitva kulturer ses den psykotiske som schaman, eller annan hög person,
Stigmatisering och paria-rollen undviks därmed
# Psykosen ses som ett fullt naturligt sätt att hantera inre trauman
# I vuxenrollen har man fastnat/regredierat på barnstadiet

Sk psykospsykoterapi (typ Barbro sandin, Frida From-Reichman mfl)
skrämmer etablisemanget, då det skulle sätta delar av etablisemanget i gungning,
Inget system välkomnar tillfrisknanden som betyder omfördelnng av bördor.

Denna form av terapier kräver en känslig, kreativ o tålmodig utövare. Den kan ta tid,
det som den psykotiske säger, kommer oftast fram i förklädd tappning, som bild,
eller annan kreation.

Finns även varianter med total avstängning, och helt "normalt" pratande,
men det är inte Det Sanna Jaget som kommer fram. I dessa fall kan man tala om
pseduoneurotisk schitzofreni, eller schitzofreni utan symptom.

Tyvärr är det, och detta är tragiken, få mskor som får denna behandling.
Så tragiskt med dessa, "medicinskt färdigbehandlade", som trampar på
"gruppboenden, tjocka av medicin och kemiskt lobotomerade"....

pandorak
Citera
2018-03-29, 08:26
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det är svårt att tyda din trådstart, men jag antar att den delvis handlar om skillnader i synsätt på psykos och behandling av psykotiska människor bland olika kulturer. Jag har mött samma resonemang förut: Att de som betraktas som psykotiska i Sverige och västvärlden i andra, mer primitiva kulturer/semi-primitiva kulturer upphöjs till schamaner och healers och att de därmed inte betraktas som sjuka. Det är en mycket grov generalisering. Det finns sannolikt ett korn av sanning i den; människor som i exempelvis Indien betraktas som en form av gurus eller visa män skulle sannolikt i Sverige inom psykiatrin i många fall betraktas som psykiskt sjuka, psykotiska.

Men dessa skillnader åsido. Har du sett schizofrena människor utan rätt medicinsk behandling? Har du sett människor i akut psykotiska tillstånd och hur dessa skulle vara om de inte emottogs av slutenvårdsspsykiatrin och fick rätt medicinsk behandling och omvårdnad? Jag har sett det ett antal gånger på nära håll och i dessa fall så finns det sällan något annat alternativ än att människorna medicineras och hamnar - under den akuta sjukdomsfasen - inom slutenvårdspsykiatrin. Möjligtvis krävs placering på ett särskilt boende efteråt och/eller regelbunden kontakt med öppenvårdspsykiatrin, samt stödinsatser i hemmet. Om man skulle skippa den här biten och upphöja dem till någon sorts andliga övermänniskor, så skulle det sannolikt spä på deras vanföreställningar och leda till mer lidande för dem själva och andra.

Såväl som man kan vinkla synen på den här sortens människor till någonting positivt - vilket den kanske faktiskt är i vissa fall, i vissa länder, i rätt kontext och med en viss gränsdragning sett till måttlighet -, så kan man också belysa den bristfälliga eller obefintliga behandlingen av svårt psykiskt sjuka människor i andra kulturer. Alla upphöjs inte utan urskillning till schamaner, healers och andliga gurus. Det finns en gränsdragning och när det kommer till den här frågan är inte allting svart eller vitt. Det finns gråzoner också.

Däremot så håller jag med om att detta vanligt förekommande fenomen "att medicinera, medicinera och åter medicinera bort problematiken" inte är den enda lösningen för psykospatienter eller för någon patient öht inom psykiatrin, oavsett problematik. Oftast krävs andra lösningar också: Sociala sådana, samtalsterapi, m.m.
Citera
2018-03-29, 15:45
Medlem
Officiellt så är det sjukt att vara ovanlig ja, samma synsätt som Nazist partiet hade.
Citera
2018-03-29, 23:31
Medlem
offtopics avatar
Nä, jag håller inte med. Om jag måste ta antipsykotiska för att slippa mina röster, då gör jag gladeligen det. Och det är inte bara för att det är stigmatiserat (även om det är förjävligt att det är det) utan för att det är jävligt påfrestande att ha någon som talar om för en att man ska ta livet av sig stup i kvarten. Eller som trash-talkar ens nära och kära. Inte nice alls faktiskt.
Citera
2018-04-04, 14:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Psykisk hälsa ——-> Psykologi: allmänt

/Mod

Citera
2018-04-04, 17:08
Medlem
Hej igen,
Svar till "from Another Place":

Beklagar att jag kanske inte uttyckt mig tydligare,
Självfallet så kan man inte mena att ALLA, psykotiker är schamaner, el profeter.
Men jag vill framhålla att stort antal ur denna grupp, skulle kunna botas,
eller ha det väsentligt bättre. I minst ur synvinkeln att psykosmediciner för dom flesta,
är MKT skadliga.

Vad som kanske inte riktigt kom fram:

Med stort tålamod, personlig lämplighet, fantasi - går det att förstå
"psykotikerns budskap". MEN det ÄR mkt arbetssamt, man måste ha TRON !
Ett flertal dokumentationer finnes på detta, i Sverige främst Barbro Sandin på Säter,
RD Laing i England och Frieda From Reichman i USA. Det låter som ngn kultursnobbism,
men det är ju en skola, den sk "psykosterapi-skolan"

- Men idag så finnns EJ tron och styrkan, personal inom vården blir itutade att modellen ej
funkar, den lilla majoritet som finns kvar orkar då ej, starta upp ngt. Man kan oxo,
lugnt utgår från att multinationella läkemdelsbolag lägger krokben i vägen.....

Pandorak
Citera
2018-07-25, 09:35
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandorak
Hej igen,
Svar till "from Another Place":

Beklagar att jag kanske inte uttyckt mig tydligare,
Självfallet så kan man inte mena att ALLA, psykotiker är schamaner, el profeter.
Men jag vill framhålla att stort antal ur denna grupp, skulle kunna botas,
eller ha det väsentligt bättre. I minst ur synvinkeln att psykosmediciner för dom flesta,
är MKT skadliga.

Vad som kanske inte riktigt kom fram:

Med stort tålamod, personlig lämplighet, fantasi - går det att förstå
"psykotikerns budskap". MEN det ÄR mkt arbetssamt, man måste ha TRON !
Ett flertal dokumentationer finnes på detta, i Sverige främst Barbro Sandin på Säter,
RD Laing i England och Frieda From Reichman i USA. Det låter som ngn kultursnobbism,
men det är ju en skola, den sk "psykosterapi-skolan"

- Men idag så finnns EJ tron och styrkan, personal inom vården blir itutade att modellen ej
funkar, den lilla majoritet som finns kvar orkar då ej, starta upp ngt. Man kan oxo,
lugnt utgår från att multinationella läkemdelsbolag lägger krokben i vägen.....

Pandorak

Hej, först vill jag fråga om ifall du har någon erfarenhet av psykosterapin och vad du tycker om den? Hjälpte den? Hur gick behandlingen till för dig? Sen så vill jag kritisera din användning av tro. Visst, man kan skriva TRO i caps lock och mena den här övermänskliga intuitionen som man kan tyda svårtydlig symbolik, men i ärlighetens namn så skulle du kunna mena precis vad som helst. Bara för att massa människor tror på en viss terapi, känner de läkande vindarna, så betyder det inte att det faktiskt hjälper. Det låter jävligt farligt att en terapi ska grunda sig på "a leap of faith" istället för empiri, i alla fall så skulle jag inte vilja ta min dotter till någon sådan terapi-skola.
Citera
2018-07-25, 19:19
Medlem
Jag har träffat medelålders människor med långt framskriden schizofreni, och jag kan lova dig att schizofreni är en sjukdom.
Citera
2018-07-27, 19:40
Medlem
nonameds avatar
neuroleptika läkemedel gör så inlevelseförmågan blir sämre förutom att det tar bort en del symtom. Ingen större skillnad enligt min bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in