• 2
  • 3
2018-03-29, 22:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur

Citat:
Att du höll i pilen på en hemmagjord båge tycker jag inte är så konstigt.
Det var någon båge jag hade gjort med någon stålvajer ifrån en cykel och av en slump hittat en riktig pil, det blev en enorm kraft. Men en smattrande vajer så vill man ju undvika att klämmas med.

Grymt, det sista jag minns jag (när jag typ var 12-13) var först fiskelina, som jag sedan twistade (flätade?) till åtminstone kvadrupel (men den fick/kunde ju inte bli för tjock heller). Jag undrar dock om även om jag hade haft tillgång till en stålwire hade tänkt använda den för pilbågen...

Har faktiskt ingen aning om vilken lina jag använde när jag var riktigt ung... men troligen någon flätad/twistad ull lina...

Citat:
Så jag tycker det är förståeligt att ha knepig teknik med hemmabyggen ifrån de man hittat.

Minns inte hur länge jag sköt pilar på det sättet men det var troligen ett par år... hade aldrig ens funderat på att dra i linan och hålla pilen löst... utan dra i pilen verkade (då) det mesta logiska antagligen när man var 6-9 (typ)... det fanns ju ingen direkt att fråga heller så det blev en "vana"... tror jag dock någon gång att (kan vara ren fantasi) att vi skulle tävla lite i längd... och pilbågen var den grymmaste (starkaste) jag gjort och kom fan inte längre än innan... och så testade man att få bättre grepp (dra hårdare) utan möjligheten och sikta lika bra... och framsteg gjordes :-) Var helt enkelt lättare att hålla i strängen än greppa som en idiot om piländen...

Citat:
Nu har jag väl mest hållit på med projektiler där man inte kan sikta på samma sätt som bågskyttar i idrottsvärlden gör, utan det blir mest att träna och träna tills man känner det och tänker mer på helt andra saker som gäller gravitation och timeing vid längre avstånd.

Precis som du sa med att dagens står bara och tar god tid på sig vid en tavla som dessutom står helt stilla.
(jag antar att de aldrig rör sig)
Det är begränsad skicklighet, även om det är skicklighet.

Ja, jag började med pistolskytte (samt luftgevär och lite senare 22 kal) ganska tidigt också... Idag (med dessa pilbågar, pilar) är det väl snarligt men förr vill jag nog säga att det inte var jämförbara...

Men hur som helst, som du säger... utan någon som helst tvekan skicklighet och alla tävlar på någorlunda lika villkor... så absolut kul att se!

Men erkänn att det hade varit roligt att se någon träbåge tävling eller en musköt tävling... Lite back to basics...
Citera
2018-03-30, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Grymt, det sista jag minns jag (när jag typ var 12-13) var först fiskelina, som jag sedan twistade (flätade?) till åtminstone kvadrupel (men den fick/kunde ju inte bli för tjock heller). Jag undrar dock om även om jag hade haft tillgång till en stålwire hade tänkt använda den för pilbågen...

Har faktiskt ingen aning om vilken lina jag använde när jag var riktigt ung... men troligen någon flätad/twistad ull lina...

Ja, jag började med pistolskytte (samt luftgevär och lite senare 22 kal) ganska tidigt också... Idag (med dessa pilbågar, pilar) är det väl snarligt men förr vill jag nog säga att det inte var jämförbara...

Men hur som helst, som du säger... utan någon som helst tvekan skicklighet och alla tävlar på någorlunda lika villkor... så absolut kul att se!

Men erkänn att det hade varit roligt att se någon träbåge tävling eller en musköt tävling... Lite back to basics...

Jag minns mest att skillnaden var enorm med olika pilar, sen att stålvajern gick knappt sönder och var drag i smattret när det var spänt. Fiskelina tänkte jag nog aldrig på att tvinna så det gick sönder mest.

Nu vet jag inte riktigt vart gränsen mellan armborst och modern pilbåge går, avtryckaren trodde jag förut.
Men det kanske är just crossbow (korsbåge) , vilket dock vissa ser ut att vara likt kors.
Läste någonstans att de ska vara lättare att hantera ett armborst, men på vilket sätt vet jag inte längre.

Ifall tekniken hade satsat på rörliga måltavlor och istället haft kvar äldre träbågar hade det varit mer intressant.
Som du sa ,back to basics
Citera
2018-03-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Men om vinkeln förändras lite på båda två? Även om det är mycket värre på det ena så är det inte exakt lika.

Hmm svårt
https://fof.se/tidning/2009/6/vilket-oga-ar-dominant

http://digitalfotoforalla.se/fototek...a-till-sokaren
Citera
2018-03-30, 17:17
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Precis samma koncept som ett skjutvapen. Du siktar ju inte med vänster öga om du är högerhänt, för vänster öga är ju malplacerat uingefär 7-10cm.

Människor har oftast ett "dominant" öga. Vid bågskytte så använder de flesta sitt dominanta öga för att sikta. Har man som högerskytt sitt vänstra öga som dominant så kan man dra bågen och sikta med vänster öga utan problem. Man justerar ansiktet efter hur man siktar och efter vilket öga man känner är bäst.
Citera
2018-03-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Människor har oftast ett "dominant" öga. Vid bågskytte så använder de flesta sitt dominanta öga för att sikta. Har man som högerskytt sitt vänstra öga som dominant så kan man dra bågen och sikta med vänster öga utan problem. Man justerar ansiktet efter hur man siktar och efter vilket öga man känner är bäst.

Känns som att om man har sitt vänsteröga som dominant borde man också vara vänsterhänt och således dra bågen med den handen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in