Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-15, 09:38
  #181
Medlem
Fris avatar
Det finns ett slags virus som ger människor Mars-feber. Det är evolutionens kall att vi ska omvandla Mars till vår nästa paradisträdgård. Det finns de som begåvats med Mars-feber, och de som hellre sitter hemma å virkar pannlappar istället.
Citera
2020-03-30, 16:06
  #182
Medlem
TinFoilHats avatar
Necrar denna tråd lite och ställer frågan:
Kommer Coronapandemin vara ett incitament för att påskynda koloniseringen av Mars?

Enligt TV-serien så var det någon forskare som menade på att så länge människan bara lever på Tellus så är vår art ständigt utrotningshotad men med koloni(er) på Mars så är vi nästan garanterat säkra att överleva som art.

Fotnot: Med TV-serien så menar jag alltså Mars som började sändas under 2016 och framåt med 2 säsonger.
Citera
2020-04-01, 18:16
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Necrar denna tråd lite och ställer frågan:
Kommer Coronapandemin vara ett incitament för att påskynda koloniseringen av Mars?

Enligt TV-serien så var det någon forskare som menade på att så länge människan bara lever på Tellus så är vår art ständigt utrotningshotad men med koloni(er) på Mars så är vi nästan garanterat säkra att överleva som art.

Fotnot: Med TV-serien så menar jag alltså Mars som började sändas under 2016 och framåt med 2 säsonger.

Vi behöver rätt stora kolonier om vi ska överleva i rymden och det finns just nu inget bra sätt att kolonisera på i större utsträckning.
Ett virus som Corona visar snarare på att vi ej kommer ha en chans den dagen det verkligen smäller.
Och ja människan kommer ju dö ut förr eller senare, förstår inte denna hets med att vi ska leva tills solen slocknar.
Varje människa lever bara 80-100 år, en fis i rymden.
Som art skulle jag säga att människan är död inom 1-2 miljoner år, historien talar ju för att landlevande arter inte lever så länge.
Citera
2020-04-01, 22:25
  #184
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vi behöver rätt stora kolonier om vi ska överleva i rymden och det finns just nu inget bra sätt att kolonisera på i större utsträckning.
Ett virus som Corona visar snarare på att vi ej kommer ha en chans den dagen det verkligen smäller.
Och ja människan kommer ju dö ut förr eller senare, förstår inte denna hets med att vi ska leva tills solen slocknar.
Varje människa lever bara 80-100 år, en fis i rymden.
Som art skulle jag säga att människan är död inom 1-2 miljoner år, historien talar ju för att landlevande arter inte lever så länge.

Jag håller med dig, vi kan inte tro att vi ska kunna leva för alltid, varken som individ eller som art men ämnet är lite fascinerande på ett filosofiskt plan, iaf för mig.

Någon försökte sig på en jämförelse angående universum, människa och tid:
Ta ett fullstort piano och se alla dessa tangenter från början till slut.... då har liv på jorden funnits i mindre än ett hårstrås bredd. Även om det kanske inte är exakta mått så är beskrivningen ganska träffsäker, dvs man borde bli ganska så ödmjuk enligt mig.

Nåväl, ska inte gå helt off-T....

Man tackar för input och min tanke var väl mer att man i dessa tider kanske vill hitta ett projekt att ena människor världen över i stället för att alla ska oroa sig över framtiden, virushot och ev de resurser som jorden har att erbjuda verkligen ska räcka till alla osv...
Citera
2020-04-02, 12:57
  #185
Medlem
Jorden har jag ju levt 70% av sin tid. Så vi har lång tid på oss...,,, handlar om 100 tals miljoner
Mars kanske, dör ut först,,,, när solen förändras
Citera
2020-04-30, 08:20
  #186
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Som frågan lyder, varför är det intressant? Extremt ogästvänlig plats. Borde vi inte istället försöka ta oss vidare utanför vårt eget solsystem? Solen är ju vår största energikälla och detsamma gäller för Mars, solens öde blir solsystemets öde, att göra Mars gästvänlig känns onödigt.

Varför lägga resurser på Mars?

Det finns många anledningar inte minst inom näringslivet. En kille beskrev sin plan så här:

1. Fly to Mars
2. Build a chocolate factory
3. Send the chocolate back to Earth
4. Profit by selling legit Mar's Bars

Alltså. Musks livsgnista är ju att göra människan till en "multiplanetary species" och det är ju ett mål i sig. Han menar att vi har ett fönster att bli det nu. Om hundra år kan det vara för sent. Så det är ju ett mål i sig.

Nu kanske inte en chokladfabrik är det första man skulle bygga på Mars, men det är ju viktigt att hitta någonting som man kan handla med Jorden. Det kommer ju behövas massor med resurser från Jorden för att hålla igång en Marskoloni, åtminstone i början. Så vad kan Mars erbjuda som inte Jorden kan och som dessutom är värt priset?

Vetenskap är ju en sak; att forska kring Mars och solsystemets historia. Kan man ordna med billigt raketbränsle så kan ju Mars vara en bra bas (med sin lägre gravitation) för att utforska resten av solsystemet.

Men kanske finns det närliggande grundämnen eller jordartsmetaller som enklare kan utvinnas, vilkas extrahering är i dagbrott och inte riskerar att förstöra livet för urinvånare eller någon udda grodart. Månen lär t.ex. ha titan i dagbrott och möjlighet att utvinna Helium-3. Kanske har Mars eller dess månar Phobos och Deimos någonting som vi behöver på Jorden? (Förutom möjligheten att tillverka "legit Mars bars.")
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback