Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 11:54
  #1
Avstängd
finanshajen-s avatar
.. eller är han knäpp i bollen?

Vi diskuterade skatteåterbäring och deklaration här om dagen. Han är en svarting från Eritrea och han kan svenska språket samt utbildar sig för tillfället. Han behövde hjälp med deklarationen och jag ser att han betalat 99000 i skatt under 2017. Hans inkomst var ca 345,000:-.

Han berättar att han är oroad över att betalat så mycket i skatt. Jag börjar babbla om sosseriet och att dom vill ha höga skatter. Han frågar om partierna bestämmer vilka skatter vi ska ha, och jag förenklar det hela med att dom rödgröna styr nu, och att S/MP vill ha höga skatter för att fler ska kunna nyttja välfärden osv. Sedan säger jag att det finns andra partier som t.ex. SD och M som vill ha lägre skatter, och han säger att han vill rösta men inte får eftersom han inte är svensk medborgare.

Jaha?? Vadå inte svensk medborgare? Hur kan man ha ett svenskt personnummer utan att vara medborgare? Har han missförstått eller är Sverige så jävla pajasaktigt som dom säger?
Citera
2018-03-24, 11:57
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
.. Jaha?? Vadå inte svensk medborgare? Hur kan man ha ett svenskt personnummer utan att vara medborgare? Har han missförstått eller är Sverige så jävla pajasaktigt som dom säger?
Man kan ha svenskt personnummer men inte medborgarskap. Hur länge har han bott i Sverige? Det krävs ibland att man måste ha bott ett viss tid innan man får medborgarskapet. Finns att läsa om på migrationsverkets hemsida.
Citera
2018-03-24, 12:18
  #3
Medlem
AX64s avatar
Uppehållstillstånd är inte detsamma som medborgarskap. Du behöver inte vara svensk medborgare om du inte vill det. För att skatta i Sverige behöver du jobba i Sverige, inte mycket mer än så.
Citera
2018-03-24, 13:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Uppehållstillstånd är inte detsamma som medborgarskap. Du behöver inte vara svensk medborgare om du inte vill det. För att skatta i Sverige behöver du jobba i Sverige, inte mycket mer än så.

Man behöver ett samordningsnummer förvisso men annars så
Citera
2018-03-24, 13:49
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Du kan vara född i Sverige, gammal gubbe och fortfarande aldrig vara svensk medborgare. Som Cornelis Vreeswijk, för att nämna en.

Inte så ovanligt. En kompis till mig är född i Sverige, 30-årsåldern och inte medborgare. Han har även annat medborgarskap.
Citera
2018-03-24, 15:10
  #6
Medlem
Returpappers avatar
Har en bekant som är fransk medborgare men bott här sedan barnsben. Han har jobbat i statsförvaltningen i många år utan minsta problem. Givetvis uppehållstillstånd för att en av föräldrarna fortfarande bor här.
Men det är knappast det samhällsskiktet som TS talar om som inte kan något alls om det land de bor i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback